AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.382

325ix Dåligt grepp vid starter i halka

Sida 2 av 2
Visa användare
43
Firestoffe
BMW 325 ix Coupé -87
ixare: Jag håller med dig när det gäller betendet känns väldigt obehagligt...!

Mix: Du säger att bilen beter sig framhjus drivet men då kommer en fråga stänger den "Typ" av bakaxlen då eller..?? Skickar den all kraft till framhjulen då???
En dum fråga kanske men vad e viscon för nått..??
Vilket är bäst dubb el. friktion däck..?? Bor Blekinge och det är inte så mycket snö haär som uppåt landet...! Men is vägar blir det allt för ofta..?? //Stoffe

Kör inte fortare än vad du klarar av...!
svintoleffe
Dessa fyrhjuls drivna bilar kan inet fördelarna krafen fram elelr bakåt, utan det är konstat drivning 63 bak o 27 fram, elelr vad dte nu är.

Viscon, den funkar som en lammeldiff typ, fast viscon den sköts av olja, o det gör inte lammelen.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Mix, tack. Man lär sig något nytt varje dag :) Var som jag trodde först, att man inte kunde byta den oljan.. Men man blir ju fundersam efter ett tag och måste ju fråga i alla fall :)

Men vad menar du med "bakhjulen ska släppa först ( 63%) och sedan skall dom "tvinga" med framhjulen när viscon greppar" ? :)

Min ix verkar ju funka som 4wd hela tiden när jag inte kört länge i alla fall..
Går att köra på ställ "rakt fram" så att säga. Så det känns ju väldigt tyngdlöst (4wd-aktigt)..

Mvh
Michel
Länk
ix
18
ixare
325ix 2dr -88
Tack för ett bra inlägg Mix.

I viskon kan man inte byta olja, men visst kan man byta olja i fördelningslådan?
Var in i GDS:en idag och skulle byta oljorna men jag fick inte upp en endast plugg.
Tog i så mycket jag vågade med en halvmeters hävarm. Är det någon som vet om det är några "hemliga" trick för att få upp differentialpluggarna? Att de är felgängande eller något? Bilen blev ju ren iallafall, alltid något.

Plusgrader hela dagen idag så man har inte kunnat sladda något och kontrollera fyrhjulsdriften heller. Men nu tycks det frysa på igen. :-)
Mi
78
Mix
325ix -88
540iT -94
Firestoffe.
Om du tänker dig att bakändan driver bilen framåt och bägge bakhjulen driver lika mycket, dvs diffspärrat, samtidigt som du har en drivning fram som släpper så kommer bilen att uppträda "framhjulsdtivet". Framhjulen klarar inte av att både driva och styra bilen. På halt underlag räcker inte friktionen till. Därför kommer du att kasa över framhjulen och åka rakt fram.

När man har lärt sig hur detta fungerar kan man ställa upp bilen innan en kurva ( det finns trix för det ) och få den att gå med bredståäll genom kurvan. det gäller bara att ha framhjulen ställda åt rätt håll när det greppar igen. Då är det bara på med gasen igen och du sticker iväg som en raket och lämnar alla tvåhjulsdrivna bakom dig, oavsett bilmärke. Det är en anledning att åka ix. Den absolut störtsa anledningen är väl att behandlad som en vanlig bil blir ix:en närmast idiotsäker på halka.
Glöm inte bort att man ska stanna också, då hjälper ingen fyrhjulsdrift i världen
Visa användare
43
Firestoffe
BMW 325 ix Coupé -87
Mix:

Tackar för det finna svar.!
Då jag nästan precis har skaffat BMW istörsta steg så vill man ju ha så mycket info man kan få om denna sport bil måste jag nog säga..!
Som min far sa det ta det nu lugnt med bilen första vintern och känn på grejorna inna du kör som du gör på banna..(Folkrace Bannan då)..
Å jag sa det får vi se änså länge har det varit mycket svårt att hålla sig..!

// Stoffe

ix
18
ixare
325ix 2dr -88
När vi ändå håller på och diskuterar den förträffliga 325ix så undrar jag vad ni har för förbrukning på era bilar.

Min drar mellan 1,1 till 1,2l/mil när man ligger och cruisar i 120kmh. Jag tycker det verkar vara ganska mycket. Kör jag i 70kmh så ligger förbrukningsmätaren runt 0,8l/mil. Tyvärr verkar det inte vara fel på förbrukningsmätaren heller eftersom det stämmer ganska väl när man står där vid pumpen.

När jag stod vid bensinpumpen idag så tog jag upp motorhuven för att kolla efter eventuellt oljeläckage. Och upptäckte att det finns två skruv/bulthålframför oljefiltret som inte används. Ska det sitta någonting där som min bil har tappat eller är det platsen för eventuell ac?

svintoleffe
Det är nog där oljekyalren ska sitta.

325 har jag kasnke lamnbda problem med den dricker brode på hru den går från dag till dag, allt ifrån under litern till, 1,5-2 liter milen.=((((

men förut, innan vi fixade trycket på den, gick det konstat åt två litermilen, nästan:(

Länk Bimmern
MVH Leffe
Visa användare
43
Firestoffe
BMW 325 ix Coupé -87
ixare:

Där har jag en oljekylare sóm sitter i dom skruv/bulthålen..
vet dock inte hur efektiv den är..!!

ix
18
ixare
325ix 2dr -88
Var oljekylare standard eller något tillval?
Eller är det någon klant som har monterat bort den i min bil.
Ska kika efter lite noggrannare på hur det ser ut runt oljefiltret.
Om det är något hemmapul eller om det ser proffsigt ut.
svintoleffe
Det är standard på 325 vet jag, dock vet jag inet hru det är med ixen, .=((((

Länk Bimmern
MVH Leffe
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Ja tror den är standard även på IX:en. Här själv en sådan. Måste ta o fixa till min bil så jag får ut o sladda lite. Blev sugen nu när jag läste inläggen.

///Micke
M5:an Länk
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Jag alltså en oljekylare. Skrev lite klantigt.

///Micke
M5:an Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.