AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.383

325ix Dåligt grepp vid starter i halka

Sida 1 av 2
Reven
Nu har det kommit lite snö här i Stockholm så självklart tog jag en provtur med min ix. Tycker inte att jag har något bra grepp när jag ska iväg vid rödljusen dock. vinterdäck med dubb sitter på bilen. När man ska iväg känns det som den bara spinner med bakhjulen.
Om jag kör i högre hastigheter och ställer upp bilen lite så känns det dock som att den driver lite med framhjulen.
Vad kan jag kolla upp på bilen, vad kan vara fel?
har läst en del på forumet om vad som kan vara fel men kommer inte fram till något... skulle fördelningslådan vara trasig skulle det väl skramla om den? finns det något enkelt test man kan göra?
Vill verkligen ha den här bilen fungerande nu när snön är på g.=)
Visst det va ju riktigt halt nu när första snön kom, men man bör väl ha helt okej grepp med fyrhjulsdrift.

Mvh. Jocke

___
Jocke, Driver med alla.
Reven
Hittade en tråd nu när jag sökte lite till, verkar som det kan vara visco kopplingen.. ska hiss upp bilen och kolla om den driver som den ska..
finns det pirat viscokopplingar att få tag på? läste att en ny på bmw kostar 7000 eller är det helt fel?

___
Jocke, Driver med alla.
Du kan ju kolla upp däcktrycket,är det för mycke luft i så når dubbarna inte ner,för dom flesta sitter ut i kanterna.
Kolla även upp datumet på däcken,har du gamla däck så kan gummit vara hårt som hockeypuckar även fast mönster och dubb är bra.
Du kan även lägga nånn tyngd i skuffen över bakaxeln (sandsäck)

Sen kan du pröva att lägga en träkloss under gaspedalen :)
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Skulle mycket luft medföra att dubbarna inte går ner?? Snarare tvärt om! Om man inte trycker i 4 bar i ett 185 däck dvs...

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Har du mycket luft i däcken så blir dom mer runda,det säger ju sig självt
Reven
Däcken är 2 år gamla så dom är helt okej.. 185/65 eller 70 kommer inte ihåg/14 med 2.3 bars tryck..
Läste att man kan hissa upp bilen baktill och smyga iväg på kopplingen och om bakdäcken snurrar då och den inte driver iväg fram är det viscon som är trasig.. åker iväg nu och provar=)!

___
Jocke, Driver med alla.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Det låter väldigt mycket med 2.3 bars tryck! Ska det verkligen vara så mycket?

Mvh Abbe

Dagboken: Länk
Kollade upp i däcktrycks tabell:

195/60/14:
upp till 4 personer i bilen fram:2,0 & bak:2,2
Högre belastning fram:2,3 bak:2,6

175/70/14:
upp till 4 personer i bilen fram:1,8 & bak:2,0
Högre belastning fram:2,0 bak:2,4

Hittade tyvärr inte till dimensionen 185
im
500
imix
325 IM-89
325 IX Touring-89
M3-96 coupe
325 I-87 cab
325 IA-93 cab
Z3 2.8-97 cab
120d-08
530d-10 Touring
320D-13 sedan
325i-05 coupe
740IAL-01
X5m 40d-13
735IAL-00
750IAL-01
530 I -94
2002-75
530D touring-15
730D-2009
Det måste vara nåt fel, min bär iväg som h-e även med sommardäck.

Länk Länk
Reven
Blir till å sänka lufttrycket i däcken då :)

Var inne i garaget och hissade upp den sådär som jag skrev tidigare och den drev ingenting fram.... så att jag antar att det är viscokopplingen som är slut...
sitter viscon inne i fördelningslådan? Om den nu gör det är det lika bra att byta hela lådan?
Vågar man chansa på en låda från skroten? det är ju garanti men man vet ju inte hur länge det håller ändå.

imix: Det är det jag har läst att den ska göra, så jag blev lite förvånad när jag inte hade något grepp alls i halkan=)

___
Jocke, Driver med alla.
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Tråkigt att höra!
själv har man inga som helst problem att ta sig fram med sommardäck på ix'en.

Viscon sitter i fördelningslådan.

Mvh

Mvh
Michel
Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
2,3 bar är inte för mycket, mina 13" 185/70 kan ha 2,25 bar maximalt!
Mi
78
Mix
325ix -88
540iT -94
Reven.
För att kolla en fördelningslåda på enklaste sätt, gör följande; På lös låda.
Sätt i främre mellanaxeln, håll fast den med en kraftig rörtång, ca 40 cm lång. Tag sedan en likadan rörtång och greppa utgående axel i bakkant på lådan. Det skall gå att vrida runt men det skall gå rejält tungt. Kan du hålla fast främre axeln och smtidigt vrida utgående axel i bakkant för hand, då har du en havererad viscokoppling.
Kom ihåg att det skall gå tungt och "segt". En fräsch viscokoppling tar upp en sammanlgd bromskraft om ca 1000 N. Kan du komma åt en låda på skroten, så kolla på detta sätt.

Jag har två 325ix, bägge hade havererad visco. På den ena var bägge kopplingarna trasiga. Den bakre är lite enklare att kolla. Lägg i ettans växel, lyft bakändan, snurra på ena hjulet, hårt och ryckigt. Det andra skall snurra åt samma håll. Snurrar det åt andra hållet är även den viscon trasig. På din beskrivning låter det som om båda är trasiga. Man kommer iväg rätt bra med en diffspärr på bakvagnen.
Jag är rätt övertygad om att det går en väldig massa ix:er med trasig visco, det kan vara lite lurigt att upptäcka.
Jag lovar dig, med en fungerande visco är ix:en grym på att ta sig fram på halka.
Hör av dig om det är nåt jag kan hjälpa till med.
Reven
Kanon, nu vet jag hur jag ska gå tillväga om jag köper en begagnad låda! ska kolla upp hur viscon bak är den också då. är den lika dyr?

Återkommer med resultat om någon vecka när allt är bytt =)!
kanske kommer någon mer fråga också, men tack för alla bra svar än sålänge!

___
Jocke, Driver med alla.
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Hmm...

Idag har jag vart ute och sladdat en hel del.. Går jättebra. Men skulle kolla en grej när jag satt fast. Den drev inte på framhjulen alls.
Vad har hänt? det går rätt lätt att ta sig loss även fast man fastnar.. Jag har även sommardäck på.
Känns som 4wd ibland men inte hela tiden. Hänger man ut genom fönstret samtidigt som man gasar iväg så kan man se framhjulet spinna pyttelite. dvs inte alls lika mkt som i bak. Men det är väl så det ska vara?

Samma fel som trådskaparen? Viscon som är paj i fram?

Börjar bli orolig... Vad kostar ett sånt här jobb att utföra svart?

Mvh
Michel
Länk
ix
18
ixare
325ix 2dr -88
Kan man testa fyrhjulsdriften genom att dra åt handbromsen och smyga på med kopplingen? Då borde ju bakhjulen bromsas så mycket att framhjulen får ta lite ansvar för framdrivningen?

Tar man det lungt så är det väl ingen fara för fördelningslådan eller?

De andra tipsen här verkar lite omständiga, med de verktyg jag har till hands.

Inte för att min bil är seg i starten på något sätt, men man vill ju veta att allting fungerar som det ska. Sedan skrev ju någon att diffspärren på bakaxeln hjälper till bra att komma iväg också.

Efter några dagar med vinterväglag och ix har det blivit extremt tråkigt att köra felhjulsdrivet vid halka, det bara spinner och går rakt fram.
Visa användare
43
Firestoffe
BMW 325 ix Coupé -87
tjena..:!

Nu har jag "lekt" på vintervägglag och mer än sällan så går det bara framåt ibland när man vill ha det där dröm stället...vad är orsaken..??
det är väl inte meningen man ska dubbel koppla för att det ska släppa menar 170 hk måste ju kunna göra nått..?

Kör inte fortare än vad du klarar av...!
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Firestoffa, skumt! Du får se till att gasa,släppa,gasa,släpa så att säga :) Det funkar bäst och blir mest kontrollerbart.

ixare, har du en fräsch fördelningslåda så ser jag ingen orsak till att det skulle rasa.. en del som kör med 400hk tydligen utan problem... Det är ju samma fördelningslåda som till ford sierra cosworth.

Har sladdat väldigt mycket idag och ibland går det bara rakt fram som en fyrhjulsdriven bil.. Och ibland sprutar det t.om snö upp på sidorutorna Så fyrhjulsdriften verkar ju inte krångla för mig egentligen.. Så jag tror mest på att när man kört så länge som jag gjorde innan (4h) så blir oljan i viscon så varm att den blir för tunn.. Dvs den vill inte driva så bra i fram :)

Går det att byta oljan till viscon/diffen i fram ?

Mvh
Michel
Länk
ix
18
ixare
325ix 2dr -88
Skillz: Ja, jag tror att man kan byta oljan fram. Jag har köpt oljor till differentialerna och fördelningslådan men inte hunnit pytsa i dem i bilen än.

Enligt bmw skall man ha Castrol SAF XO i differentialerna och Castrol ATF i fördelningslådan.

0,7l i differentialen fram och i fördelningslådan, 1,7l till differentialen i bak.

Bytet i fram ser ut att kunna bli lite klurigt, vid fördelningslådan ser det också trångt ut. Bakaxeln ser ut att vara en barnlek att byta i.

Ska försöka ta mig in i GDS-hallen i helgen och få det avklarat.

Är det fler än jag som tycker bilen är lite okonsekvent i uppträdandet? Ibland understyr det när man gasar på och ibland så släpper det och blir ordentligt överstyrt. Måtte det bara komma lite mer snö så man får träna mer på bilens beteende.

Rakt fram går det utav bara h**vete. :-)
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
ixare, håller med om hur bilen uppför sig. den är lite oberäknelig ibland.

Har också märkt att det hälper en hel del att trampa koppling när det blir läskiga släpp.

Mvh
Michel
Länk
Mi
78
Mix
325ix -88
540iT -94
Tll alla ni som åker ix:
det finns ingen mekanisk förbindelse mellan fram och bakaxel. Drivningen går endast över viscon. Schematiskt så blir det så att motor/vxllåda driver bakaxel som i sin tur driver framaxeln via viscon i fördelningslådan. Man kan inte byta oljan i den. Oljan kan inte bli för tunn när den blir varm, den blir bara tjockare, det är det som gör att den driver. är den för tunn så har den blivit bränd någon gång. Då förlorar den sin viscositet helt och drivningen fram lägger av. jag har erfarit att man kan få framhjulen att spinna på grusväg med en trasig /dålig visco koppling. Dess funktion är att ta upp varvtalsskillnader mellan fram och bakhjul. bakhjulen ska släppa först ( 63%) och sedan skall dom "tvinga" med framhjulen när viscon greppar, därav spinner även framändan och bilen uppträder "framhjulsdrivet". Tills den får grepp igen. Då gäller det att ha ratten åt rätt håll, annars blir det diket. Gissa hur jag vet....

Sorry boys, om framhjulen står still när bakhjulen spinner är viscon, om inte trasig, så åtminstone väldigt dålig. Går det inte att åka med "normalt" bredställ så är det förmodligen OK.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.