AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.470

bmw 320 med 325 motor

ja
10
jahaja
320i 84 me 325 motor
ja har en bmw e30 320 84, som han ja köpte den av sa att det satt en 325 motor i den. måste man byta kabelhärvan för å kunna ha en 325 motor? isf så e nått fel för ja har ingen lamdasondkabel. va ja tror så finns inte 325 utan lambdasond å katalysator lr? ja har inget av dom på min, motorn missar lite ibland å går inte bra då den e kall. undrar hur ja ska lösa det här så att den går som den ska göra.
Hälge
Jag förstår varför han sålde den;-) Skämt åsido.
Om du tex, har en utbytes 325ik motor från 87-90. Då räcker det ej ens med att byta ut hela kabelhärvan, du måste dessutom byta till Motronic systemet. Ett ganska så omfattande arbete. Dessutom är din nyköpta bil nu olaglig att framföra på allmän väg, detta p.g.a det olagliga motorbytet, försäkringen upphör omgående att gälla så fort du byter till en starkare motor.
Dessutom kan du lungt räkna med ett mkt snart kommande motorbyte. När du ska in på Svensk bilprovning, där upptäcker de omg motorbytet vilket resulterar i omg KÖRFÖRBUD.

Har du möjlighet så låt affären gå tillbaka...annars har du "BIG PROBLEMAS"
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Tvivlar på att besiktningen märker motorbytet, bara att testa att besikta så visar det sig ;)
Ma
96
Martin1
Hopkoket
Är inga problem att byta motor för besiktningens skull, det märker de inte... möjligtvis om man monterar katalysator och andra grejer.. som inte sitter där original..
Wi
32
WildOne
320i 325 -88
Jag har 325 motor i min 320 och har besiktat utan problem.
Det är inte så mycket som skuljer, och det lilla som skiljer lägger inte bilprovningen märke till.

Vad gäller ditt lilla problem med fel elsystem så gissar jag att den går dåligt just för att styrboxen inte får någon info av lambdan, vilket resulterar i att styrboxen går in serviceläget vilket är ett förbrogramerat läge.
Detta gör att motorn inte går som den ska.

Byte av systemet är en del att göra med, då mycket av elerktroniken är helt annan. Men det är absolut inte omöjligt att genomföra.
Am
292
Amplify
325i Touring -89
320i -86
Hälge. Om man byter hela kabelhärvan så byter man även sprut?

Vad mer skulle man behöva byta föratt byta sprut utöver kabelhärvan? (bortsett ifrån motorn)

Jag skulle kolla efter dessa saker om jag skulle köpa en 320 med 325 motor:
Mäta på kardan / kolla vad för växellåda som sitter på.
Kolla om den har oljekylare. (alla 325 har oljekylare, det har inte 320)
Brukar sitta en märkning i framkant på toppen (avgassidan) tex "2,0" eller "2,5" eller "2,5 / 2,7"

Om inget utav detta intygar att det skulle vara en m20b25 med komplett 325 drivlina i skulle jag inte köpa.

Sen så kan man ju även provköra den, går den som en påse skit så är det nog ingen 325a. Är rätt duktig skillnad på 320 och 325.
ja
10
jahaja
320i 84 me 325 motor
ja men den går ju ganska bra ändå, ja körde ifrån en 89a 525, men ja höll på fundera på om d skulle vara så som d e, men d e d inte, tack för hjälpen iaf.
Hälge
Krockar du tex med bilen..så får du själv betala kostnaden för alla skador. Råkar du köra på gamla Märta med rulatorn, så kan DU själv åka på hela skadeståndet p.g.a att bilen är olaglig samt utan gällande försäkring.

Farliga saker att åka omkring med ett olagligt motorbyte. Vid mitt senaste besök hos Svensk bilprovning, så kollade bes gubben med ficklampa & förstoringsglas om jag bytt motor. Han kollade bl.a grenröret samt storl märkningen på motorblocket.
Ma
96
Martin1
Hopkoket
Då är ju halva sverige olagliga när svenssons åker runt i chips trimmade familje bilar.. Tycker personligen inte det är så farligt att byta motor, iaf inte när man byter inom samma motor familj som i det här fallet... ökar ju inte hästkrafts antalet så brutalt med en sån motor...
jag vill oxå trimma min bil med chips.....vad rekomenderar ni,estrella eller olw :)
parolof
Martin1, det är inte frågan om det är farligare elller inte. Problemet är att en försäkring är ett avtal mellan försäkringstagare och bolag, och om du inte har den motor i bilen som den är registrerad med så har du begått försäkringsbedrägeri, och får stå för följderna, Helt rätt enligt mej, men det här kan vi bråka om i evighet....och har gjort tidigare
Ma
96
Martin1
Hopkoket
parolof... jag vet vad det står i försäkringsbeskeden, det är bedrägeri att byta motor jag vet... men som jag sa innan.. kan man chipsa sin turbo bil som så många gör och öka effekten markant så är det lika mycket bedrägeri det..

Detta var det enda jag menade... vet mycket väl att det är olagligt att byta motor..
parolof
"självklart Sickan"
Ma
96
Martin1
Hopkoket
hmm??
Att något är olagligt, visst, men bevisa det är betydligt svårare. Chip trim e praktiskt taget omöjligt att bevisa...

parolof
Martin1, jag menade att jag höll med dej om att det är bedrägeri att chipsa.

Jojje1981, varför skulle det vara så svårt att bevisa, efter en olycka så är det väl bara för Försäkringsbolaget att ta ur chippet, d.v.s om de misstänker något.
parolof: Har du varit med om något fall där dom gjort det, tror inte dom har kunskapen att se skillnaden på ett chip mot ett annat, dom ser ju likadana ut.
chippen är skruvade i boxen och dom tar knappast isär den och jämför.

Har själv varit med i ett försäkringsärende, där bilen varit trimmad med mer än chip. Inga problem whatsoever.
parolof
har inte varit med om det, men jag menar att det inte är svårt att skilja ett e-prom from ett annat, olika data olika checksumma
Visst, det vet jag med, kommer i kontakt med chip dagligen. Men det jag menar är att det inte görs i praktiken :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.