AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.111

Sankt dieselskatt?

Hej,

laste pa DI om att dieselskatten kommer att sankas for bilar med partikelfilter eller vad det var. Ar det nogon som har narmare info om detta? Enligt artikeln skulle brytgransen for lonsamhet ga redan vid ett par hundra mil. Later onekligen intressant. Skulle denna sankning paverka lat saga en X5 fran -03, -04?

Kristian
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Var det inte som så att detta bara var ett förslag va?
Att nya bilar med partikelfilter som uppfyllde någon 2005 krav skulle få minskad skatt dem 3 första åren...

Kan säkerligen påverka en X5 om den har partikelfilter. Vet inte om dem skulle gå att eftermontera partikelfilter heller.

Men som jag förstog det när jag läste det för länge sen så gällde det bara fabriksnya bilar som klarade den här 2005 kravet.
Vad jag vet så gäller det bilar som registreras från 1 Jan 2006 och inte retroaktivt. Alltså får man inga skattelättnader ens om man har en -05 mned partikelfilter. Nån som vet mer eller har annorlunda info?
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Skattelättnaden gäller bilar som är tillverkade 2006 eller senare samt även tidigare bilar som uppfyller miljökravet 2005.

Det finns inget krav på partikelfilter, men praktiskt sett så är det just nu ingen bil som uppfyller kraven som inte har partikelfilter.

Hela informationen finns som PDF på VV´s hemsida
Länk

jo
551
joafog
BMW 535D F11
Om jag fattar rätt så pågår det diskussioner om detta med skatten på bilar. Vad jag såg på TV, och även läst i AMS (tror jag) så kommer bensinbilar att få något högre skatt, dieselbilar skulle få något sänkt skatt, medan nya dieslar med partikelfilter skulle få ytterligare skattelättnader!! Som sagt, bara det förslaget jag läset!!
Skattrabatten, som är 2000 kr per år, försvinner efter tre år. En bil som är äldre än tre år får alltså ingen rabatt, även om den uppfyller miljöklass 2005. Det är hur som helst bara ett föslag än så länge.

Man kan nog förutsätta att det aldrig kommer att bli märkbart billigare att köra bil än vad det är nu, staten är beroende av att få in skattepengarna, att miljön används som skäl för höga skatter just nu är bara för att det är allmänt accepterat. När miljön inte längre kan användas så kommer något annat "viktigt" skäl att tas fram som motiverar samma skattenivåer på bilar ... om inte ännu högre, jag tror vi bara sett början.

Om miljöpartiet kan fortsätta härja så kommer vi alla tvingas bo innanför tullarna i Stockholm ... det verkar i alla falla vara målet. Då kommer de att ta ut en trängselskatt för människor i stället.
Sa bilen ska alltsa vara nyare an 2006 alt. uppfylla miljokrav 2005 for att kunna ytnyttja forslaget. Da var det inte lika muntert langre, dessutom som det bara ar ett forslag.

Hur vet man om bilen uppfyller miljokrav 2005?
Ve
107
VecTor
320 dT -10
Min 320 d -05 uppfyller miljökrav 2005 utan partikelfilter
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Wow vilken besparing. Och ännu är det ett förslag, man tjänar 6 tusen på 3 år, hur mycket är inte värdeminkningen på en ny bil på de 3 åren. Tror att 2 tusen per inte är så mycket att hurra för.

Dessutom så var diesel en hel krona dyrare än vad 95 oktan var, får det inte riktigt att gå ihop men det får väl andra.

Kunde dem inte komma på nått bättre än 2000 per år de 3 första åren? Känns riktigt fattigt.
De är ju två förslag.

Ett som baserar skatten på koldixid utsläppen. Gäller bara bilar tilverkade 2006 eller som uppfyller miljöklass 2005.

Ett som baseras på om diesel fordon med partikel filter skall få en egen miljöklass ( 2005PM ). Gäller bara bilar som tas i bruk 2006 eller senare. 6000 kronor per fordon under 3 år i skattelättnad.

Låter inte som om det kommer ändra så mycket i slutänden =(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.