AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.261

Det står "EML" på min instrumentpanel i min e34. Vad betyder de?

Kr
46
Krumeluren
525i -90 Turbo
Det står "EML" på min instrumentpanel i min e34. Vad betyder de?

Sladdens konung :P
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Elektronische Motor Leistung (elektronisk motorstyrning), dvs. det är något fel i motorstyrningen på bilen.

En uppkoppling mot en diagnosdator ger besked på vad det är för fel.

Mvh
Ulke
Nja...inte riktigt i alla fall....

Om det verkligen står EML och detta motsvarar Elektroniches Motor Leistung, vilket på tyska betyder Eletronisk Motor Effekt.....då skulle jag tippa på att någonting begränsar effekten till motorn.

styrning heter Steuerung på Germanska :o)

//Ulke
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
EML finns bara på bilar med antispinn, i E34-serien. Då har du även ett elektroniskt gasspjäll. Du har med andra ord ingen gaswire i din bil.

Kan tillägga att en ny motor till gasspjället kostar 9000kr, kollade på BMW idag... :S

Kr
46
Krumeluren
525i -90 Turbo
Hehe. jag är tysk så jag borde ju ignetligen veta men tack för upplysningen. De där med gasspjället hajar jag inte, jag har ju en gasvajer nämligen. Just nu så byter jag motor i bilen så det står nog EML pga att jag inte har någon motor i den.

Sladdens konung :P
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
varför fråga en sådan sak då du inte ens har en motor i bilen?
Kr
46
Krumeluren
525i -90 Turbo
för att jag inte visste vad det betydde.. allt har ju varit ikopplat förutom motorn. Det kanske inte hade och göra med den.
Kr
46
Krumeluren
525i -90 Turbo
Men jag är ledsen för den tid det tog er att läsa det och besvara.. när jag tänker efter förstår jag att det är en onödig fråga och det kommer inte att upprepas.
mvh // micha
Kr
46
Krumeluren
525i -90 Turbo
Nu är motorn i och lampan för EML lyser fortfarande? Bilen har inte rullat sedan jag stoppat i den nya motorn.. Läste någonstans att det möjligtvis kan vara ett batteri i mätartavlan som är slut vilket kan påverka olika mätare. Har försökt att byta språk men det vill sig inte heller. Tror ni att det kan fixas med en servis återställare?

Mvh// Micha
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
det behöver inte vara batteriet, i e34 så finns inga batterier. Istället har man kondesatorer i instrumentpanelens SI-modul.
Nya sådana är inte dyrt och inte svårt att byta.

hoppas det hjälper.

Kr
46
Krumeluren
525i -90 Turbo
Tackar.

De hoppas ja me :)

Mvh// Micha
Hej på min e39 så står det oxå eml när jag staratar den men den slocknar alltid efter nån sekund ska det vara så
/Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.