AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
726

Ljum E30, värme?

Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Vad göra?

Min gamla slängbil har blivit sommarbil istället för vinterbil...

Trots full fräs på värmen blir bilen bara ljummen i kupén.
Temp.mätaren smyger upp strax över blått och lägger sig.
Gjorde en långtur på 50 mil i helgen och hackade nästan tänder första tio milen.

Jag har bytt kylare nyligen. Ingen vit gegga i oljelocket eller vatten i motoroljan. Inget läckage, kylaren full med vatten.

Är det så enkelt att det är termostaten som har fastnat i öppet läge? Kan temp.givaren gått sönder?

Motorn är en gammal hederlig M10.

Gr8ride
Tror till 99% att det är temrostaten som är i öppet läge som du säger. Byta den det e billigt.
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Top!

Var och köpte en idag. Hoppas att det blir lite varmare...

Gr8ride
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Yo,

bytte termostat och vinterbilen har blivit en riktig vinterbil.
Den gamla termostaten så ganska murken ut, samt att fjäderstaget hade hoppat loss och hängde ut.

Gr8ride
Skönt att det löste sig.
Är det samma fel då om man har en som går upp i temp till normal på
tomgång=tar väldigt lång tid.. sen om man varvar upp den lite så sjunker den mot blått igen? eller om man åker ut på en större väg så sjunker den ner mot blått också?

värmen är inget vidare heller ..tar en evighet.. men tillslut stannar den på normal temp och då börja varmluften också komma.. sen står den på normaltemp utan att att röra sig.. verkar som om den kärvar

Bimmer
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Det låter som tremostaten kärvar. Viskokopplingen på fläkten, om trasig, gör att motorn går upp i temperatur. Är bilen för kall brukar det vara termostaten som kärvar.

Hoppas på termostatbyte, det är ganska billigt.

Gr8ride
Jo visst funkar inte viskoskopplingen som den ska så kyler den ju om den går på fullt hela tiden eller går varm och den onte fungerar åt andra hållet men då går den väl het .. så länge det handlar om att den går mot kallt så tror jag mer på termostat problem

Bimmer
Eller jag har nu frågat på en mek och dom sa att till 99% trodde dom på att termostaten fastnade i öppet läge och att ibland lossnade den och fungerade som den skall .. nej så det blir ett byte av den

Bimmer
Ti
608
TimS
325i -88
har en E30 318Is -90 som blir varm.. nästan för varm men inne i kupen så är det ISkallt.. vad kan det vara?

hade problem precis innan för att jag hade för lite glykol så det blev ingen cirkulation och det kokade över men det verkar vara lungt nu.

några tips?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.