AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.339

e39 528 svårstartad, ispropp ?

to
17
toz
528i -96
I helgen fick jag ett konstigt problem som jag inte råkat ut för tidigare.
Bilen hade stått utomhus i två dagar och det var ca -4,5 grader kallt ute. Vred om startnyckeln och den hostade till en kort stund, för att sedan bara tugga på startmotorn. Körde länge, säkert alldeles för länge, på startmotorn men den vägrade starta. Ingen gnista eller ingen soppa måste det vara tänkte jag.
Hade halvfull bensintank och jag hörde att bränslepumpen snurrade lite efter varje startförsök.
Tog ur luftfiltret och sprayade lite startgas, varpå bilen hostade lite. Efter att jag kört slut på batteriet så satte jag kupevärmaren vid insprutninen och väntade ett tag. Fick starthjälp från en annan bil och efter väldigt många startförsök så började den att hosta till och startade till slut. Höll säkert på en timme.
Så frågan är vad som orsakade detta, vill ju inte riskera att råka ut för dettta igen. Förra vintern var det inget problem, även vid kallare väderlek än detta. Jag misstänker att det var en inspropp någonstans.
bo
10
boxer
525i Touring-01
toz! jag fick ett liknande problem med min 525i-01 i sommras! då hade jag flyttat bilen bakåt en ca. 2meter & stängde av (skulle in i garaget) dagen efter startade inte bilen. dagen efter det kom min bror o kolla, då startade den. Ringde bmw verkst. fick förklarat att den efter sån kort förflyttning blivit sur!! helt sjukt täkte jag! men han menade att automatsjuoken tryckte till så m.k.t bränsle vid kallstart &inte hann bränna ut allt. likadant hände för två veckor sen.( då min sambo,)
fick rådet att köra på startmotorn,1min ca. efter som den får lika m.k.t bränsle igen efter varje offläge på tändn. annars blir den bara surare.Nu låter det inte som att är det problemet du har. eftersom detta va ju på sommarn. Om det är n.g.n som har haft samma problem kan ni väl skriva ett inlägg

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Lite av samma problem har jag med min går på startmotorn och man hör att det snurrar runt som vanligt precis innan den brukar stara men sen händer inget?!Det har hänt 2 ggr utav dem 30 senaste ggr jag försökt starta den!Bilen ska in på service snart men vad är problemet?Batteri är nybytt.Sen har den starat utan problem efter 2 försök.

Mpower
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Boxer:
M52/M54 surar ned sig väldigt lätt och det är väldigt många som råkat ut för ditt fenomen när man bara flyttat bilen några meter.
Två starter så misständer bilen ett tag , tre starter så startar den oftast inte alls.
Bör undvikas genom att motorn får gå en stund innan man stänger av den.

///MVH Hasso
Länk
to
17
toz
528i -96
Aha nu ringer det en lite klocka, det var nämligen så att jag hade släpvagn kopplad på bilde och för att lasta av den hade min flickvän startat och kört fram bilen ca 2 meter dagen innan och sedan slagit av den direkt.
När jag sedan försökte starta bilen så körde jag högst ca 5-6 sekunder på startmotorn de första gångerna. Säkert blev den sur.
Eftersom det var några minus så fick den säker rejält med soppa också.
Tack för alla svar. nu vet jag att startar man bilen så bör den gå en minut eller så kanske.
Undra hur många E39:or har blivit bärgade på grund av detta skitfel. Ännu en pryl som BMW borde sätta upp på goodwill-listan...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
De flesta bilar har ju liknande insprutningssystem så egentligen är det inte specifikt BMW.

///MVH Hasso
Länk
Är det så? Jag har aldrig hört tals om detta fel hos någon annan tillverkare. Fast jag är knappast så välinsatt i ämnet...
Talats skall det stå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.