AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.768

Angående besiktningsmäns bedömningar

Ombesiktigade min "vinterbil" i morse pga läckage från påfyllningsröret.

Vid den oridnarie besiktningen anmärktes det på att det läckte från påfyllningsröret (jag hade kapat bort de sönderrostade delarna av röret o ersatt med bensinbeständig slang, monterad med dubbla slangklämmor.Till en början var det helt tätt men efter ett tag kom det några droppar ibland.Anledningen var att jag hade "målat" den del av röret som gick in i tanken med Biltemas Hammarlack,denna löses dessvärre upp av bensinen,detta i kombination med att slangen som jag trädde på påfyllningsröret var/är ca 1-2 mm för stor i diameter gjorde att det droppa något efter att färgen lösts upp,detta tog ca 3v, mao den första droppen kom på morgonen INNE i besiktningshallen,snacka om bra timing...)
Nåväl jag höll självklart med besiktningsmannen på den ordinarie besiktnigen att dett INTE är godkänt.

Så jag fick återigen plocka ner tanken, göra rent påfyllningsröret från hammarlack resterna, slipade röret så det blev en slät yta. Inhandlade ytterligare en bit NY "specialslang" av samma dimension (det närmsta man kan komma). Med största sannolikhet så skulle det räckt med att dra åt de båda slangklämmorna lagom hårt för att det skulle bli 100% tätt, men som en "extra" försiktighets" åtgärd smetade ja på oljebeständig silikon innan jag sköt slangen på rörbiten som kommer från tanken (ca 10cm). Självklart trycktes det ut en hel del silikon där slangen mötte tanken. Lät silikonet härda något o drog sedan åt klämmorna lagom hårt.Resultatet blev 100% tät anslutning till tanken.

Så i morse var det dags att bli godkänd, fick en yngre kille i 20-års åldern. Mannen som underkände min bil första gången var dock snabb att hjälpa till "min" tekniker o det första han sa "det där är inte godkänt",trots att det INTE läcker,vilket även han höll med om. Uppstod lite diskussioner o han mena på att det KAN ju börja läcka (han sa även att silokon ej är godkänt att använda) eller som han mena att det läckte från den del där röret går in i tanken.Jag erbjöd mig att på plats pilla bort silikonet som var överflödigt så han kunde se att det inte var så...
Hur som helst så fick jag godkänt av "min" tekniker...

Nu till min egentliga fråga: När man besiktigar en bil så gör väl teknikern en bedömning av bilens skick just vid det tillfället eller hur?Han ska väl inte bedömma om vilka ev fel som kan tänkas uppstå under det närmsta året?I så fall borde man ju få underkänt om man kör till besiktningen med belägg som det är mindre än 3mm kvar på, för dessa borde ju rimligtvis ta "slut" inom ett år förutsatt att man kör "normal långt"...

O till sist..fy f*n för sur-gubbar till tekniker....

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Dawwe: I det läget blir det faktiskt lite av en bedömningssak. Vad som ska kontrolleras är om tanken är tät eller inte, och det var den vid besiktningstillfället, så långt allt väl. Det som gör saken lite mer komplicerad är att det även står i besiktningprogrammet att reparationer ska vara av ett "varaktigt permanent utförande". Man bör alltså inte godkänna en reparation om det tydligt framgår att den inte kommer att hålla mer än för stunden.
Just i ditt fall är det naturligtvis svårt att avgöra hur bra reparationen egentligen är, men är man tveksam till bedömningen eller inte klart kan konstatera en brist ska detaljen godkännas. Är man tveksam ska man i första hand rådfråga en kollega, vilket alltså gjordes, och det slutliga utfallet blev tydligen rätt, man kunde inte klart konstatera att lagningen var dålig och godkände...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jesperado: Nja min "tekniker" rådfrågade inte utan det var snarare som så att den här äldre mannen (för övrigt var det han som underkände min bil vid den ordinarie besiktningen) mer eller mindre "rusade" fram o tog en snabb blick o sa "det där är inte godkänt" (enbart med hänsyn till silikonet).
Min intention är att laga detta permanent,inte vill jag köra omkring med en läckande tank. Jag är övertygad om det inte kommer börja läcka, o skulle det mot all förmodan ändå börja läcka längre fram får jag fixa detta ytterligare en gång,ligger ju i mitt intresse oxå att de dyra dropparna kommer fram till motorn...

Det jag reagerade mest över var att han uppenbarligen ville påverka den unga (osäkra?) teknikern att underkänna lagningen.Hade jag fått den äldre mannen hade jag garanterat fått underkänt trots att det ej läckte...
Dessutom anser jag att om man som tekniker behöver hjälp att bedömma en detalj så BER man om hjälp,kan inte vara lätt för en ny tekniker med en sån där typ som alltid skall veta bäst, det var så det kändes iaf..

En sista fråga: Är det sant det den äldre sa att silikon INTE får användas som lagnings/tätnings medel? För isf borde han ha underkänt min nya oljetrågspackning där jag hade smetat på en tunn sträng silikon (hade tryckts ut silikon i packningskaneterna klart o tydligt) för att vara säker på att de blir helt tätt, för övrigt har jag gjort precis likadant på den nya ventilkåpspackningen...

Lite grann av ett lotteri med att besiktiga ibland...

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Dawwe: Nu vet jag ingenting om fallet i fråga, men det kan vara så att den "unga teknikern" är ny eller under utbildning och den "äldre mannen" är hans handledare, i så fall ska han lägga sig i. Detta är inget sätt att försvara händelsen, utan bara ett försök att hitta en förklaring...

Det står ingenstans att man inte får använda silikon i en reparation, men det är definitivt inte lämpligt att laga ett bränsleläckage med, så jag förstår delvis skepsisen till reparationen. Det låter lite på dig som om du egentligen inte heller ser det som en permanent reparation, utan att det ska åtgärdas bättre senare.

Även om det känns som om du blivit dåligt bemött och "den äldre" försökte sätta dit dig (för det låter som det är ungefär så du känner) så blev det åtminstone rätt utfall, alltid något...

Jeppe

Len
Något som jag tycker är intressant, är att det är alldeles Okej med elledningar som går inuti tanken och som är hur glappiga som helst (med explosionsrisk som följd) , men detta blir alldeles godkänt??? Tala om att sila mygg och svälja kameler.

L.
Har svårt och se nåt omdömeslöst i detta fallet. Ett bränsleläckage, även litet, kan lätt skapa en häftig explosion, den som varit med om nåt dylikt är rätt glad om man får info eller råd/påpekande om vad som gäller. Silikon är nog OK i en del fall, och vad gäller packningstätning på oljetråg och ventilkåpor så är det det ju inga direkta säkerhetsrisker om det börjar läcka. Tror däremot inte att silikon och bensin är nån bra och varaktig kombination.
Jag tycker det är helt OK att man är extra försiktig när bensin är inblandat och att man är kritisk vid minsta tveksamhet vid kontroller osv.
Resonemanget med att inte få tänka eller skriva kritiskt förstår jag inte riktigt, och att sen blanda in stasispöken osv är ju lite lågt.

FP
Ang. elledningar, bränslepumpar, tankgivare osv inne i tanken: Det beror på att blandningen där inne är alldeles för fet för att kunna tändas, än mindre explodera. Teoretiskt kan du tända en tändsticka där, fast den släcks igen pga syrebrist. Inget bra exempel med mygg/kameler där inte....)
Nu undrar man förstås var inlägget lite tidigare tog vägen, det med omdömeslöshet och antydningar till stasispöken osv? Tydligen nån vaken moderator ikväll?

FP
Len
Ifall man kör in på besiktningen och tanklocket saknas (=risk för att massor av ångor far ut och ger stor risk för en explosion) så upptäcks detta inte nödvändigtvis.Dvs det blir inga anmärkningar....
Också en form av att sila mygg och svälja hela kameler....

L.
Det går att göra en lång lista med saker som man inte nödvändigtvis kollar eller som kan gå sönder och utlösa en olycka när man kör hem från besiktningen.
Nu gällde det ju en efterkontroll på en punkt som kunde vara riskabel i högsta grad. Vad är problemet?

FP
Len
Problemet skulle kunna vara att en bilägare som kör omkring utan tanklock utgör en minst lika stor risk (med ett icke tillslutet bränslesystem) som den ägare gör som har en påfyllningsledning som det "kan" droppa ifrån.....

L.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Len: Befintlighet av tanklock finns med i besiktningsprogrammet, upptäcks det att det saknas ska det alltså anmärkas på. Detta är dock den typen av kontroll som inte utförs rutinmässigt, uatn endast kontrolleras/anmärks på om det upptäcks spontant. T.ex. om det luktar bensin om bilen och man öppnar tankluckan för att titta.
Dels finns det inte tidsutrymme att kontrollera tanklocket på samtliga fordon, dels är det väldigt lätt för bilägaren själv att upptäcka om tanklocket saknas, om inte annat så nästa gång han/hon ska tanka bilen.

Har du själv någon idé på hur man ska kontrollera kabeldragningen inuti tanken? Betänk då att tidsramen är maximalt 20 minuter, och då ska även allt annat i besiktningsprogrammet hinnas med...

Jeppe

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Besiktningen är alltid en liten form av "lotteri",jag har t.ex kört igenom bilar som avgassystemet varit lagat med "ljuddämparbandage+lite annan "ljuddämpartätmassa" som man direkt som besiktningstekniker borde anmärkt på pga ej "varaktigt permanent utförande", men alla är vi människor och låter väl ibland en del slinka igenom :)...Men en besiktning är alltid ett "lotteri" mer eller mindre pga detta..

MEN>>>>Det är ju bra? att det finns regler som går att "rucka på" lite,trist om besiktningen gjordes av en robot ;)

Mvh Janne.
Folke: Det var ju inget bränsleläckage vid ombesiktningen....

Jesperado: Det är en permanent reparation jag gjort, orkar bara inte skruva ner tanken igen skrapa bort det silkikon som förmodligen finns i mellan slang o påfyllningsrör (slangens innerdiameter 45mm påfyllningsrörets ytterdiamater ca 44mm,de dubbla slangklämmorna hade nog räckt för att få tätt) bara för att "bevisa" att det är tätt ändå...Silikon hade jag endast för att säkerställa att det inte skulle kunna läcka alls så att säg "inifrån",dvs att någon liten droppe kan leta sig emellan slang/påfyllningsrör

Jag lovar att återkomma om nu lagningen inte skulle hålla:-)

Paap Reeder
...Dawwe.
Om jag skall lägga mig i så är jag livrädd för bensinläckage. ... typ i stil med att möta en drogad snubbe i fel varv i rondellen ... Särskilt på min gamla E28 som ju är en världskändis på att det rostar runt tankröret.
Motiv: alla idioter som slänger brinnande cigaretter runt omkring sig.

Skulle våra fina bilar brinna upp p g a bensinläckage + cig kommer det att bli en jäkla knepig försäkringsdiskussion.

Mitt råd - byt snarast ut tankeländet!

MVH /// Paap R
Paap Reeder: Tanken läcker inte, det var påfyllningsröret som var sönderrostat "i kröken"(dvs ca 20cm från där röret går in i tanken)...Konstruktionen e som gjord för att det ska rosta hål där på bilen i fråga (VW Polo -82), var o tittade på skroten efter "ny tank" men ALLA såg mer eller mindre halvt sönderrostade ut just vid "kröken", och en ny tank för ca 3000kr till en bil som är värd ca 3000..nja.

Len
SLutsats: ifall bilen ifråga hade körts till besiktningen med 8 liter bensin och 1 liter k-doja i tanken, så hade allt sett fint ut. Bilprovningen hade inte haft ngt att bekymra sig över....

;-)
L
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Angående av saknad av tanklock så ingår det i detta i systemet för utsläppskontroll, på USA BMW så tänds EML lampan som varning om man råkat skruva dit locket så det inte är tätt.
Vår gamla MB-190E bygger ett vakumm från insuget via slang mellan tanklocket och ventilen i tankröret för att leda alla bensinångor genom kolkanistertanken och hur skulle det fungera om inte tanklocket satt där.

///MVH Hasso
Länk
Dawwe: Jag är medveten att det inte läcker nu osv, du har säkert gjort en noggrann reparation. Vad jag försöker belysa är att jag tror att man erfarenhetsmässigt är extra noga vid koll av bränslepåfyllning o.dylikt på ASB, och detta är inte utan anledning. Jag kan inte gå in på detaljer osv, vet inte vilken typ av slang eller silikon osv som använts men rent allmänt är det höga krav på ämnen som kommer i direkt kontakt med bensin. Jag tror du håller bra koll på detta nu och sniffar lite då och då i skuffen, det vore ju inte bra om det börjar lösas upp nåt ämne och börjar läcka efter 10-15 tankningar eller hur?

FP
Folke:Helt rätt...Ligger i mitt intresse oxå att det förblir tätt...Slangen (SEMPER FLEX3000) SKA vara bensinbeständig enligt försäljaren. Silikonet jag använde är i vart fall beständigt mot motorolja,transmissionsoljor,glykol osv...Borde alltså vara bensinbeständing..Gjorde ett "test" tidigare o la en härdad silikon "klutt" i bensin i några dagar, verkade inte som om silikonet påverkades...

kilroy
Med en M5 E34 tillhör du sannolikt inte den skaran som glatt kör omkring med etanol i tanken utan att veta vad dom gör...

Jag är inte så säker på att silikonet gillar en blandning av etanol och bensin.

Men det problemet slipper du fundera på....

Mvh kilroy
kilroy
Fel av mig...ser nu att det inte handlar om din M5, sorry.

Så kan det gå när man inte läser hela tråden från början...

Mvh kilroy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.