AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.720

Hur ställa bilen på pallboxar?

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
I vilken ordning ska man hissa upp o trycka dit pallboxarna? Hur brukar ni göra?

Duger Biltemas pallboxar?

Min Bil - Länk
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Menar du inte pallbockar??

Mats
BMW CS #5847
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Jo så hette det visst :)

Min Bil - Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ska du ha upp hela bilen på pallbockar?

Om är de du menar så finns de ju lite olika sätt för att få upp den på bästa sett,lättaste är ju om du har en garagedomkraft så du kan lyfta hela bak eller frampartiet på samma gång,alltså lyfta den i diffen tex så hela bakändan kommer upp.
Om man bara använder en vanlig domkraft så skulle jag börja med ena sidan första,alltså först tex vänster fram & bak och sen höger...kommer inte bilen i så många olika vinklar när den hissas upp och därmed mindre risk för att den rasar av bockarna..

Kanske finns bättre sätt,men dehär har i alla fall funka bra för mig.

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Så om jag tar två vanliga domkrafter på vänstra sidan, hissar upp o ställer dit pallbockarna och sedan gör samma sak på högra sidan borde det gå bra?

Min Bil - Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har du två domkrafter är de ju enklare...
Men sen när du ska hissa upp högra sidan får du vara försiktig å kolla noga på pallbockarna på vänstra sidan,för dom kommer ju i lite annan vinkel innan du fått upp bilen på högra sidan.
Men som sagt,när du nu använder dig av två domkrafter samtidigt ska de inte vara några större problem,slipper ju dom läskiga sned lyftningarna.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Aha du tänkte så! Går det alltså att lyfta hela bilen på två standard domkrafter?? Alltså en från vänster o en från höger? Då blir det ju sk*t enkelt :)

Min Bil - Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
När jag lyfte min 323 med orginaldomkraften så gav den vika, jag hade precis tagit bort bakdäcket, så bilen stog där på tre hjul och de kändes ju inte så bra. =(

Men även med samma domkraft som en gång "pajat" så har jag lyckats få upp bilen på fyra pallbockar utan problem. Så de är nog inget att oroa sig för, är nog bara att lyfta. Fast nu har jag ju en garagedomkraft och de är ju mycket smidigare.
parolof
Länk
parolof
eller Länk
Kl
3
Klimpo
525-e34
Det man absolut inte ska göra är att placera domkraften under oljetråget som jag gjorde för 2år sedan:(. Den läxan glömmer jag aldrig. Fick lura kompisarna att jag varit ute i skogen å kört på en sten.
Ska bilen stå uppallad en längre tid, typ under vinterförvaring eller liknande så ska du nog fundera på att ställa bilen på tre bockar.

En bock på bakaxeln och två till främre ändan blir kanon.

/Anton
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Varför är de bättre att bara ha 3 i stället för 4 bockar?
Fyra lyftpunkter kräver ett helt plant golv för att inte påverka bilen.
Tre punkter ger bilen möjlighet att följa eventuella ojämnheter i golvet.

/Anton
Jag skulle inte våga lyfta på diffen eller på annan plats på bakaxeln mer är just där hjulupphängningen är infäst i chassiet (svårt). Lika lite som att lyfta på oljetråg eller växellåda eller liknande som man ser ibland.
Så trepunktsupphängning är nog svårt även om den kompenserar för skevt golv. Bilens vikt måste överföras på hjulupphängning osv där den är tänkt, alternativt så får man lyfta i chassiets domkraftsfästen osv.

FP
Jag förstår vad du menar Folke.
Jag kan dock tillägga att jag alltid lyft på diffen när bakänden av mina bilar ska upp. Noggrannhet så det passar in bra mot de kraftigare områdena verkar duga bra.
Dock så har de bilar jag ägt varit relativt lätta.

/Anton
Visst, jag har sett liknande lyftsätt både fram och baktill, och på verkstäder såväl som hos hemmamekaren. Men så gick det åt h...e också i många av fallen, även om inte sprickor och läckage osv alltid märks de första timmarna eller dagarna efteråt.
Tänk själv, bilens vikt trycker längst ut i ändarna på bakaxeln, om du lyfter i mitten så får du en hävarm där trycket från bilens vikt mångfaldigas inne vid diffen, förutom att diffens hus osv inte är är avsett att ta upp halva bilens vikt mot sin utsida. Det sistnämnda gäller även på BMW som ju har fast upphängd diff och öppna drivaxlar osv.
En annan fråga man kan ställa sig är om det är bilens hjulupphängning som skall avlastas eller däcken? Många menar att felaktigt uppallad bil kan ge bieffekter och att chassiet mår bäst av att vila på de punkter som det är tänkt. Ladda på med 3-4 bar i däcken så tror jag allt blir bra som det är utan experiment och ev. skador pga felaktiga lyftpunkter.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.