|
|
|
|---|---|
|
Har en 535 -88 med manuell vxl där felmeddelandet "Getribe" (samt hänvisning till instruktionsboken) alltid dyker upp vid start. Finns inget nämnt i instr.boken men har hittat en del på div forum. Tyvärr handlar det då alltid om problem med automatlådans program. Finns det några nivåvakter eller annat att kolla på vxllådan eller diffen? Har vad jag vet rätt mängd olja i bägge. Jan | |
|
Nått med växel är det ju men vad har alldrig varit med om det på en manuell |
|
|
Hade oxå samma problem men det slutade så fort jag bytte batteri :/ Vet inte om det hjälper dig men man vet aldrig. Mitt batteri var väldigt gammalt och hade trasiga celler, alltså väldigt dåligt kräm. Visst står i instuktionsboken att man INTE ska köra bilen längre och uppsöka närmsta BMW verkstad, för det är något fel i växellådan, men som sagt, det verkar endast gälla Automat. På manuell finns inte felmedelandet med i boken. Carpe Noxum |
|
|
Dåligt startbatteri kan ofta ge det felmeddelandet, eftersom det är många elslukande system som skall ha ström samtidigt i startögonblicket. Får inte datorn till växellådan tillräckligt, får du upp detta meddelande. Ladda eller byt startbatteriet, så skall du se att du troligen slipper felmeddelandet! Mvh |
|
|
Men det låter skumt att det kommer på en manuell Carpe Noxum |
|
|
Tack för tipsen. Köpte bilen som renoveringsobjekt, batteriet som satt i då var helt kass, minst 2 celler borta (fö. märkt "BILTEMA"). Nuvarande batteri verkar helt ok, körde ändå en långladdning igår, tyvärr utan att felmeddelandet försvann men det kanske ändå kan finnas ngt samband. Skall göra ett försök senare med ett annat batteri. Har även provat att bättra på lödpunkterna på CCM:en men ingen skillnad. En annan tanke kan ju också vara att någon av styrkomponenterna någon gång har ersatts med dito från en automat? Jan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.