|
|
|
|---|---|
|
Hejsan alla bmwfanatiker! Jag har ganska nyligen införskaffat mig en vinterbil, en bmw 323i e21 -80. Grymt rolig bil att fara runt och sladda med! Men jag har även stött på ett väldigt jobbigt problem. När bilen är kall, t.ex. stått över en natt (räcker med att det är 0 gradigt). Så tar det en j*kla tid att få igång den, man får så o gnaga på startmotorn in i det oenderliga! Har även märkt att om jag inte rör gaspedalen nånting så börjar den tända lite efter ett tag, men så fort jag trycker på gasen det allra minsta så slutar den direkt att tända. Den brukar också tända "mer" om man vrider fram och tillbaka på tändningen några gånger, dvs bygger upp trycket med bensinpumpen, man hör ju hur den går en liten stund när man vrider på tändningen. När bilen tillslut kommer igång och man håller gämn gas så är det som om gasen är PÅ respektive AV, dvs. den pendlar mellan säg 3000-4000 varv för att sedan gå ner på runt 500 varv och nästan dör, för att efter ytterligare någon sekund gå upp till 3000-4000 varv. När motorn är varm dock så startar bilen på knappt ett varv på startmotorn och lägger sig fint på tomgång på en gång! Vad jag kan förstå så är det bensinpumpen som håller på att ge upp, men jag tänkte höra om någon har något annat tips/förslag på vad det kan vara. Innan jag börjar riva en massa för att komma åt pumpen! Tackar på förhand! mycket text blev det hehe :) /remante | |
|
Hej har exakt samma problem, det är inte bensinpumpen för då skulle bilen gå lika dåligt helatiden så att säga oavsett om den stått eller inte. (Jag har själv bytt den utan resultat). Kontrollera noggrant om din bil verkligen endast har problem med att den är kall, därför att min bil startar direkt på 2a försöket om jag haft den igång under endast 2sekunder vid -20grader. Mät bränsletrycket vid bränslehuvudet, efter 20minuters körning och avstängd bil ska bensintrycket inte understiga 1,5bar. Jag har problemet att bensinpumpen går inte igång när tändningen slås på utan först när man börjar nöta, dock har jag märkt att när lysknappen dras ut viner pumpen igång vilket är synnerligen märkligt, men jag känner till en kille till med samma problem. Jag vill påstå att ditt och mitt problem har med många faktorer att göra; Kontollera kallstartsventilen(sitter under insuget), mär upp den när du startar bilen och kolla om den får minst 11,5volt. Ta loss den och kontrollera att den verkligen sprutar när du försöker starta bilen i kallt tillstånd, torka rent den och inom en minut ska inte en droppe läcka ut. Mät resistansen på warm-up regulator (sitter framför fördelardosan), kontrollera att inte Ohm-talet vandrar utan är konstant. Mät upp spänningen under tomgång, minst 11,5volt ska du ha annars är den kass, du mäter på den kontakt som är ansluten till den som du tar loss. Ta loss insugningsbälgen och kontrollera blandningsregulatorn och dess "Buffle plate". Den sitter en skiva under denna bälg och den ska du trycka upp och ner långsamt för att sedan dra upp den hastigt och ett motstånd ska omedelbart kännas. När du sedan släpper den ska den stanna 0,5mm från det översta läget, annars är den öppen för mycket och man får startproblem när det är kallt. Under skivan sitter en liten metall bit som ser till att spänningen hålls rätt, det är den som har gjort sitt om skivan tillåts stiga för högt. OBS du måste koppla in dig på bränslepumpen innan du plockar loss insugningsbälgen och gör testet genom att ta loss diod D och pumpreläet P (i säkringsdosan), från pumpreläet P ska du koppla in en kontakt och vidare till batteriets + pol nu ska pumpen gå och du kan göra testet. |
|
|
Tackar för ett väldigt utförligt svar! Då skall jag försöka mig på att göra detta som du skrev, återkommer med resultat! /remante |
|
| Har du hunnit kolla något ännu? JAg glömde att nämna att det sitter en givare på termostathuvudet som sköter hur länge kallstartsventilen ska spruta in bränsle beroende på hur kall kylvätskan är, kontrollera resistansen på den också, dessutom kan du andvända en kontrollampa som du kopplar in på den, som skall lysa då motorn är kall dvs under 35grader celsius när tändningen slås på, annars är den trasig, termotidskontakt tror jag den heter, den har brun kontakt. | |
| Termostathuset skulle det stå! | |
|
Jag har inte hunnit kolla, då jag tänkte kika på det hela, så forsade det ner underkyltregn.. och jag har ingen tillgång till garage.. så det underlättar inte det hela direkt! Men så fort vädret tillåter skall jag kika på det! /remante |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.