AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.642

Skall regnsensor sätta i gång automatisk så fort det börjar stänka vatten mot rutan?

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag har regnsensor (det syns på framrutan, den där lila-aktiga färgen som syns utifrån bakom backspegeln), men hur fungerar det egentligen? Jag ställer in känsligheten vid spaken (lilla ratten) men det verkar som det är bara två steg som fungerar på den?

Är det inte meningen att vindrutetorkarna ska sättas igång så fort det kommer vatten på rutan?

Tack på förhand!

------
Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Du måste först aktivera regnsensorn genom att dra hela spaket 1 hack upp. Måste göras varje gång efter att tändningen har slagits av. Inget minne mao.

//Player
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Nu hänger jag inte med? På lätt-svenska tack:)

------
Länk
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
På pappas 5 serie har jag för mig att man först drog spaken (för vindrutetorkaren) ett steg nedåt för att sen dra den uppåt till ursprungsläget igen. Man har då aktiverat regnsensorn.

Men som player säfer, inget minne.

Nu var detta iofs 5 serien, e39, men det borde väl vara samma.
Dr
342
Dredd
525d -10
Ursprungsläget är väl med regnsensor av. Ett steg upp så är regnsensorn på. Anledningen till att den inte går igång nästa gång man sätter sig i bilen, utan att man först måste dra tillbaka den till ursprungsläge för att sen sätta den i regnsensorläge igen, torde väl vara att man inte ofrivilligt skall få igång torkarna som eventuellt kan vara fastfrusna och därigenom bli förstörda.

/ Dredd
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Om man stänger av bilen med spaken i "regnsensorläget" så
räcker det med att röra "ratten" som reglerar kännsligheten ett snäpp
för att sensorn ska aktiveras..

Mvh Jimmy
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Följdfråga..

Även jag har regnsensor. Jag har ännu inte hunnit köra bilen såmycket, hämtade den i lördags..

Det finns två symboler på "lilla" ratten en I och en II
Vilken är lägre resp högre känslighet?

Jag gissar att:
I låter mindre vatten ramla på rutan innan torkarna går igång
II är en "lägre" känslighet som låter det droppa mer innan torkarna startar.

Rätt eller fel? Jag har bara använt den i mitt läget och då funkade den "lagom" vid snöfallet ihelgen.

Det första läget är mindre känslig sensor, det andra är känsligare sensor.. dvs.. i läge två startar torkarna snabbare än i läge 1 vid samma mängd vatten. Dvs tvärtom mot vad amullo skrev.

Vad gäller start av sensorläge så har jemej helt rätt. Man kan vrida på det lilla "hjulet" för att återaktivera sensorn. Denna funktion (att man måste vrida eller ta ner spaken och sen ta upp den igen ) borde som tidigare nämnts vara pga att inte torkarna skall gå igång ofrivilligt t ex vid fastfrusning..

Ha en fin...

T
Kommer ihåg att jag tyckte det där var krångligt att få igång på E46.
På E90 är det bara en knapp att trycka in sen funkar det alldeles utmärkt..

Keep Your Distance!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Som jag förstått det, innan man startar bilen så ska man lägga spaken i regnsensor-läge, och ställer in ratten som sitter i spaken på den känlighetsnivå man vill och sedan startar bilen då ska regensensoren vara aktiverad. Rätt eller fel? Vilken läge på spaken är regnsensor-läge?

------
Länk
När bilen är igång drar du spaken upp ett steg. Klart.

Du utgår från noll läget, alltså torkarna helt avstängda.

/Manray/
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
En riktig höjdare med regnsensor, kan bli småfarligt när man sitter och pillar med alla finesserna och inte har en aning om vad som finns på vägen längre. Lite skillnad kanske men snarlikt -Jag höll på att krocka med 2 älgar utanför katrineholm när jag skulle knappa in hemadressen på navin första gången...

Mvh
Sibbe
Länk Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Manray//

Ok tack, ska prova det imorgon. Óm det inte regnar imorgon fungerar det om jag spottar på rutan? :)

Jag lånar tråden:

Som bekant vet vi att de flesta nyare BMW har en funktion som gör att vindrutetorkarna slutar och gå som "normalt" när bilen inte rullar, alltså när du stannar vid rödljus exempelvis. Då går de inte hela tiden, utan mer spåradisk men så fort man åker iväg så börjar de gå som vanligt igen. Så har det varit på de felsta av mina BMW'n. Dock finns inte denna funktion på E46:an.

Det jag undrar är, finns den funktionen på E46:or eller inte, eller jag kanske har missat hur man gör?

Tack på förhand!

------
Länk
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Jag tror helt klart att denna funktion utgått iom regnsensorn, på de tidigare så fanns det ju ingen givare som talade om när det var vått på rutan.

Ta hellre blomsprutan, man spottar aldrig på en BMW ;-)
Ps. Det kanske uppenbarar sig någon funktion i stil med den som fanns på någon reklam när en vovve skulle revir märka och -Ja du förstår Ds.

Mvh
Sibbe
Länk Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Bimmer Seb//

Tack för infot. Jo jag kanske borde ta blomsprutan ändå. :)

------
Länk
Räcker om du slickar lite på fingret o petar på sensorn =) Regnsensorn har inte sensor på hela rutan untan endast på den lila-aktiga saken ;)

/Manray/
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Grodan / Bimmer Seb - jag frågade och de förklarade hos ÅF'en att man antingen har regnsensor eller reduktion av torkintensiteten vid stillastående - inte både och. Reduktionen är nämligen inställbar i Car&Key memory och jag försökte få dem att slå på den fast jag har regnsensor och det gick inte för den funktionen finns inte där då.

Mvh Björn
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
balmgren//

Tackar, då vet vi det! Ganska onödig funktion egentligen, men finns den där så finns den. :)

------
Länk
A&
105
A&A
M-sport 328, 99
Trådlyft jag vet :)

Jag har också den blåaktiga sensorn på rutan. Men när jag ställer reglaget i rätt läge går den bara med en konstant hastighet som dessutom kan ställas om med det lilla hjulet. Tror ni att modulen till sensorn är kass då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.