|
|
|
|---|---|
|
Jag har en BMW 530 IA-01 och undrar vilken storlek på aluminiumfälg och vinterdäck som passar min bil?? Hörde att det inte fungerar med 15 tum, stämmer detta? Hur breda vinterdäck borde jag köpa? Tacksam för bra svar. | |
| Kör på 205-60-16 Bra väghållning och mycket fin komfort. | |
|
Ok Är det 16 tum som gäller passar inte 15 tum? |
|
Ulke |
195/65/15 passar på din bil..... mvh Ulke |
|
Enligt vad jag kan förstå är det 225/55-16 som gäller till din bil som minsta dimension! Det är dels för stora bromsar för 15" fälgar och dels måste du räkna med bärigheten i däcken (hur tungt bilen är specad vid full last). Där tolkar jag det som att 94 är lägsta godkända belastningsindex på däcken. Men för säkerhets skull kan du kolla antingen dörrstolpen eller instruktionsboken, där står dimensionerna du kan använda. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Thomaseri: Johan B har rätt, 15" kan inte användas på din bil. Kolla stolpen eller boken så ser du.. Välkommen till forumet förresten. T |
|
|
Tack så mycket för alla bra svar! Någon som vet var jag hittar billigast nya eller begangnade vinterhjul? |
|
|
ska själv köpa ny uppsättning och är nyfiken på vilka däckdimensioner som passar om man går upp på 17"? Har fått rekommenderat 225/55-16 av leverantör. |
|
|
195 är förkastligt på din bil. Dåligt råd! 5 serien ska helst ha 205 eller 225. 205 är komfortablare. 225 ger bättre väghållning på barmark, men dom är dyra och det är väl onödigt med feta mackor på vintern? En däckmontör sa att under 205 gör bilen lite instabil. 225 gäller om Du buskör..... |
|
|
Enligt reg.instrumentet anges endast 225/55/16 till min 530D 2001, men om inte omkretsen förändras, kan jag väl minska bredden och öka profilen? gorth |
|
|
Ja det kan du göra. Personligen tror jag det kan bli en besvikelse på barmarken med så småla och höga däck på en 5-serie. Tyckte 205/55-16 var sladdrigt nog på min 3-serie. Hade senast 225/45-17 dubbade hakka 4 och kommer inte byta till smalare än så i framtiden iaf. Min Länk Cabrio |
|
|
"småla" ? :) Smala ska det så klart vara.. Min Länk Cabrio |
|
|
Tack för det. Tanken var att komma ner i snömodden lite, men det kanske är bättre med den rekommenderade dimensionen. gorth |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.