AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.030

Vibrationer och missljud från bakvagn E39 523 touring -99

Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Hej,

Har precis köpt en 523iA Steptronic Touring -99 och har ett irriterande fel på den som jag i början trodde bara var obalans från bakhjulen. Vibrationer från bakvagnen uppenbarade sig vid hastighet 110-125 km/h. Balanseringen utfördes med negativt resultat. Hyffsat irriterande!

Igår bytte jag till vinterdäcken och balanserade dessa. Vibrationerna försvann inte utan blev efter ca 20 mils körning bara värre. Nu fanns dom i hastighet från 85 km/h och uppåt. Till råga på detta har det börjat "surra" från bilen när man svänger åt vänster. Mycket irriterande!

Misstänker alltså hjullager bak och har sökt frekvent i forumet om ämnet. Men jag har inte hittat att vibrationer skulle ha ett samband med bakhjulslager och därför vänder jag mig till expertisen och frågar!

Tror ni att ett hjullager är defekt? Brukar det alltså uppstå vibrationer i samband med hjullagerproblem? Bilen är nästan okörbar i nuläget. För över 85 km/h skakar hela bilen hejdlöst.

Mvh Tomas
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
de kanske sitter på e34 fälgar passar inte eller jo det passar utan centrerings ringar, då kan man får vibrationer. annars har jag för mig att det kan vara bussningarna i bakvagnen som är slut tror det finns en tråd om detta.
sen låter det som ett lager är slut kan du oftast känna om du hissar upp bilen och ruckar i däcket om det finns ett glapp. tror inte att ett lager ska ge vibrationer om det nu inte är så slut att det nästan skär ihop eller nått åt det hållet
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Nej det är E39 original alufälg på vinterdäcken nu.
Några andra förslag?

/Tomas
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Köpte nya 225:or i våras på original E39 fälg. Sa till om att de skulle vara ytterst noga med nollbalansering och sätta de däcken som "slog" minst bak.

Men hade problem med vibbar i 110. Åkte tillbaka nu för någon månad sen och en balansering utfördes igen + att anläggningaytorna slipades både på fälg och bil.

Jag har numera en "ny" bil !

Håkan

Touringar är som katter och kvinnor man har svårt att förstå sig på dom...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan faktiskt vara bakluckan som är lite för slappt justerad! Då kan den börja vibrera av fartvinden...

Finns några trådar om detta sedan tidigare.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Bussningarna ?

Länk

Kolla långt ner under rubriken "Touring"

T
Gn
24
Gnille
528i Touring-98
2002 turbo
Silentblock (bussningar) bak 4st Ingen vågad gissning.
Har bytt själv med samma problem!!!!
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Så det kan alltså vara silentblocken säger ni.
Kan dessa förklara det något surrande ljudet vid vänstersvängar?

Gn
24
Gnille
528i Touring-98
2002 turbo
Nej men hjullager också kanske.
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-2001
430xd Grand coupé 2016
Hade samma problem och bytte ovan nämnda silentblock och fick en "ny" bil.

/Fredrik
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Jag har idag varit på BMW Göteborg, Wölkes samt en mindre BMW-verkstad i Partille och pratat om problemet. Alla sa faktiskt att det bör vara silentblocken bak (4 st). 3500 kr för hela kalaset ska Partille ha för detta. Låter det som ett rimligt pris, eller bytte ni andra hos mindre allbilsverkstäder?

/Tomas
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Det låter som ett bra pris, tror at Bmw ska ha ca 5000-5500kr för samma jobb/delar.

Delarna kostar ca 550kr/st

Jag bytte på min panzerwagen för en dryg månad sen, blev mycket bra! Missljud och klonk/donk försvann som i ett trolleri!

///Tobbe

Ps jag fick ge 3000kr för mitt byte! Ds
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Tack för hjälpen gott folk!
Imorgon lämnar in bilen för byte av silentblock.

Vad skulle vi BMW-ägare göra utan detta eminenta forum?

MVH Tomas Määttä
Ke
6
Kenneth Ahlfors
523iA Touring -99
Hei Tomas

Har samma fel på bilen som du. Kan du sända en mail till ahlfors2@online.no
eller skriva på forumet om det blev bra efter du har haft bilen på verkstaden.

Mvh Kenneth

Det är alltid bra att avsluta trådarna med eventuell lösning..

T
Inte för att det har med ämnet att göra men... Köpte du din bil hos Rydel Bil? Den med beige skinn?

Ville bara hålla med om det som T sade... Berätta gärna hur det gick.

Medlem i Farsor med BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.