AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.567

Startproblem 528 E28 - Bensinpump?

Br
54
Bråkis
528i -82
Hej!

Min 528i -82 (E28) har alltid varit oerhört lättstartad. I somras startade jag bilen efter att den stått stående ett helt år och den kom igång efter under en sekund på startmotorn. Aldrig några problem.

Jag startade den senast för ca 2 månader sedan, heller inte då några problem.

Idag däremot så går det inte. Den går bra på startmotorn men startar aldrig. Jag fyllde på med ca 10 liter bensin men det hjälpte inte.
Så då skruvade jag ut ett tändstift och såg att det var helt torrt.

Till fuelrailen går det både fram och bak in bränsleslangar som verkar ha någon sorts backventiler på sig. Jag skruvade loss den ena ventilen (den främre) och körde både på tändningen för att se om det kom någon soppa samt körde på startmotorn. Det var torrt hur jag än gjorde.

Till saken hör att det nu varit minusgrader - kan det ha blivit en ispropp någonstans? Det är ju inte omöjligt att det var lite vatten i en relativt tom tank.

Var kan jag börja leta fel? Är bensinpumpen slut? Den sitter väl vid bränslefiltret ovanför bakaxeln antar jag.. Eller finns det ett relä för pumpen? Var hittar jag det?

Över höger bakre hjulhus finns det en liten grå plastlåda med slangar till tanken. Vad gömmer sig i denna?

Vore tacksam för tips och råd - så kanske det kan bli något av bilen tillslut..
Br
54
Bråkis
528i -82
För att följa upp: Om bensinpumpen snurrade - skulle de då sprutat soppa ur den slangen som jag tog bort (den som går till fuel railen)?

När tändningen är på eller bara när jag kör startmotorn?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kolla först bränslepumpsreläet som sitter vid sidan av säkringslådan under huven(svart ganska stort relä)..

Grå plastlåda>>>Tankavluftning/expansionstank..

Mvh Janne.
Br
54
Bråkis
528i -82
Tack för tipset - skall leka så snart jag får tid.
Varför har inte veckan 10 dagar? Så man kunde få lika mycket gjort hemma som på jobbet..
Br
54
Bråkis
528i -82
OK - identifierade felet i relät.

- Pumpen gick att köra om jag matade den separat med 12V. Jäklar vad det sprutade bensin.. Provade att köra den manuellt och då gick bilen att starta.

- Det verkade gå signal fram till relät (12V) när man körde startmotorn.
Alltså borde det vara något fel i relät.

Var hittar jag ett nytt? Ska man våga satsa på bildelsbasen? Kan det vara samma relä i en 528 -87 som min från -82?

Samma relä verkar samtidigt som det styr ut spänning på startmotorn även göra någonting i själva motorn, för det klickar till ordentligt i motorn när man för en av kontakterna i relädosan mot plus..
Kan det vara nånting som ser till att pumpen hålls vid liv även senare?

Nästa fråga: Eftersom det verkar som relät bara slår på spänning till pumpen när startmotorn går - hur kan då pumpen jobba när bilen kommit igång?

/Erik
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
kolla reläet angående kallödningar!det vanligaste felet på ett dåligt relä!
Br
54
Bråkis
528i -82
Har letat men lyckas inte optiskt hitta några och inte med multimetern heller..

Det slog mig att jag har färddatorn i garaget - den kanske måste sitta i!

Den har ju faktiskt en funktion för att stänga av bränslepumpen i code-funktionaliteten. Ska prova det så snart jag får tillfälle att åka förbi garaget..
Br
54
Bråkis
528i -82
Precis så var det - Med färddatorn inkopplad sprutade det soppa utav bara attans..

Så det känns lite snopet att jag ägnade lördagen till att ligga under bilen och mäta på bränslepumpen, svära över relät och dessutom att dra sönder en låsbar hjulbult för att hitta felet istället för att bara stoppa in datorn och vrida om nyckeln.

Får se det positiva i att jag åtminstone upptäckte att bränsleslangen mellan tanken och pumpen läcker..

Men bra att veta: Bensinpumpen pumpar inte om inte datorn sitter i.

När man vrider på tändningen pumpar den ca 0,5-1 sekund bränsle. Därefter pumpar den igen när startmotorn går. Sedan har man bensin i hela motorrummet....

Allt detta gäller en BMW 528i -82.
Br
54
Bråkis
528i -82
Nu ska bara snön få smälta litegrann så kan jag köra in bilen i garaget (brant backe, nästan slicks och alldeles för många hästar under huven.) så man kan få något gjort under vintern...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.