AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.098

Vad är symptomen på defekt topp/topplockspackning?

ge
39
gesa2
525iAX Touring -95
Hej! Jag undrar vilka symptomen är då topplockspackningen gått, toppen blivit skev, spruckit o.s.v. Tacksam för svar från de som varit med om det.
betriebsanleitung
Bilen kan börja koka,vatten försvinner,vatten i olja och/eller olja i vattnet.Värmemätaren kan även gå ner pga att vattennivån är under givaren.Mät med co mätare om det är avgaser i kylar vattnet.
Tändstiften/et blir ofta rensköljt på den/de cylindrar det läcker.Bilen ryker vitt
Min SAAB 900 T16 rök blått när man släppte gasen, min Honda Civic 1.6 blev svårstartad när motorn var varm. Annars märktes inget, men jag förstod ju att något var knas
och lämnade in bilen för koll, efter byte av packning gick den som ett skott igen. Annars är det som betriebsanleitung skriver, kolla efter all möjlig rök, och om det försvinner vatten eller olja, eller om de båda blandas. Blir en grå smet, lätt att kolla.

Oops, utav 3 ägda bilar har jag blåst toppackningen på 2 st,
lite väl tung högerfot eller?

Fredrik M - Snart Z3 2.8
ul
94
ulw
745iA Executive -85
3,0si -75
Blå rök när man släpper gasen beror på slitna ventilstyrningar och/eller tätningar på dessa (klassiskt BMW-problem)
Om det är en spricka mellan två cylindrar går motorn ojämt på tomgång (hände min 3,0 si, felkonstruerat topplock)

Ulf W.
Ni
131
Nicke_1
320dM Touring -13
M3 -01
320i -04
Ett annat symptom är att kylarvätska bubblar ur kylvätskebehållaren då man tar bort kylarlocket efter att motorn är varmkörd. -> Övertryck då kompression försvinner ut i kylvätskekanalerna. (Detta symptom naturligtvis om sprickor, ej direkt topplockspackning).
Axel
Kör till Bmw,dom kollar det på 5 minuter.

R6 är bäst
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.