AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
771

Varför går bilen varm?

Termostaten är bytt och borde fungera normalt.
Vid körning efter landsväg stiger tempmätaren från mitten till näst sista strecket. Så fort jag lägger ur växeln sjunker den sakta ned till mitten igen. Vid körning i stan är det inga problem då ligger den säkert i mitten.

Jag vill (hoppas) att det är vattenpumpen men undrar???!

Snälla hjälp mig.

/henrik

KICK IT!
JAG HATAR KYLARPROBLEM.
Eftersom jag inte visste så mycket om det så bytte jag ALLT.
Jag bytte kylare, vatenpump, termostat, expansionskärl.
Det som var det egentliga felet var fläktkopplingen (slirkopplingen) som skall reglera fläktens hastighet. Sitter på samma axel som vattenpumpen.
Kan ju vara den som är felet. Testa ta bort vattenpumpen och kolla hur bladen mår på dne inre delen. Om det bara är skit av det så byt.

MVH /Johan
tack för svaret. ska kolla det så fort möjlighet finns. blir något så irriterad på problemet.

lev väl!
ok. bra. det kan gå riktigt illa om man kör med för höga temperaturer. jagh ade bara flyt. min kokade typ 3 ggr...INTE BRA!
Visa användare
240
Lunken
323CIA e36
Jag tycker det borde vara så att om det är slirkopplingen som är fel borde den bli varmare i stadstrafik än på landsväg.
var min tanke också men i detta fall endast på landsväg i över hundra knyck. gör jag en omkörning stiger den. frikopplar jag sjunker den sakta till mitten i stället.

kan ingen hjälpa mig?

KICK IT!
kanske jag ska nämna att det är askass värme i bilen också?

KICK IT!
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
Halloj!

Kan ju säga att det är vattenpumpen som har gett upp.
Skovel vingarna har gått sönder, vid högre varvtal
sirkulerar ej vattnet nog fort pga trasiga vingar.
Byt pump!

FLAYEN
Hälge
Instämmer med föregående talare: BYT omgående den trasiga vattenpumpen, byt till den nya modellen med metallskovelhjul, finns visst endast hos Mekonomen. Se till att EJ köra med motorn när den blir för varm. Topplocket spricker mkt lätt vid ev, kokning. Då kostar det STORA pengar att laga motorn.
Fl
41
FlyingFinn
328i Touring -96
Byt vattenpump!
Hade exakt samma symptom på min bil. Verkstaden bytte först kylaren, men då detta inte hjälpte, bytte de även vattenpumpen.
Och nu funkar det perfekt..! Var tydligen "skovelhjulet" som hade spruckit. Funkade när man körde lugnt, men slirade vid påfrestning.

/Tero
Har beställt vattenpumpen!
Byter den i morgon kväll.

Tack flayen, Hälge och FlyingFinn.
Jag skriver så fort jag kommer hem från garaget!

HÅLL NU TUMMARNA FÖR FAAAAN!!

KICK IT!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.