AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.361

Värmeventiler och cirkulationspump

Hej!

Jag har plockat bort mina värmeventiler samt cirkulationspump (samma enhet) idag, tänkte kolla funktionaliteten på pumpen och mycket riktigt... Ont om korrekt uppförande var det gott om i pumpen (alltså helt stendöd)

Är det någon som har koll på om man kan införskaffa endast pumpen separat eller är man tvungen att köpa ventiler och hela paketet? Självklart ringer jag BMW i morrn och kollar men ... det känns som det kommer bli en otrevlig överraskning :-(

Tittar man på RealOEM Länk så ser det ut som om priset ligger på c:a 2500 svenska riksdaler, det vill man ju helst undvika om det är möjligt!

Mvh
Marcus
Pumpen har ju ett eget beställningsnummer så visst går den att köpa separat. 2500:- lät ju lite dyrt. Pumpen till min 535:a kostade 1100:-, enligt bilden ser den misstänkt lik ut den till din bil.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Paap Reeder
... det är nog samma pump som till min.
Priset var förvånandsvärt billigt ... låg säkert i det snittet som Greenberg skrev.
Är inte pumpen läck så kan man med fördel ta isär den och kolla vad som är fel.
Pumpen är litet speciell eftersom den driver ett skovelhjul induktivt.
Kan vara full med klegg!

Var försiktig när du drar fast klammrarna .... jag våldade litet mycket med min ... och vipsfillibubba så gick en stos rakt av flera månader efter monteringen och motorrummet sprutlackerades med nitritfri glykol.

MVH /// Paap R
Jag har monterat ned motorn och allt och även upptäckt att skovelhjulet innehåller magneter... sedan förstår jag inte riktigt hur själva motorn genererar induktans? Men, jag har iaf tagit ned allt och rengjort, dock startar inte motorn när man kopplar in 12v så jag får väl hacka sönder in till insidan av motorn...

/Marcus
Magnetpump?
Är det en sådan vi har i bilarna eller är våra pumpar ännu mer speciella än det?

Hur sjutton fungerar den där pumpen egentligen? Ser ju ut som en elektrisk motor men vad sjutton driver den? En jättemagnet/spole?

/Marcus
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
har bytt den där pumpen ,fick dålig värme i bilen när den gick på tomgång,sen har den nog till uppgift att cirkulera vatten när man använder restvärmeknappen.

Länk
WAN: Stämmer nog alldeles utmärkt, är samma uppfattning som jag fått.
BMW's svar var att hela paketet måste köpas, för 2710 riksdaler :-(
Snackat med BMW i solna? De är bra att göra med! Prutar åt en 8)

Darklight din B8 är bara för underbar måste bara skriva det! Vill ha faktor 11 av 10! 8)
Jasså? Man kanske skulle ta ett snack med dem :-)
Har nu hittat ett par värmeventilspaket på skroten, dock borde de vara ungefär lika kassa som min nuvarande är, å andra sidan bara 500 spänn...

B8'an blir ännu bättre nu i vinter, håller på att helrekonda den i garaget nämligen :) (Än så länge har jag gjort taket, motorhuven och bagageluckan på 2 månader, sakta och noggrant)

/M
WA
2.343
WAN
Länk nej jag köpte enbart pumpen

Länk
Uuhm, WAN? Varför har du länkat till bilden på din bil först i inlägget?

Ringde Solna nu och de sade samma sak: motorn går inte att köpa löst utan det är hela paketet med värmeventiler..

Har monterat ned motor nu, kollektorn ser skitig ut och kolen verkar ganska slitna, dock borde de ha kontakt. Tycker motorn borde röra på sig något i alla fall oavsett om kollektorn är nedkolad..

/Marcus
WA
2.343
WAN
jag menar bara att de är den kärran jag har bytt pump på i våras.

Länk
Paap Reeder
... Darklight! ... tycker du att jag skall leta fram en beg pump ute i vedboden?? TROR att jag måste ha delar efter mina "pumpövningar"
Du kan ta min "bakdel" med ditt pumphus.
Funkar det .... skickar du mig en 100:ing.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
.. isf kan du dra ett mail till mig eftersom jag kanske glömmer att checka av just på forumet.

MVH /// Paap R
Paap: Jättetack för erbjudandet!
Just nu verkar det som jag har två alternativ... Far min har fått igång pumpen (dock är jag lite osäker på hur länge den kommer fungera), annars har jag ett par pumpar att välja på från bilskroten för en femhundring...

Jag återkommer i morrn när vi testkört min gamla pump!

/M
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.