AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.207

Frågor angående montering av ljud i E46 sedan.

be
6
bergquist
328i -99
hejsan.
har länge sökt efter en tråd med dessa frågor och har inte hittat en enkel förklaring på mina frågor.

E46 328 -99 SEDAN. Business stereon med cd växlare i bagaget.

1: Jag har tänkt att sätta in 6.5" tums i hatthyllorna och 5.25" i framsystemet. samt vad är det för diskanter i dörrarna ?? vill nämligen inte göra om så mycket på bilen då jag vill ha den i orginall skick.
är det isf en bra lösning ??
kan ju verkligen inte bli sämre än vad det är.

2: Tänkte driva 6.5" på slutsteg och 5.25 fram med min stereo. är det en bra lösning (vet inte hur mcket buisness klarar av).

3: Vad har buisness stereon för några utag där bak.
har läst mig till att den inte har någon lågnivå kabel.
finns det då en högnivå kabel jag kan använda eller vad skall jag använda för utgång till mitt slutsteg ??

4: finns det något bra ställe att placera slutsteget. det är inte allt för stort ca 40x30 cm kanske. skall inte använda min cd växlare då jag skall ha ice link.

går det modda om så man kan sätta slutsteget där cd växlaren sitter då, samt dra kablen till stereon genom samma hål som cd växlarnen använder ??

hoppasd det finns någon som kan svara på mina frågor
helst vill jag inte att alla skall skriva i tråden då jag vill ha rediga svar.

blir bara krångligt för mig samt alla andra som har samma frågor..

Tack så mycket och vi hörs,

Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Jag kan ge ett par reflektioner. För det första så tycker jag att du ska peta i DLS UP6 i dörrarna fram, de passar utan modds. Dessa ska du driva med slutsteg, bilstereomaskiner har inte den uteffekten som krävs för att prestera ett bra ljud. Jag hade hellre satsat på en löstagbar baslåda i skuffen än högtalare i hatthyllan, du får bara rörig ljudbild med bakhögtalare om du inte ska bygga väldigt seriöst. Slutsteget kan du placera där växlaren idag sitter, räkna med lite bök med att bygga fästen. Fick jag välja så skulle jag byta Business-stereon mot en eftermarknadsprodukt, detta pga att du får betydligt fler justeringsmöjligheter plus lågnivåutgångar, risken med att köra högnivåsignal till steget är att det brusar.
I min cuppe så har jag UP6-kit med original H/K-mellanregister i dörrarna, detta pga att DLS dome inte fick plats, en kompromiss som funkar hyggligt men helt nöjd är jag inte. Jag har byggt en 23L sluten låda till en 12" bas i bagaget, lådan sitter med snabbfäste och lös ram mellan vägg/hylla och lådan, enkelt att plocka ur och hyggligt diskret. Jag har två slutsteg där växlaren tidigare satt, ett liggande på golvet och ett stående snett vid hjulhuset. Huvudenheten är en Pioneer med dubbla lågnivå och hyffsade justeringsmöjligheter, dock några år gammal, slutstegen har hängt med sen 90-talet :) Efter senaste justeringen så låter det mycket bra, med potential för både finlir och byxfladder, speciellt efter en liten sänkning av delningsfrekvensen för framsystemet. Jag kan skicka en bild på baslådan och hur jag har löst monategt om du vill, har även kvar måtten på ett papper om du vill bygga.

Min bil: Länk
Visa användare
80
petros
BMW 325Ci -01
Tja!

Jag har Business stereo med cd växlare i bagaget, precis som du. Men jag är hyfsat nöjd med ljudet. Vad som är dåligt är basen. Så det har jag tänkt ändra på.

Har kört under hösten med provisorisk installation och är helnöjd. Baslåda med dubbla 10”:or samt slutsteg. Har en hög/låg nivå omkopplare som jag hämtar från bakre högtalare till slutsteget och det funkar fint.
Helt annat ljud i maskineriet.

Ta en titt på bygget:
Länk

Mvh/ Peter
Hemsida: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.