AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
825

servicetips M3

sn
99
snoo
M3(E46) - 2003
Tips på vad man ska kolla extra på vid service av en M3a som snart gått 9k mil ?

Bilen har precis varit på stora servicen, och fått bromsklossar bytta.

Allt funkar precis som det ska, men eftersom jag bara har gratis service något halvår till så vill jag gärna kolla delar som ev. ska bytas ut runt 10k mil.

Finns det något särskilt ? Kamrem tex ?

mvh
sn
99
snoo
M3(E46) - 2003
svarar på min egen fråga , sitter väll kanske kedja och inte kamrem på M3an :)

Inte hunnit kolla ännu..
Du har absolut ingen kamrem utan det är kedja som gäller :)

Mvh Dragolito
ang. BMW fri Service så gäller 3år eller 8000mil vilket som infaller först. Så tyävrr gäller inte denna garanti för din bil längre.

Vad jag kunde se på din bild i en annan tråd så är din M3a importerad så även där faller det här med fri service då BMW sverige inte vill ta på sig ansvaret på importerade bilar även då miltalet är under 8k mil och yngre än 3år. Detsamma gäller för den 3-åriga vagnskade garantin men där är jag mer osäker, någon som kan bekräfta?

Annars så behöver du inte göra något ifall den precis varit inne på aukt. verkstad och fått sig en inspection 2.

Lycka till och åter igen grattis!
sn
99
snoo
M3(E46) - 2003
Tack harris.

Verkar vara andra regler här i Schweiz.

Jag är bosatt utomlands, så den är altså inte importerad utan såld här (Zurich).

Det är 10 år eller 100 000 km fri-service.

Den kom dessutom med 5 års fabriksgaranti. (3 år standard, 2år var köpta extra av mig vid beg köpet)

mvh Kalle
Där ser man, intressant att det ändå skiljer så pass på garantipaketet jämfört med sverige.
Några saker som är vanliga på E46 M3 som gått 10 000 mil och som kan vara värda att kolla upp. Främre hjullagren, bakre fjädrarna (nedre varvet går ofta av), rear trailing arm bushings (vad nu de heter på svenska?), stötdämparna, bromsskivorna, tändspolarna, övre bakre stötdämparfäste, gummi listerna runt dörrarna, mm plus att alla aktuella service aktioner verkligen är åtgärdade.

/RS2
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.