AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.310

dom dyra beg. bilarna..

sn
99
snoo
M3(E46) - 2003
Det är ju så vanligt att folk klipper in "billiga" annonser med texten "kolla hur billigt det är med den har modellen nu" subjects.

Att dom billigaste bilarna inte ar en vagvisare for var priset ligger ar ju klart. Men hur ar det eg. med alla dom dom annonserna som ligger ute med overpriser.

Tankte gora en liten sokning, och blev mycket forvanad over den stora gruppen annonser som ligger _lang_ over marknadsvardet.

Varfor lagger dessa manniskor ut annonser oht (Verkar iofs mest vara BMW sjalva). Och far dom salt sina bilar ?

Hittade t.e.x en stor grupp 330 och 325'or (2002-2003) som saljs med 20-50k km for runt 300-350 000 kr.

Vem f-n koper ne 330 Ci 2002'a med 24k km pa mataren for 350 000 ar 2006 ?!

Nagon som funderat pa detta,? far inte riktigt ihop det ,

mvh
"Att dom billigaste bilarna inte ar en vagvisare for var priset ligger ar ju klart." Är nog tyvärr inte helt sant längre då det är mycket trögt att sälja begbilar och BMW i synnerhet.

sn
99
snoo
M3(E46) - 2003
borde vall ge lite exempel oxa..

Länk
Oxford gron 330 cab (2003) med 20 000 km , = 340 000 kr.

Länk
Silver 330 Cab (2002a !!) med 34 000 km , = 350 000 kr.

sn
99
snoo
M3(E46) - 2003
simon: menade att det alltid finns nagra fa riktigt billiga expemplar som ligger en bra bit under marknadsvardet.

Tycker inte dom visar ett riktigt varde, for oftast ar det faktiskt ar nagot "fel" pa dom bilarna. Inget ar ju gratis :) , jag tror inte pa saljare som behover "snabba pengar" .

sn
99
snoo
M3(E46) - 2003
Var inte saaa farligt i sverige anda ser jag nu.

En sokning pa mitt lokala autoscout24.ch ger mig massor (hundratal) av 3-serie bilar for over 300 000 kr (icke M3or) av arsmodell 2001 - 2003.

Mestadels verkar det vara BMW sjalva som saljer.

Blir forbryllad med tanke pa att priserna faktiskt generellt ar battre har an i sverige. Dock spannen mellan billiga och dyra bilarna ar helt otrolig stor.

Hade varit kul att veta varfor, tillsynes ar dom liknande utrustade.
Jag tycker inte det är svårt att sälja bilar, även till priser en bit över vad många skulle värdera dom till, detta gäller både bilar jag sålt, kompisar sålt/köpt, med rätt marknadsföring går det mesta att sälja, även till överpriser.

Vissa handlare kan ha sina bilar i många år, utan att det gör dom något, då gör det inget att sätta ut ett högt pris, ett exempel, en handlare i Belgien har kvar en 540iA-94 uttagen-95, den har varit till salu sedan 2002!

simon_en; Du var ju ute efter en E39:a, men köpte ändå en Volvo, varför?

Mvh Stephan
Stephan735i,

bagageutrymme, fick ett MYCKET bra pris, bättre krocksäkerhet, skönare framstolar, samt sist men inte minst värdeminskningen/möjligt att sälja(BMWköpare tenderar ur et tmakroperspektiv att vara extremt kräsna på mil/utrustningnivå, priset ska vara i botten, utrustning, skick och historik i topp, svårt att lyckas köpa så själv.) Har fler i bekantskapskretsen som numera inte kör BMW pga detta.

simon_en; Trist, hoppas du kan hitta en vettig BMW nästa gång, jag tror det gäller att välja rätt exemplar, till min far som jag lyckades få till BMWägare, hittade jag en extremt välutrustad 530iA-01, kanske inte till fyndpris, men helt okej, med tanke vad som ingick, den kommer självklart att förlora i värde, men kommer det bli mindre än dom senaste Audibilarna? Den senaste en basutrustad A4 Avant 1,8TQS-00, endast farth, klimaautomatik och metallic, som enskilda tillval, den tappade 100tkr på 5år och 5000mil, den tidigare en 100 2,6E-94 tappade lika mycket på lika många år, men 7000mil körda, i procent 43,5, respektive 55,9, ingen av dom hade rasat så mycket tills min far köpte dom som andra ägare på båda, den nuvarande 530:in, har rasat två tredjedelar redan!

En tidig 540iT E39 "helst 6vxl" bör gå att köra hyfsat billigt, inköpspris från Tysk BMWhandlare under 100tkr i dag, bör gå att sälja för över 50tkr om 5år, trots många mil, om jag jämför vad motsvarande E34:or går för i dag, 64tkr för en 6vxl med 24000mil, trasig ac och läckande nivåreglering, dock en unik bil, en av två jag känner till som hade Nürburgringchassi från fabrik, numera med vanliga stötdämpare= mycket dyrt att få den i fabriksskick, men vill man ha en av 499 byggda 540iT 6vxl E34 då får man slanta upp.

Mvh Stephan

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Jag har märkt ett stort span på E-46 328 med från 90-190 minst hur går det att sälja en 328 för 175 papp när bilen under på börsen kostar 115 och verkar nästan likvärdig,bara för att den har lite mer lull lull och 3000 mil mindre??

Mpower
Stephan 735

Förra året tappade jag 26.000 på min 328 coupé på ca 6 veckor.
I år tappade jag 34.000 på min 330 d på kanske 4 mån så jag tycker inte de 100.000 far din tappade på en Audi på 5 år/5000 mil låter som nånting.

Bägge mina bilar var ganska välutrustade svensksålda bilar köpta hos handlare. Jag betalade kanske lite mer för ett extra fint & väldok exempel i dessa fall. Nånting som ingen annan var beredd att göra när det var dags att sälja för mig.

Simon_en

Precis de anledningar som du räknar upp som skäl till att du bytte ifrån Bmw har gjort att det inte blir nån nyare Bmw för mig nästa gång.
Synd egentligen eftersom det är så trevliga bilar. Men inte till vilket pris som helst......
Wadstedt79; Det var en kort tid du ägde din BMWbilar, även om det var stora tapp, på varje bil, köp en äldre BMW i bra skick, då är värdeminskningarna betydligt lägre, det går till och med att sälja dom för mer än inköpspriset! Min senast sålda bil "en VW" steg 860% på knappt 3år och 4000mil, det är så jag vill ha det, det är svårt att köra nästan nya bilar på det sättet, men mig gör det inte så mycket att köra klassisker.

Mvh Stephan
De mest lättsålda BMW bilarna är oftast de som har mest utrustning från fabrik. Problemet är att det samtidigt är dessa bilar som sjunker mest i pris! Stålbadet kommer när man skall sälja den efter något/några år och man plötsligt inser att de där dyra pengarna man betalade för extrautrustningen inte gör bilen så mycket mer värd än en BMWn med mindre utrustning och motor inom samma serie.

En BMW har egentligen ett rätt bra andrahandsvärde jämfört med många andra märken, så länge man undviker top-of-the-line modellerna inom varje serie (330, 530, etc), och/eller betalar alldeles för mycket för extrautrustningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.