AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
688

Stor watt skillnad?

Tjena

Sitter här och skum läser en brl tidning
Sitter och tittar på basar. Vad är det man ska titta på om man vill ha en kraft full bas?, antal watt? Sen är det en annan sak som har slagigt mig i tidningen står de : Ny kraft fullbas från Gas 12" 400 watt" mycket tungt ljud, sen brevid stor det " BBL 1000Watt, tungt ljud" Samma sak?, eller har företag olika slags tabeller och mätningar som den går efter?

BMW i backspegen, håll höger
Sök lite i bland stereoforumets trådar och du kommer att finna mycket att läsa om detta. Generellt sett så säger effektangivelsen inget alls om högtalarens ljud, möjligen hur mycket den tål innan spolen i högtalaren brinner upp. Effekttåligheten i sin tur beror på hur högtalaren är monterad, typ av låda osv, frekvens, tid (varaktighet), medel eller toppeffekt mm. Sen friseras siffrorna inte sällan i marknadsföringen, tyvärr alltid uppåt...
Att bedömma en högtalares kvalite bara på grundval av specar i kataloger och datablad ger tyvärr inte mycket som du förstår, provlyssning i dess rätta miljö är det som gäller.

FP
Ulke
Sedan kan man säga som så....

Hittar du exempelvis en bas som klarar 1000w RMS och har en känslighet på låt säga 86dB och jämför den med en bas som klarar på papperet 250w RMS men med känsligheten 92dB, ja då innebär detta att den basen som klarar bara 250W ändå kommer att prestera lika högt ljudtryck som basen med 1000w trots att den bara matas med 250 och den andra 1000w........

Alltså det där med effekttålighet är inget att stirra sig blind på, utan allt handlar om rätt parametrar på en bas och placerad i rätt typ av låda....

mvh Ulke
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Man kan också säga att generellt sett får man vad man betalar för.
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Om du skall ha bra distinkt bas så det även mycket viktigt att ha ett bra strömstarkt slutsteg samt ordentliga anslutningar och kablar. BMW är ju optimalt att bygga tung gung i eftersom de har batteriet bak, borgar för oredentlig strömförsörjning av slutsteg även med lite tunnare kablar (c:a 10mm2). Definitionen bra bas finns säkert i lika många former som det finns musik stilar så det är lättare att bygga ett bra ljudsystem om man kan avgränsa musik stilen lite. Dock spelar i mitt tycke en sluten låda mycket bra men inte så högt om man vill kompromissa. Jag ägnade många år åt att bygga billjud och hemma högtalare och räkna baslådor och greja men intresset har avtagit en del, blir ju så omständigt att byta bil :-)

Mvh
Sibbe
Länk Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Seb: Hade jag haft din bil så skulle jag klarat mig utan sterio och bara lyssnat på skönsången från motorn , grymmt ljud i den dära!
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Man får tacka, kan säga att alla inte är fullt så nöjda med (O)ljudet grannar till garaget mm :), det är dags för besiktning nästa vår kan ju bli spännande.

Mvh
Sibbe
Länk Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.