|
|
|
|---|---|
|
Dörrarna studsar upp när jag försöker stänga dem. Detta händer ofta på vintern när bilen är kall. Någon med samma problem? ps. Min -84:as Sierra hade aldrig det problemet under mina 8 år som ägare. | |
|
Problemet är vanligt på alla bilar och beror på att smörjfett osv i låsen stelnar i kylan. Bäst är att rengöra och få bort den gamla smörjan men oftast hjälper det att spraya in lite tunn olja i mekanismen som "spär ut" den gamla smörjan så funkar det bra igen. Lås med hög precision och flera rörliga delar/glidytor är mer känsliga än slitna eller glappa mekanismer med färre delar, rätt självklart eller hur? Så jämförelsen med din Sierra är kanske lite haltande. FP |
|
|
Tack för svaret. Tycker docker att en bil med så hög prislapp ska vara kvitt det problemet. *irriterad* |
|
|
Jag har samma problem...... /Jonas |
|
|
rengör och smörj med tunn olja eller specialfett som ska finnas på bmw om jag inte minns fel.... Mvh Andreas |
|
|
Det är en vanlig föreställning att ju dyrare bil desto mindre problem. Stämmer bara till viss del, och köp isf för all del ingen Ferrarri, Rolls eller många andra superbilar i tron att de är problemfria. Kvaliten i t.ex BMW ligger på ett annat plan än just frihet från småproblem osv. Många ingående delar i elsystem och andra komponenter görs ju inte av biltillverkarna själva utan av t.ex Bosch, Delphi, Hella m.fl och är ofta samma i många bilar, billiga som dyra. Webasto gör t.ex mycket förutom bilvärmare, bl.a låsdetaljer, takluckor osv. FP |
|
|
Har också haft problem med dörrar som ej går att stänga. För mig var det vatten i låskistan som var problemet, blåste ur med tryckluft tills det slutade komma vatten och sen sprayade jag med nån smörjolja bara.. Ingen demontering. |
|
|
Sköter man om grejerna så fungerar dom..... Har upptäckt: BMW = mer precision = lite mer underhåll Liten jämförelse: Ladugårdsdörrar fungerar länge utan underhåll, fast, man får leva med lite skrammel ;-) |
|
|
Pärlan: Glöm inte att det ändå är en tio år gammal bil, och ingen bil rullar i tio år utan något enstaka småfel. Underhållet är viktigt, oavsett om bilen är ny eller gammal. Men visst kan man bli irriterad när det inte funkar som det ska. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Hehe, hände mig i morse. Tvättade bilen i går på lunchen och trodde att den skulle torka upp under eftermiddagen i varmgarage. Tji fick jag, -8 i morse vilket inte är helt normalt för Skåne, betydde 3 motorvägsmil med högerhanden fast förankrad i dörrhandtaget. :-) Vad jag funderar på är varför den kan låsa upp men inte låsa??? |
|
| Stente: när du låser upp dra du i mekanismen med handtaget å lossar den på nått sätt. grejen är att mekanismen ska fjädra tillbaka själv sen å låsa sig när du slår igen dörrn men eftersom den frusit fast blir den kvar i samma läge som vid upplåsning. hoppas du förstår vad jag menar. blir samma sak på min e34 när det e riktigt kallt ute... | |
|
Jag är hemskt nyfiken på hur en prislapp på en 523 -96 kan klassas som hög? Andrahandsvärdet på E39 hör ju inte till marknadens bästa direkt. 50-60 kkr får man betala för en gammal volvo eller saab med :=) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.