|
|
|
|---|---|
|
Har en E39:a Touring -99:a och bilen är helt sned bak (3,5 cm) lägre på ena sidan. Var på verkstaden och dom sa att jag skulle byta stötdempare bak, och den gjorde jag. Bilen var ännu helt sned. Då sa dom på verkstaden att det måste vara fjädrarna. Jag fick satt nya fjädrar men det hjälpte inte. Bilen håller på att välta då jag svänger och är helt omöjlig och köra och skakar som fan i 100 km/t. Kan det vara silentblokkena eller finns det någon annan möjlighet????? Må göra nånting. Ge mej några goda råd | |
|
det är väl inte så att du har nivåreglering? Mvh Andreas |
|
|
kolla kräningshämmaren... |
|
|
Byt verkstad, dom verkar inte veta vad dom sysslar med. |
|
|
Kenneth Ahlfors: Nivåreglering är ett bra tips om du ahr sådan. Har du inte det så har du kanske kört på något så du fått en krökt bärarm ? uppstod problemet helt plötsligt eller har det komit efterhand ? Idioter var dom om dom trodde det var dämpare eller fjädrar. Visst kan bilen sjunka ihop genast om en fjäder gått av, men det är ju lätt kontrollerat.... |
|
|
Kenneth Ahlfors: Nivåreglering är ett bra tips om du ahr sådan. Har du inte det så har du kanske kört på något så du fått en krökt bärarm ? uppstod problemet helt plötsligt eller har det komit efterhand ? Idioter var dom om dom trodde det var dämpare eller fjädrar. Visst kan bilen sjunka ihop genast om en fjäder gått av, men det är ju lätt kontrollerat.... |
|
|
mattiasalgamo: Vad har krängningshämmaren med bilens lutning bak att göra ? Utveckla ! |
|
Borg |
Hejsan !! Kan ha fel men är det inte så att har man nivåreglering på en e39 så har man luftbälgar som drivs med tryckluft. Så eftersom de har bytt stötdämpare och fjädrar, så har du inte nivåreglering. |
|
Bilen har inte nivåregulering. Felet har varit sedan jag köpte bilen ca. 1 år. Tack för alla svar men tror att jag inte ännu vet felet. |
|
|
Rent spontant så låter det som om ena upphängningen till bakaxeln har packat ihop. Det är oljefyllda "dämpkuddar" som isolerar bakaxeln mot chassit om dessa är slitna så orsakar det bla vibrationer kring 100-110km/h. Om den ena mer eller mindre så bör den sidan stå bra mycket lägre. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Hej Andreas Tack för svaret. Är de ojefyllda dämpkuddar samma som silentblockena? Mvh Kenneth |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
är du absolut säker på att du inte har nivåreglering? har du verkligen inte en "låda" under reservhjulet? det låter precis som när min kompis fick "punka" på en av bälgarna. verkstaden verkar dock vara ena riktiga klåpare. är det nivåregleringen så kan man få samma symptom om givarna är paj eller kablarna till dem trasiga. men då brukar den varna för det felet genom en lampa på displayen. har du kollat allt detta så är det tyvärr nästan bara krokig bärarm kvar. har du lämnat in den på en hjulinställning? de borde se på vinklarna om något är skadat eller inte. mvh Johan |
|
Jag hade låtigt mtesta den för och se om dom kan få fram att den är krockad. Tycker det där låter väldigt mysko. |
|
|
Hej Johan Tack för svaret. Jag är helt säker att bilen inte har nivåregulering för det skulle man säkert sett på stötdämparna som blev satt under. Bilen har inte heller en låda under reservhjulet. Bilen skakar väldigt i ca. 100 km/h och bakaxeln har en klonk ljud när man kör på små ojämnheter. Genom forumet har jag läst om flere som har bytt silentblockena och bilen blivit som ny. Kan det vara silentblockena ( yttre bärarmbusningarna), eller kan det vara bärarmbusningarna? |
|
|
Dom bussningarna jag menar är dom som förbinder hela bakaxeln med chassit. Länk Nr2 på den bilden. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Hej Andreas Tack igen. Det var de bussningarna som jag tänkte på. Måste få dom bytta så snabbt som möjligt. TACK |
|
|
Hoppas att det löser dina problem. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Dom där bussningarna är väl itne oljefyllda de är gjorde i aluminium såvitt jag vet. Delorian: Bilen behöver inte vara krockad bara för att den lutar bak. RÄcker om en bärarm fått sig en kyss eller att en eller flera bussningar är slut. Med tanke på att det klonkar om den är säkert bussningarna slut. |
|
|
Oljefyllda gummibussningar. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Jag vet förstår att den inte behöver vara krockad. Det var bara min rekommendation, vet en kille som hade en bil där det skillde 2.5 cm på tvären. Han kollade upp det.. Hittade en hel del, man skall inte vara rädd att kolla upp saker å ting. |
|
|
delorian: 2,5 cm hmm den bilen måste ju haft problem med att stänga/öppna dörrarna till och med ? Max tillåtna avvikelse är 10mm har jag för mig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.