|
|
|
|---|---|
| servoolja till en 523-99 som man använder till saab95-98 | |
|
Försiktighet uppmanas! I alla svensksålda BMW är det Pentosin-olja (11S i de nyare modellerna) och den är INTE blandbar med t ex ATF-olja, som är vanlig som servoolja i andra bilar (och BMW som inte är specade för "kall-landsutförande"). Blandar man Pentosin med t ex ATF, brukar man få stora oljeläckage i servosystemet efter en liten tid! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Imin 528-98 står det ATF på locket och på grabbens 523-99 står det likadant,så det måste väl vara ATF i båda då. | |
|
Saab 9-5 använder inte ATF-olja Mvh Ulf |
|
|
nasse>>Du svara rätt på din egen fråga :) mvh |
|
| Såg det Dutta men det blev lite fel,läste någonstans att det kunde sitta en grön lapp på locket som kunde ramla bort så jag undrar om man ska gå efter vad som står på locket eller vara livrädd för att man har haft en lapp som ramlat bort | |
| Var hos min lokala handlare idag och skulle köpa servoolja men han avrådde mig köp på bmw istället sa han det var mobiles olja dom hade så det verkar vara delade meningar om vad som man ska använda | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är det ATF olja (röd) kan du använda vilken ATF Dextron II el III som helst. Mobil går utmärkt, själv köpte jag Valvoline på Micro till 540 när jag böt den. Min 528 som var svensksåld hade Pentosin Chf-11s grön olja den kan du bara köpa på BMW. (syntestisk hydralolja) Denna oljan är specad för - 40 C och finns i BMW som levereras till nordiskt klimat, Canada mfl. Man får som sagt aldrig !! blanda ATF och CHF-11S däremot är dom utbytbara i servosystemen, som då måste sköljas ordentligt med den nya oljan som ska användas.. (kladdgöra) ///MVH Hasso Länk |
| Åker ner till mecca och köper den oljan verkar fungera i våra bilar när det står ATF på locket | |
| Det måste väl gå att få tag i oljan i Sverige. Inte ska man behöva åka ända till Saudiarabien för lite servoolja. | |
| på min gamla volvo häller jag i vilken servoolja som helst,har ingen större betydelse,men har man en nyare bil skall man kanske inte chansa! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Mudak. Meca ska det vara :) ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso. Tack, jag höll precis på att boka flygbiljetten :) Jag körde till Micro idag och frågade efter Servoolja till min bill. Killen knappar in min min bilmodell på datorn ( 523i -96, E39 ) och påstår att det e ATF olja jag ska ha. nej säger jag : det står CHF 11S på locket. Varpå han inte förstod någonting. Körde vidare till Mekononen. samma procedur , samma svar. Körde sen tilll BMW och fich rätt olja. Med tanke på händelserna på Micro och Mekonomen så kan jag tänka mig att det finns nog kunder som har fått fel olja med sig och blandat CHF och ATF. Jag är misstänksam att detta kan ha hänt på min bil. Oljan är grön-brun-aktig, den luktar lite brännt. Man märker det knappt. Konsistensen är samma som i ny CHF olja. Jag kollade oljan på min komis bil, (samma modell , bara nyare -00). Den var lite mindre brun än min dock inte lika grön som den nya som jag köpte. Hans bil har bara haft en ägare och är bara servad på BMW. Han har aldrig fyllt på. Blir CHF oljan lite brunare med tiden eller hur ska veta om det skett en blandning? Hur skadligt är det att köra med den om det hat kommit in lite ATF? |
|
|
CHF11S hittar du även hos din "lokale": Porsche, Bentley, Rolls-Royce och Fendt återförsäljare och av dessa torde nog BMW vara billigast ( möjligen billigare på helfat hos Fendt verkstaden då...) MEN enl. bla. Länk så används det även av VW/Audi.. Värt att notera är även att CHF 7.1 är mineral baserad medan CHF11S är syntet och INTE blandbara Är man pedant av Hassos kaliber kan man ju alltid dränera den gammla CHF11S vätskan och fylla upp med ny fräsch vätska ( om det hjälper vete f-n) Om man blandat vätskorna... tja vad kan man göra mer än att vänta på ev. läckage eller sälja snabbt..*S* Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.