|
|
|
|---|---|
|
Hämtade ut min E91 325 i veckan, i köpekontraktet står det modellår 05. Enligt säljaren var det bara problem med utskriften!? Kan detta stämma, eller finns det e91 som 05:or? | |
|
Jo, de flesta demobilarna av E91 är MJ05. Detta eftersom många av dessa hör till första omgången bilar som tillverkades i juni. MJ06 gäller fr o m september-produktion, så din bil borde rimligtvis vara en "06:a"! Mvh Chrille |
|
| HEAL, när är bilen tillverkad? Det borde blir en klar 06-a och inget annat tycker jag. | |
|
Beror helt på vem man frågar! From 00 finns inte årsmodeller, utan numer gäller registreringsdatum. Vissa handlare håller kvar vid det gamla sättet med årsmodeller och då brukar man räkna 1/7 (tillverkningsdatum) som brytgräns för "ny årsmodell". Det nya sättet att klassificera "årsmodell" kan få lite konstiga konsekvenser om det är bilar som stått länge hos tillverkaren innan de registreras in i Sverige...dock lär det inte vara något problem för BMW i nuläget, som har väntetid på alla nytillverkade modeller. ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B Så min bil borde vara 06 eller? Jag beställde den i början på oktober och hämtaden den i veckan. Hur vet jag att den verkligen är en 05 eller 06?, eftersom att jag inte litar på säljaren. |
|
|
Heal, formellt sett är det en 05:a, eftersom bilen har registreringsbesiktigats 2005! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B Tack så mycket då vet jag... |
|
|
HEAL; Knappa in ditt regnummer här... Länk då får du reda på tillverkningsmånad "gäller Sv-sålda" tog du en lagerbil, eller var det fabriksbeställning? Om du hittar "fabrikslappen" så bör den tala om vilket modellår bilen är av, det gjorde det på min. När på året bilen är tillverkad, spelar nästan ingen roll, för vilket modellår bilen blir, BMW byter precis som "nästan" alla? Tillverkare när dom vill, 540i/6 E34 av modellår 1995 började byggas april-94, som ett exempel. Mvh Stephan |
|
|
Stepahn735i Den var tillverkad oktober, tack så mycket. |
|
|
HEAL: tillverkad i oktober? Väntetiden för en ny bil brukar vara c.10-12 veckor! Hur kan du ha fått den så snabbt? Hur som helst, är den tillverkad i oktober så är den ju reggad i oktober/november och det ska definitivt vara en 06-a! |
|
|
André, beror som sagt vem man frågar... De flesta BMW-handlare lär betrakta den som en 06:a, men formellt är det som sagt registreringsdatumet som gäller! (är den registrerad under 2005, är det därmed också en 2005:a). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Stephan735i: Vad menar du egentilgen? Hur kan en bil som byggs i april 94 vara en 95-a?! "När på året bilen är tillverkad, spelar nästan ingen roll, för vilket modellår bilen blir, BMW byter precis som "nästan" alla? Tillverkare när dom vill, 540i/6 E34 av modellår 1995 började byggas april-94, som ett exempel." Byggdes bilen i oktober 2005, såldes november 2005 så är det en 2006 års modell, punkt slut! Allt annat är helt felaktigt. Det är dock annat med lagerbilar. |
|
|
Johan B "De flesta BMW-handlare lär betrakta den som en 06:a" Helt korrekt. |
|
|
André du har fel, formellt sett är det inget annat än första registreringsdatum som bestämmer "årsmodell" nuförtiden! Får du din nya bil innan årsskiftet blir den en 05:a och registreras den in första gången efter årsskiftet, blir den en 06:a... Med andra ord kan en bil tillverkas innan årsskiftet och registreras in efter årsskiftet och på så vis "vinna" en årsmodell. Vissa handlare håller som sagt fast vid begreppet årsmodell, trots att det inte finns kvar. Detta skapar en viss förvirring hos kunder, samtidigt som det skapar ett stort flexibilitetsutrymme hos handlarna när de skall värdera en inbytesbil... Det lär vara många handlare som byter in en begagnad bil som en viss årsmodell (om den ligger i brytningen) och sedan säljer den som en årsmodell senare... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är BMW som bestämmer vilket modellår deras bilar är av, ingen annan, ytterligare exempel, 540i E34 för den Nordamerikanska marknaden finns inte som modellår 1996, trots att många bilar är byggda i slutet av 1995, vissa i december! När vi hade katalysatorrabatt på 1987-88 årsmodeller, valde många tillverkare att klassa sina 89:or, byggda hösten 1988, som 88:or, för att kunna fortsätta få rabatten, samma gjorde många dieselimportörer med sina tidiga 94:or, som 93:or fick dom dubblad skatt, jämfört med fyrdubblad på 94 årsmodell och senare. Exemplet med 540i/6-95 är från Jesperadossvar i denna tråd.... Länk knappa in VINnumren på dom båda manuella 540i-95:orna här... Länk vilken tillverkningsmånad kommer upp? Jo april-1994. Det mest extrema jag känner till är tidiga M5 E34 i Nordamerika, det finns några bilar byggda i december-1989, som är 1991 årsmodell! I Europa bytte Volvo till modellår 2004 på V70 i mar-03. Mvh Stephan |
|
|
Man får skilja lite årsmodell och modellår. Årsmodeller finns officiellt inte längre medan de flesta biltillverkare använder modellår. Knappar man in regnr från en nyare svensksåld BMW på VV's site så står faktiskt modellåret (MJ) i rutan för "Fabrikat", ex Fabrikat: BMW 330I/5 MJ01 Bilen denna tråd handlar om bör utan tvekan vara av modellår 06, och uttagen 10/05 eller 11/05. Min egen bil är tillverkad och uttagen 2001 men är modellår 02 och i mina ögon en 02:a. ___ //Ulf |
|
|
Är det någon som är insatt och vet när ÅF kan ansöka om reg.skyltarna? Först när bilen fysiskt är på plats hos ÅF eller när bilen finns i Halmstad? |
|
|
Andrè: När den finns i Halmstad. Keep Your Distance! |
|
| Clubsport: Ok, hur fungerar det rent praktikst då? Får ÅF reda på att bilen/bilarna finns i Halmstad och att han får ansöka om reg.skyltarna eller är det något som går automatiskt? | |
|
Vad jag vet så tilldelas "prenumererar" återförsäljare/generalagent på partier av skyltar, som sedan sätts på nya bilar, ibland slumpmässigt, ibland med tanke bakom, "BMW har tanke bakom" har du tur kan du välja bland några olika regnummer, det fick en Volvokund göra hos sin återförsäljare, tyvärr var det en gång, "han köpte flera bilar, samma procedur varje gång" det fanns lite att välja bland, så han fick lov att ta "DKW" något han inte alls var nöjd med, det stod om honom i Volvos kundtidning Ratten" för ett antal år sedan. Anledningen att jag skriver, skyltarna tilldelas i parti, är på grund av, till exempel UOE 7**, som är ett gäng BMWbilar, finns massor av andra liknande, gäller alla större märken. En festlig detalj är att andra länder, delar ut skyltar innan bilen finns i landet, såg på m5.board.com, en Alpina B5 Touring i Malakitgrönt, som en Britt hade köpt, den hade redan dom rätta skyltarna, trots att bilen levererades direkt från Alpina i Buchloe! Andrè; Om du vill välja själv är det läge att kontakta din återförsäljare, för att se om du kan få speciell kombination. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.