|
|
|
|---|---|
|
Vad fasen skall man göra, vänster backlampa lyser ej, ingen ström där. Den är väl inte säkrad någonstans? Följde kablarna och det ser oskadat ut vid gångjärnet. Var delar sig kablen för backlampa mellan höger och vänster åt? Man borde ha ett instrument att mäta om det går ström i kablen. Men nu är det för kallt och mörkt. Tips emottages tacksamt! Förresten, blir man godkänd hos bilprovningen med bara en backlampa? Bilen, en 528iA Touring årsmodell 99. "Din Koskenkorva i etern" | |
|
Det är nog rätt som du tänker, borde hade instrument att mäta med , är nog bra. Säkert bara kabelbrott vid/omkring gångjärnet. men "kosken i etern", är det bra? /Mats |
|
|
Tjaa Inte blir man mycket behjälpt av folk som bara upprepar ens frågor ... "Din Koskenkorva i etern" |
|
| Höger backljus går på höger sida, vänster på vänster sida | |
|
Kablarna ser oskadade ut vid gångjärnen. Är det separata ledningar höger o vänster fram till ljusmodulen eller? Alla andra lampor får ström i vänster sida i bakluckan, bara backlampan är strömlös. "Din Koskenkorva i etern" |
|
|
Det behövs inget backljus för att bli godkänd i testen. Det borde finnas en säkring till backljuset, men det är troligtvis samma säkring till både höger och vänster, någon annan som vet det kanske? |
|
|
Just det vore det samma säkring så skulle inget av ljusen lysa .. Misstänker kabel brott men hur fasen mäter man det utan att skala av kabeln på strategiska platser?? Backkontakten är väl en pulsgivare som knappast är boven i dramat. "Din Koskenkorva i etern" |
|
|
Kontakten är det troligtvis inte (lyser ju på en sida). Använd en provlampa med en spets som är som en nål och stick igenom kabeln. Det är väl inte riktigt bra det heller, men bättre än att skala kabeln. |
|
|
Båda backljusen styrs separat från ljusmodulen på varsin kabel. Kolla efter vit/gul (vänster) resp svart/grön (höger) kabel. Inga separata säkringar, hela ljusmodulen har korslutningssäkra utgångar. Vanligaste felet på Touring är tveklöst avbrott vid gångjärnen, syns i regel inte utanpå kablarna förrän man drar i dom. Provlampa eller instrument med nålvass provspets är utmärkt testare för att slippa lossa kontakter osv, bara att trycka in i kabeln på lämpligt ställe och mäta mot jord/chassi. FP |
|
|
Tack Folke, Bara att hoppas på varmare väder, vad jag förstår så kan man komma åt kabelrännan via högtalarna i bagagetaket oxå. Finns det någon provlampa (rekommendera gärna Modell/sort) som kan kolla om man ligger före resp efter avbrott? Eller är det bara provspets som gäller? Elektronik är inte min grej riktigt. "Din Koskenkorva i etern" |
|
|
Före brottet lyser det i provlampan, efter brottet lyser den inte. Så,,,,,,,,, du förstår va. mvh Bengha. |
|
|
Ja jo så långt sträcker sig mina studier i elektronik ... men vad är det för provlampa som inte har en "nål" man måste sticka in? Var hittar man en dylik? Och vad tarvar den för c.a pris .. "Din Koskenkorva i etern" |
|
| Typ biltema art,nr 15-139 för hela 20kr. | |
|
Kanske skrev lite klantigt längre upp på sidan. Jag menade att spetsen ska vara nålvass, likadant som Folke beskrev bättre. mvh Bengha |
|
|
Du menar att denna simpla pryl klarar av att detektera om jag befinner mig innan eller efter kabelbrottet? "Din Koskenkorva i etern" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.