AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.073

kan någon hjälpa mig identifiera denna motor?

hej.... jag fick med ett motorblock när jag köpte min bmw e34....
men de är inte till en e34 vad jag kan se.... skulle behöva lite hjälp att ta reda på vad de kan vara till

har bilder på blocket på min ftp med adress: mps.mine.nu med användar namn: bmw
pass: bmw

man kan se på blocket att det står "BMW 1278921 * 321 86"
enda jag vet om det är att de är en variant av m20 motorn
och motorfästena från 525 motorn passar inte alls....
är inte speciellt hemma på bmw som de kanske märks!

mvh mattias
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Då är det troligen till E30 istället, finns olika gjutningar av blocken till E34 o E30, passar ej imellan då bulthålen för motorfästena är flyttade framåt på E34:an.

Mätt diameter på cylinderdiamtern för att säkert avgöra 2.0 eller 2.5 liters volym.
2.0 har 80mm
2.5 har 84mm

///Magnus
hej du!

laddade ner bilderna och vad jag kan se så är det ett m20 block, kollar man så ser man att den svarta låsplattan till fördelaren sitter kvar med en bult som inte ser ut att ha blivit lossad på ett tag iaf, där sitter heller inget täcklock för hålet så man bör kunna anta att det har använts en fördelare på blocket, dvs ingen motronicmaskin? mät diametern på cylinderloppen så får du ju en uppfattning om vad det är för motorvolym, med reservation för ev. borrning...

ang. numrerna så är jag osäker, tänkte om det gick att utläsa gjutår, men vet inte vilket man skall lita på, står ju 86 i slutet av siffergruppen ovanför frostpluggarna, men mellan fördelarhålet och oljereturen står det 84...

jaja, du har iaf uttag till motorvärmare :)

MVH
Johan K
bah, E21-racing var lite snabbare :)

MVH
Johan K
snabba och bra svar

tack så mycket för hjälpen :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.