|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en polare med en 328:a med lite för högt Hc, ca 170 ppm. Bilen var riktigt varmkörd och så men det var i våras han hade servat den så nu ska han göra det nästa helg, byta olja, filter, stift osv. Jag tror nog ny olja osv gör susen. Problemet är att han ska besikta bilen nu på tisdag. Jag undrar då, vad är bäst mot lite för högt Hc? Ska man tanka 1/3 e85 samt 2/3 98 oktan eller köra t.ex. 10 liter 98 oktan sen slå i 2 flaskor k-sprit? Vad är att föredra. Själv har jag goda erfarenheter från k-sprit. Nå, vad tycker Ni? | |
|
Det är bättre att han servar bilen innan besiktningen! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag har nyss bes min pärla och det var lite högt innan men jag spillde i 50% E85 och !!Vips 084 i HC :-)) samt den blev lite piggare | |
|
All right. Johan B - Självklart är det så. Men han får inte pengar förrens den 25, dvs på fredag. Men som sagt, han ska ju besikta på tisdag. Stefan735I - 50% e85, medför det inte startsvårigheter nu när det är - grader ute? K-sprit medför inte den nackdelen. |
|
|
MD, är det så knapert att man inte kan få fram 700kr för servicedelar (olja och filter) innan besiktningen, är det kanske bättre om han försöker boka om besiktningstiden? Nya stift är aldrig fel, men oftast inverkar de inte så mycket om de gamla inte är märkbart slitna. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Termostaten och vattenpumpen är planerade att bytas i samband med servicen, samt luftfilter, oljefilter samt olja, stift, kupéfilter och en och annan rem. Dessutom har jag lovat att hjälpa honom nu till helgen. Som du förstår så handlar det inte om 700 kr (enbart oljan han ska köpa kostar 1000 kr) utan nånstans mellan 2500-3000 vilket är en större summa nu innan löning. De stiften som sitter i nu har rullat X antal mil, rätt så mycket om jag inte minns fel. Har du nån koll ifall Bosch super 4 är att föredra framför NGK:s varianter? Oljan som ska köpas är Castrol Edge 0w-40, ska bli spännande att byta till den, nu kör han på Castrol RS 10w-60. Men den passar nog bättre på sommaren antar jag pga den sämre kallstarts viskositeten. Kan tillägga att han inte heller har någon motorvärmare så en olja med bra kallstartsegenskaper är att föredra i detta fallet? |
|
|
Om jag vore som han skulle jag börja med att göra olje- och oljefilterbyte innan besiktningen och ta resten när det finns lite mer klirr i kassan...då kanske det även har uppdagats fler saker som bör åtgärdas efter besiktningen... Finns billigare olja, än den han är spekulant på, som är lika bra som Edge-oljan... Generellt är det dock riktigt att gå ner i viskositet från 10W60 (finns inte särskilt många motorer/körförhållanden som kräver en så tjock olja), inte minst på vintern. Personligen skulle jag föredra NGK före Bosh-stift. Detta grundat på personlig erfarenhet av de nämnda märkena och det allmäna intryck man får när man lyssnar på andras erfarenhet (inte minst på detta forum), samt det faktum att det är NGK som sitter original i motorn. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
-MD Nej, inte alls, och då har jag startat den när det var som kallast i veckan -13 och inte några bekymmer. (Ej motorvärmare ikopplad under natten utan en ren kallstart) |
|
|
Okey, tack för den informationen om stiften. Har du något förslag på liknande olja med 0w-xx viksositet? Edge oljan är ju på "rea" nu, går loss för 500 kr/4 liter. Rätt så sjysst ändå. Ja, angående oljebytet så går det ju på 15 minuter på gds hallen. Men du har ingen åsikt angående e85 eller k-sprit? Ifall nu oljeservicen inte blir av innan helgen..? |
|
|
Själv skulle jag nog tanka 5 liter besnin och 2-3 liter k sprit.. Bra pris på k sprit på willys oxå.. |
|
parolof |
"5 liter besnin och 2-3 liter k sprit.." lycka till med att få tomgång då |
|
Om det nu är etanol man vill ha i tanken, är E85 klart billigast! Samma etanol som det är i K-spritsflaskorna men blandat med lite blyfri bensin... Det behöver inte vara en 0W-olja, det fungerar bra med en 5W-olja med! Finns många prisvärda 5W40-oljor på marknaden. Budgetalternativen är Biltemas eller Rustas helsyntetiska 5W40-oljor, som kostar knappt 50kr/litern... Tittar man runt lite hos de större lokala verkstäderna/biltillbehörsförsäljarna, är det nästan alltid någon som säljer olja till kampanjpris. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okey, vet sen tidigare att själva märket på oljan inte spelar någon roll så länge klassningen är den samma och den uppfyller krav. Men polaren tycker "det känns bättre med nån dyr olja", ja, i brist på kunskap han kanske känner så, vad vet jag. Har sett mobil 1 säljas till rätt bra priser ibland, en 5w-50 olja tror jag det var, det funkar nog hur bra som helst. Ja, e85 är ju rätt mycket billigare. Ska bli kul och se hur det går för honom på besiktningen, för jag ska besikta min kärra också i början av nästa månad. |
|
Paap Reeder |
... paralof! För att vara litet kul så ngn tomgång efterfrågas inte utan bara att CO ligger under 3,5. När jag besiktade i Norrtälje för nått år sedan trodde dom på stationen att jag lyft över motorn från fiskekuttern till E28:an ... men CO bidde under 1. MVH /// Paap R |
| Paap Reader - Så du menar att det bättre alternativet är att blanda en större mängd k-sprit i bensinen? T.ex. 10 liter 98 oktan och 4-5 liter k-sprit? | |
parolof |
Paap Reeder, ren tur att de lyckades få ett värde, går det inte så blir det ju ombesiktning |
Paap Reeder |
... nu måste man skilja på min gamla M30/E28 och nyare motorer samt vilka avgasvärden man talar om. Exvis har jag tidiagre nämnt att HC inte sjönk ett enda PPM på min V12:a trots absolut "ren" E85. Eftersom M30:ian bara behöver komma ner under 3,5 så kan man trixa med litet olika blandningar. Efter mitt trix i Norrtälje så fixade jag till 4 lit K-sprit samt 4 lit 96. Det ger en blandning av modellen E50 .... och då går den risigt på tomme. På E85 blir den svårstartad. Givetvis har jag fixat felet ty det är unsinn att glida omkring med en M30 som inte mår bra. Felet var bl a att boxen stod i läge 6 vill jag minnas samt att luftskruven på LLM inte var rätt justerad. MVH /// Paap R |
|
Så, idag vart bilen besiktad utan anmärkningar. Hc-värdet låg på 13 ppm (100 ppm är max). Vi åkte och tankade i 12 liter e85 och ca 6-9 98 oktanig bensin. Motorgången var det inga som helst problem med. Tror dock det mesta ligger i att vi körde bilen riktigt varm innan, hur som helst så tänkte jag bara meddela den glada nyheten. Därefter tankade vi fullt och åkte och tvätta bilen dagen till ära. |
|
Paap Reeder |
.... MD .. slutet gott allting gott. MVH /// Paap R |
|
Tänkte bara flika in att HC-utslag hos bilprovningen kan komma både från oförbränd bensin och oförbränd smörjolja som hängt med avgaserna ut. Det hjälper alltså inte alltid med etanol (K-sprit, E85). Kanske därför som Paap fått de resultat han fått från V12:an. Förlåt om jag förstörde "slutet gott"! //Kalle 528i -86 |
|
| Jojo, det klartsom du säger Karl Wågman. Men i detta fallet beror det med all sannorlikhet på brist på service. Bilen i fråga ska få en rejäl omgång i helgen, då lär Hc värdet även vara sjysst med vanlig bensin i tanken utan något fusk. Ville bara följa upp tråden för andra som har samma problem i framtiden, så dem ser hur det gick, men visst är det alltid kul att glida genom besiktningen med blanka papper och utan större förberedelser. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.