AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
10.349

Chippning av bilen?

Sida 3 av 4
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
VAd jag tror Alaska1 menar är att den marginella effekt som en chiptrimning eventuellt ger inte är värt pengarna. Det kan säkert svida för en del att erkänna att de 3-5000:- man lagt på chippning inte gett det man hoppats på. När man sedan hänger på öppna luftfilter och sportavgas så blir placeboeffekten ännu mer påtaglig.

Freude am fahren
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
Om ni så gärna vill ha bevis så får Qvarnis gärna chippa min 523touring med dubbelvanos från år 2000. Bilen är fullservad och har inte gått särskilt långt. Men det känns ändå som att det efteråt kommer heta att jag känner Qvarnis m.fl. trots att jag aldrig träffat honom. Kanske kan bjuda dit de mest skeptiska så de får se med egna ögon?

Givetvis kan jag betala för chippningen, det är ju liksom inga pengar!

/Martin
Varför kör ni alltid med två paralella trådar om samma ämne här på forumet. Lite parallel universum där man väljer vad som passar en själv, eller? ;) Länk
alaska1:

Jag menar den bilmodell som är svårast att få ur mest effekt vad gäller ett vanligt standardchip med standard programvara dvs ingen individuell mappning för just den bilen. Kan du ange exakt vilken bil du tror det kan vara? Jag ska vara extra generös och låta dig välja mellan alla sugmotorer från BMW frånsett M modellerna då det är ett litet fåtal som kör dessa bilar och frågan här bör belysa den breda massan enligt min mening.

MVH/ Qvarnis
al
499
alaska1
118dA-13
Nu förstår jag inte dig Q! Du frågar efter vilken bil och jag har ju svarat! Det finns ingen anledning att svara samma sak igen!
abd
alaska1, du vet att tankeöverföring oftast inte funkar?
alaska1:

Du har svarat - vad jag kan läsa och förstå - vilken BMW modell det skulle vara lättast att få ur effekt genom chippning, BMW dieselturbo. Vad jag frågar om är vilken Beemer modell som det är SVÅRAST att få ur någon effekt från genom chipning. Det bör ju vara en sugmotormodell?

Om jag har missförstått dig ber jag om ursäkt. Isf kanske du kan tänka dig att frångå dina principer att inte svara på frågor två gånger och upplysa mig igen? Det är inte ovanligt att jag är ouppmärksam, om man ska lita på min fästmö iaf;)

MVH/ Qvarnis
al
499
alaska1
118dA-13
Här har du svaret igen Q!

"Min gissning? Menar du att optimera varje motor för sig eller att skapa ett standardchip som ersätter befintligt standardchip och som ger samma antal fler hästar på samtliga motorer av de modellen?

Ja ren gissning är att den med den senaste motorstyrningen borde vara svårast att ytterligare förbättra! Jag tror BMW har fixat det rätt bra! Att få ett nytt standardchip att bli bättre än BMWs standardchip - går det?"
alaska1:

Ditt svar:
"Min gissning? Menar du att optimera varje motor för sig eller att skapa ett standardchip som ersätter befintligt standardchip och som ger samma antal fler hästar på samtliga motorer av de modellen?
Ja ren gissning är att den med den senaste motorstyrningen borde vara svårast att ytterligare förbättra! Jag tror BMW har fixat det rätt bra! Att få ett nytt standardchip att bli bättre än BMWs standardchip - går det?"

Min fråga igen baserat på ditt svar:
Det är frågan om att montera ett standardchip som ska ge bättre effekt, vridmoment samt en minskad bränsleförbrukning med bibehållna elr bättre avgasvärden på en valfri modern BMW av sugmotormodell. Vilken modell tror du att det skulle vara? Specificera gärna även med modellbeteckning såsom ex BMW E36 328 etc?

MVH/ Qvarnis
al
499
alaska1
118dA-13
Du - den modernaste elektroniken torde väl knappast vara i en E36?
abd
alaska1, hur svårt kan det vara att svara på en enkel fråga?
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Var står det att Qvarnis tror/tycker att E36 borde vara den svåraste bilen att chippa?!

Grubbe
alaska1: Det är så roligt att läsa att du hela tiden undviker att svara på frågan genom att ge något helt meningslöst och (mest för dig själv) förvirrande svar.

Varför har du sådana bekymmer med att svara på en enkel fråga? :D

alaska1:

Jag påstår inte heller att BMW E36 skulle ha den modernaste elektroniken utan tog det mest som ett exempel. Jag kan börja i andra ändan och ta BMW E65 745 som ett annat ex fast på den modernare skalan.

Läs vad jag skriver i nästa mening med lite eftertanke och koncentration är du snäll: VILKEN EXAKT BMW AV SUGMOTORMODELL TROR DU DET ÄR SVÅRAST ATT FÅ NÅGON POSITIV EFFEKT VAD AVSER ETT STANDARD EJ MAPPAT TRIMCHIP PÅ?

MVH/ Qvarnis
al
499
alaska1
118dA-13
Ja vet inte du vilken som är modernast hur ska jag då veta det? Det ändras ju hela tiden!
alaska1:

Det behöver inte vara modernt, modernt elr gammalt går inte hand i hand vad avser chipverkan alla gånger. Vilken sugmotor BMW med de kunskaper som du besitter - för det gör du ju onekligen i ämnet trimchip det har alla som läser denna tråd förstått - anser du vara mest svårmanipulerad att få ett positivt resultat på?

MVH/ Qvarnis
Grubbe
Det ska bli intressant att höra vad alaska1 har för teori nu. Man kan inte missförstå den här frågan och jag är väldigt spänd på detta.

Qvarnis, är det fortfarande trimchips ifrån Superchips som du säljer till BMW?

/RS2
al
499
alaska1
118dA-13
Jag förstår inte vart du vill komma Q! Antingen vet du vilken som har den modernaste motorstyrning eller inte! Vet du det vet du mitt svar! Kan inte förstå att det kan missförstås! Däremot kan det ju vara så att svaret inte passar frågeställaren *s*!

Föresten kan du ju svara på om du tror dig eller den som justerar dina chipps vara bättre än BMW på att ta fram standardchip! För du hävdar ju att det är standardchip som du säljer!
RS2:

Jag säljer inte Superchip och har aldrig gjort. Det är Jürgen Weise som har tagit fram programvaran. JW var den första i Sverige att börja med att chipa bilar i slutet av -80 talet som jag svarade dig i en annan tråd. Han står återigen bredvid mig och hälsar att inte heller han sålt Superchip.

MVH/ Qvarnis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.