AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
10.352

Chippning av bilen?

Sida 2 av 4
Grubbe
alaska1: Du har missförstått detta. LexCom presenterade högst trovärdiga mätningar för att bevisa sin sak. Nu är det upp till dig att göra detsamma om du vill verka trovärdig. Som det är nu så har du bara babblat på om samma sak utan att egentligen tillföra något som helst konkret bevis på att det du säger stämmer.

Innan du presenterar något papper på att t.ex ItsFuns chip inte fungerar - ja då är du bara en av alla andra som bara gissar sig fram.

al
499
alaska1
118dA-13
Jag påstår inte att det fungerar eller inte fungerar! Jag säger att det inte finns någon oberoende mätning av att det fungerar och vad det gör! Men helt klart tveksam är jag eftersom testen saknas!

Du har fått för dig att privatpersoner har en testverkstad i bakfickan där de ska dra fram med färdiga test! Ställ det kravet på chippsgubbarna! De flesta chipps som de säljer finns det inga bromspapper på och som sagt inga hänvisningar till någon annan fristående test av deras produkt!

Grubbe
alaska1: Man kan enkelt tro att många privatpersoner har en testverkstad i bakfickan då chippen blir sågade dag ut och dag in utan någon gjort några tester eller kanske ens kört en chippad bil.

Vi utgår naturligtvis från att ItsFuns redovisade siffror stämmer, eller hur? Ingen kan motbevisa siffrorna genom att gång på gång berätta hur skeptisk man är och hur dumt det är att lita på tillverkaren o.s.v

Hittills har mot-parten alltså kommit fram till:

523:an är strypt från fabrik och därför är det enklare att höjja efter genom ett chip.

523:an i testet är absolut trasig, för den levererade inte lika mycket effekt som Bmw:s testbil gjorde i någon gammal biltidning.

Personligen känns det som att det är lite haltande argument av bittra fanatiker som är på väg att få äta upp sin egen hatt. ;)

al
499
alaska1
118dA-13
Du hänvisar hela tiden till en viss leverantör av chipps! Skulle du påstått att chipps rent generellt ger resultat vore din ståndpunkt lika stark som ståndpunkten emot chipps! Vi saknar båda bevis mot eller för!

Observera att de flesta ifrågasätter vad chipps ger men du och några med dig framhäver en leverantör! Det känns ganska partiskt och inte speciellt trovärdigt!

Grubbe:Har du chipstrimma din bil
Grubbe
alaska1: Men du tror inte att det kan bero på att det är en av få leverantörer som har bromsat före och efter chippningen för att ge er svart på vitt? Varför skulle hänvisa till någon annan då jag inte sett någon annan än ItsFun som kommit med siffror på resultatet? Visst, det finns säkert, men jag ser ingen anledning att leta någon annan då det uppenbarligen finns någon som fungerar.

Grubbe
BMW Berra: Nej, min bil är inte "chippad". Ingen av mina tidigare bilar har varit chippade med chip från ItsFun och jag har ingen connection till det företaget What So Ever.

al
499
alaska1
118dA-13
Den du hänvisar till är en liten lokal firma som har något enstaka test på sin hemsida dessutom redovisas det för 523 utan vridkurva!

Autopower gjorde ett test med en av deras större internationella konkurrenter! Den leverantören har ett antal test med vridkurvor!

Om man nu absolut vill chippa trots avsaknaden av oberoende test så är det bättre att chansa på ett chip från den stora leverantören som funnits med i många år! Autopower chippade i Västerås vill jag minnas! Se reportaget här på Autopower!

Grubbe
alaska1: Jo, JWR (som står bakom ItsFun) har ju inte varit med speciellt länge. Vad jag vet var han en av dom absolut första i Sverige med att arbeta med trimchip till våra bilar, framförallt med Bmw. Men det kanske inte är tillräckligt för dig?

al
499
alaska1
118dA-13
Nej det är det inte! Du får komma med vilka påståenden du vill men faktum kvarstår! Det finns inga oberoende test för att chipps på en sugmotor BMW fungerar!

alaska1:

Vilken "vanlig" BMW anser du att det är svårast att få ur effekt ur genom chipning av följande modeller: 320/520, 323/523, 328/528 och 540 samt vilken modellbeteckning (E36/E46 E34/39)? Anledningen att jag håller mig till dessa är att det är de vanligaste Bemmers som rullar i Sverige.

MVH/ Qvarnis aka placebokungen;)
al
499
alaska1
118dA-13
????? Jag trodde Du visste det? Följ med artikelserien i Bilsport, det ska bli intressant att se deras analys av vad chipp ger till en Passat Turbo!

Men när du nu frågar så - någon av de senare turbodislarna bör vara lättrimmade! En liten ökning av turbotrycket och så - några kusar till!
al
499
alaska1
118dA-13
En bil med sugmotor tror jag ger väldigt lite om något alls! Det är nog också därför ingen bemödar sig om ett opartiskt test, det blir inget positivt att skriva om!
alaska1:

Jag tror att du eventuellt missade min fråga ovan så därför upprepar jag den: Vilken "vanlig" BMW anser du att det är svårast att få ur effekt ur genom chipning? Tacksam för ditt svar. Låt oss hålla diskussionen på en hög lägstanivå.

MVH/ Qvarnis
al
499
alaska1
118dA-13
Vet du att du har rätt, det är bättre att vi försöker lyfta diskussionen! Jag ska försöka få Bilsport att testa en BMW med sugmotor antingen pararellt med pågående test eller efter att testet med Passaten är klar!
alaska1:

Det låter som en kanonide att låta Bilsport nappa på den ideen. Du kan väl låta oss veta här hur det går.

Tillbaka till min fråga: Vilken normal modern sugmotor BMW av modellerna 320/520, 323/523, 325/525, 328/528 och 540 tror du att det är svårast att locka hästkrafter ur genom chipning? Jag tror att du anser 523 modellen vara lättast men jag är nyfiken på vilken du tror det är svårast att flörta med?

MVH/ Qvarnis
abd
alaska1, envisast i världen? :)
al
499
alaska1
118dA-13
Min gissning? Menar du att optimera varje motor för sig eller att skapa ett standardchip som ersätter befintligt standardchip och som ger samma antal fler hästar på samtliga motorer av de modellen?

Ja ren gissning är att den med den senaste motorstyrningen borde vara svårast att ytterligare förbättra! Jag tror BMW har fixat det rätt bra! Att få ett nytt standardchip att bli bättre än BMWs standardchip - går det?
Grubbe
alaska1: Du som verkar så kunnig. Varför kan du inte välja en av bilarna som Qvarnis radade upp? OPm 523:an var så enkel att chippa måste du ju även kunna räkna ut vilken av dom som är svårast att chippa?

abd
alaska1, ska vi uppfatta det som att det är omöjligt att "chippa" en BMW så att den får mer effekt? :-D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.