AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
10.351

Chippning av bilen?

Sida 1 av 4
Är det värt det? Någon som har erfarenhet märker man någon skillnad på vrid eller förbrukning? e34 520i 88
sise
nej de är renA slöserit med pengar , lägg dom på en bra service iställe . chipning av sugmotorer är överskattat

Har gjort fullständig service med olja+filter+stift+kamrem+spännrulle+ny kam+ nya vippor+ sotsats så, men tänkte att man kanske kan få bilen att gå lite billigare och kanske bli litegranna piggare eller är jag ute och cyklar då?
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Min bil var chippad vid köpet. Så jag kan rent av säga att NEJ det är inte värt det.. Köp nått annat för pengarna eller gör en bra service.

Mvh Jojje
okej då ska man nog lägga det på hyllan då, blir nog ev ett bilbyte nu oxå, ska sälja min coh köpa en 535
På nyare bilar hör jag till kategorin som hävdar att chip är bortkastade pengar och då har jag haft några chipade bilar av varierande årsmodeller, men en 525ix från 92 som vi chipade den gav markant bättre drag. Sen har jag chipat 325 från 94 och 328(e46) från 98 utan att märka någon skillnad. Men även om det blev lite bättre drag i 525ix så blev det ju inte en m5;-) Det finns tyvärr ofta inga billiga genvägar med sugmotorer
svintoleffe
Jag kan säga som så här, att m5 motorn s38, den hittar man 40 hk med chip o filter.=))) Så det där, med bortkastade pengar dte hålelr jag inte med om.

Här finns även när autopower chipar.

Länk

Själv har jag stora funderingar på o låta qvarnis chipa 325, men jag vet inte än, men av det jag har snackat med han, så är han väldigt proffsig o så.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Det beror självklart på priset man betalar om det är värt eller inte värt pengarna. För typ 5 lax hos BSR är det bara lönsamt om man har en turbobil, men för 2-3 tusen tycker jag att det är värt priset...

Jag chippade min 520 på ITFUN hos Qvarnis bara för att testa. Visst, någon racerbil blev det ju inte (även jag själv hade svårt att känna förändr. i accet ), men däremot en viss förbättring i drag på mellan- och högvarv samt lägre förbrukning även på min "minsta" motor.

Och: efter chipningen kan bilen verkligen utnyttja högoktanigt bränsle till fullo, den blir som ommappad liksom...

BMW 4EVER
Bilen:Länk
Länk
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Det har diskuterats mycket om huruvida chip med annan mappning funkar eller ej...
En gemensam nämnare är att det verkar fungera på tidiga M50b25...
Active Autowerke i Miami har mätt upp 15 extra hästar i dynotest... De är ju seriösa och hävdar bestämt att det är en riktig dynomätning och inget fejkat excelark... Min egen 325 gick jämnt med polarens 328 så jag är övertygad om att det funkar på just denna motorn...

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag har chippat en M5 -95 med UNICHIP hos TS Motorsport i Åstorp i Skåne vilket bla innebar inställning av chippet på rullande landsväg!

Det här är mina erfarenheter på min bil (kan mycket väl bli andra resultat på andra E34 M5:or):
- du får en del hästkrafter men inget som du märker av vid normal körning
- den blir väsentligt trevligare att köra vid normala varvtal (1000-3000 rpm) då smårycken som fanns vid jämn gas (mkt litet men ändå irriterande) försvann nästan helt. Dessutom blir responsen när man ger gas (även mkt litet mer gas) mycket bättre. Före chipningen började den liksom med att tveka innan den "kom" när man gav litet gas.

Om man tycker att det är värt pengarna för detta resultat är upp till var och en att avgöra.

Per L
svintoleffe
Jag vet om, att m5 motorn med s38, den kan man få fram 40 hk, med chip o filter.=)))

Länk Bimmern
MVH Leffe
_WmB_
svintoleffe: och så ett avgassytem så har du ju 40 hk till! ;D
Måste bara fråga när det gäller chip... har en 328i det är sportavgasystem och filter... men är det värt att chippa en 328.. hur mycket Nm kan man få ur den..
al
499
alaska1
118dA-13
Chiptrimmad sugmotor - fungerar det? Kolla där! Det verkar vara svårt att visa att chip ger ngt alls men ...... har du gott om pengar så ......

Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Det finns massa argument för- och emot chiptrimmning/mapning, men jag har två. Ingen seribil är "optimal" från fabrik, utan är en kompromiss för att tilltala alla och motsvara olika konsumenters behov.

1) biltillverkarnas mjukvara mjukvara är en kompromiss mellan ekonomi, mijlökrav och prestanda, så det passar var och en och inte bara en viss segment. Genom att chippa/mappa bilen får du alla kurvor inställda på det som passar just dig (sport!).

2) Alla dagens bilar är mappade för att kunna köras på allt från östeuropeisk 90-oktan och högre - kompromiss igen. Genom trimmning kan man optimera bilen så att den får ut mest från högoktanigt bränsle och på det sätter får mest kraft oxå.

Bara dessa ändringar optimerar din bil, och beroende på tur och motorstorlek, får du extra hk oxå...Det beror mkt på motorn...

BMW 4EVER
Bilen:Länk
Länk
al
499
alaska1
118dA-13
Jag vill tillägga att en modern bil har ett adaptivt tändsystem vilket gör att tändningen anpassar sig till olika oktan, du behöver inte optimera för det! Ändrar du inte på motorn med nya kammar osv så gör chippet ett hål i din plånbok och ..... jag har inte hittat belägg för att det blir mer sprutt i motorn!

Hur är det med en bil som inte har ett adaptivt tändsystem, som inte anpassar sig efter oktantalet får den bilen högre effekt med ett trim chip?
al
499
alaska1
118dA-13
Hmm nej det gör den ju inte! Du talar om tämligen gamla BMW nu .... eller? Tror nog de som fortfarande kör så gamla bilar ska ta vara på dem och bevara dem strikt orginal!

Jag vill minnas att Kadett GSI - 1989 hade ett adaptivt system och det är ju en OPEL!!!! Äldre bilar kan justeras manuellt genom att ställa in mer eller mindre förtändning! Görs genom att vrida på fördelaren! Finns också möjlighet att köpa ställbart drev till kamaxeln för mer avancerade justeringar!

Jag tänkte på min 325i den går inte att ställa tändningen på hur blir det där med ett trim chip om man kör med 98 oktan?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
alaska1:

Du tror inte på optimering av sugmotorer, så mycket har jag förstått. Men vad har du ståndpunkt när det gäller de 26 hk Qvarnis klämde ut ur CTR:en??? Hästarna finns bevisligen där. Se länk:
Länk

I övrigt kan ju diskussionen fortsätta här:
Länk
al
499
alaska1
118dA-13
Du L kommer med samma argument varje gång och du hänvisar till samma säljares mätning! Tror du på TV shop, köp en strumpbyxa och få fastare röv *s*, nej trodde väl inte det?

Kom igen med en mätning som är gjord av någon fristående tillverkarna och som visar på chippsets förtjänster på en sugmotor!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.