AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.331

Hjälp av någon kunnig hos SBP

TobbeBMW
Fick ombesiktning på min bil på ett par punkter.
Bland annat så var rostskivorna runt om slitna/rostangripna

Bromsprovet var OK/godkänt.

Åker ner med bilen häromdagen för att via upp att jag har bytt skivor.

Då säger besiktningsmännen efter att dom kontrollerat skivorna: "Om vi skulle göra ett bromsprov också..."
sagt o gjort, dom gör ett bromsprov, som egentligen inte ska utföras (anser jag) ett par veckor tidigare så var det ju godkänt.

Efter bromsprov underkänns bilen pga "ojämn bromsverkan bak"
Tilläggas att jag inte har rört bromsoken alls.

Kan dom göra så eller kan jag påpeka/hävda att bilen skulle ha släpps igenom??

man kan väl egentligen inte efterkontrollera annat än dom punkter som man har anmärkt på eller??
dom gjorde helt rätt! efterkontrollen brukar ju normalt bara omfatta det som man fått anmärkning på, men man får även kontrollera andra delar av bilen!

MVH
Johan K
sise
jo dom kan anmärka på annat än just de du fått ombes på , men de är ytterst sällan

parolof
de var väl bra att du fick veta det, dumt med ojämn bromsverkan bak i halkan, eller??
Är det Rotvikan i O-hamn som varit i farten, Tobbe? =)
TobbeBMW
Jajamensan, visst är det gamle "Rotvikarn" :-)

Jag håller med om att det är bra att få reda på att man har ojämn bromsverkan bak, jag bara tyckte/tycker att det är lite skevt att först anmärka på rostiga bromsskivor o sedan slå ner på en helt annan sak (som var ok ett par veckor tidigare.)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...men det väsentliga är väl hur bilen uppför sig nu!?

Om du fått ojämn bromsverkan pga att du bytt skivorna och inte kört in dessa tillsammans med beläggen, är det bara ut och köra/bromsa lite för att fixa till det.

Bytte du även beläggen när du bytte skivorna?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Nja, när jag hade en halvljuslampa felinställd, så kollade dom även den andra vid ombesiktningen, trots att det bara var en som stod fel, vid den ordinarie besiktningen, inget konstigt tycker jag, precis som att dom bromsprovade dina bromsar, och dom var ju inte godkända, om du mot förmodan hade blivit stoppad i en flygande besiktning, hade inte bilen klarat den heller, jag tycker det var alldeles utmärkt att du fick en anmärkning, bilen var inte i godkänt skick.

Mvh Stephan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Förfarandet är helt korrekt, man inte bara får, utan ska utföra ett rullbromsprov i det läget.
En efterkontroll är att betrakta som en hel kontroll, men kontrollen får begränsas till kontroll av den eller de brister som varit anmärkta på vid föregående besiktning samt brister och följdfel som kan ha uppstått genom reparation.
Så fort man gjort något i bromssystemet, i princip oavsett vad ska man göra ett rullbromsprov. Man bör även kontrollera så det inte finns någon anliggande broms mm...

Normalt sett är det naturligtvis inte så att man letar efter nya fel, men skulle någonting vara så uppenbart fel att man märker det ändå, ska även detta anmärkas på, t.ex. om avgassystemet gått mitt av. Detta gäller endast brister som enligt kontrollplanen medför anmärkningarna "tvåa" eller "trea". Medför bristen "villkorstvåa" ska detta endast meddelas muntligt till kunden...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

TobbeBMW
Tackar för en massa bra svar :-)

Ska åka ner med bilen imorrn igen och hoppas att den går igenom, jag märker inget alls att den drar snett eller så när jag provbromsat den nu, hjulet går inte att rubba när man bromsar så den borde absolut fungera.

Bytte till nya belägg också när jag bytte skivorna (skivorna var/är från skroten fast i mkt gott skick)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
TobbeBMW: Kravet på jämnheten mellan hjulen på samma axel är att det inte får skilja mer än 30%, utgått från det mest bromsande hjulet. 30% skillnad märks i princip aldrig som sneddragning när man gör ett bromsprov på väg, då krävs det betydligt mer.
Att hjulet inte går att rubba med ansatt broms betyder inte så mycket, ett anligg som gör att du inte med handkraft kan rubba hjulet behöver inte ens ge mätbart utslag i rullbromsprovaren, betänk då att normala bromskrafter för bakhjulen på din bil ligger runt 1-2 kN, så stark är du inte...

Det är väldigt svårt att dra slutsatser angående bromsarnas jämnhet utan att köra ett rullbromsprov, man får helt enkelt göra vad man kan för att det ska bli bra och hoppas på det bästa...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.