AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
916

Kopplingspedalen försvann! 325C-92

Ka
22
KalleBalle
Bmw 325 coupè -92
Tänkte höra om det var nån här som har en förklaring på mitt problem ... Satt mig i bilen i morse skulle trycka ner kopplingen, då försvann pedalen under foten min, den gick ner i bott läge på en gång, behövde knappt nudda den.. sen går den lika lätt upp igen. vad kan det vara ? är det hydraliken som strular ? slut på olja? eller kan skiten ha frusit ? Vore väldigt tacksamm för tips och råd..
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Hydrauliska kopplingar brukar ofta pajja på hösten/vintern när det börjar bli kallt. Beror på vatten i bromsoljan som fryser. Läckande slavcylinder möjligen. Så var det på min i alla fall.
Ka
22
KalleBalle
Bmw 325 coupè -92
slavcilindrar ? vad är det för nå då? Ja för bilen har betett sig knepigt ett tag med... när vatten temp har uppnått arbetstemp så hackade bilen främ eller röck när man låg på dragläge. kan det ha nån inverkan på det som hänt nu ?
parolof
snarare tvärt om, rycken i dragläget berodde nog på att slav eller huvudcylinder höll på att ge upp, vilket nu har skett.
bm
27
bmw_87
318i -02
tjenare jag har samma problem med min bil! måste man köpa en nya cylindrar eller kan man packa om dom? svårt? dyrt?
det är en E36

mvh adam
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
på bilar med cylindrar i aluminium brukar det gå att packa om dom(glöm ej att hona innan!)men cylindrar i stål brukar vara kass(ialla fall äldre)biltema hade förr väldigt billiga packningar till bmw,vet ej hur det är nu,köper du till exempel på mekonomen tror jag man får kolvarna med,vilket inte behövs,vissa firmor som sysslar med hydraulik kan tillverka nya packningar med(om nya är dyra)!
en klassiker med gångna kopplingscylindrar, på min e30 gick slaven ngn dag efter att jag köpte den...en ny kostade 500 kr, en packningssats kostade till min cylinder 233 kr, men jag ville inte chansa (stålcylinder) så jag köpte en ny...

kan rekommendera att byta bromsvätskan en gång per år, kanske lite overkill, men man slipper sådana här problem, SAMT att man motionerar upp luftnipplarna som brukar vara en grund till mycket irritation...jag byter som sagt vätska en gång om året och byter då luftnipplarna också...sen när man byter däck sommar/vinter så kan man snabbt lossa nipplarna och dra åt dom igen, då förhindrar man att dom oxiderar fast!

MVH
Johan K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.