|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att köpa en bättre begagnad andrabil. Vad gäller för försäkringen när man kör hem bilen från säljaren? Jag har hört att försäkringen du har på din befintliga bil skall täcka upp eventuella skador på den bilen du kör hem? Vad är det som gäller? Jag har inte så stor koll. mvh | |
|
Normalt sett så kör man hem på säljarens försäkring. Står bilen avställd måste man försäkra den innan man kör iväg med den. Köper du bilen av en bilhandlare så brukar de försäkra den åt dig samtidigt som de gör ett ägarbyte. /Manray/ |
|
|
Du måste ha en försäkring på bilen så fort ni skrivit på ägar bytet. Annars får ni skriva fram bytet en dag,då får du nog köra på tidigare ägares försäkring.Bäst är att bilen är försäkrad från första stund,om det skulle hända något.Du får betala extra om bilen inte är försäkrad från första stund.Förr hade man en vecka på sig.Teckna en försäkring innan du hämtar den. mvh Whalle. |
|
|
Stavros gör som Whalle har skrivit på denna tråd, teckna en egen försäkring på bilen innan du kör hem bilen. Om ngt skulle hända så är det inte säkert att säljaren tar det på sig. |
|
| Ok, tack då vet jag. | |
| Som jag minns det så måste man teckna ny försäkring på den nya bilen (som alla sagt tidigare i tråden) men att den nya försäkringen även gäller för den gamla bilen en vecka fram i tiden för att man skall hinna göra sig av med den. Alltså, den nya försäkringen täcker både den nya bilen + den gamla bilen en vecka. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.