|
|
|
|---|---|
|
Har ni testat era m3:or oavsett modell 80-120 på trean (eventuellt 2:an+3:an) så presentera gärna resultaten nedan. Även ovetenskapliga moraklocka+hastighetsmätare är välkomna. Vi testade med kompisens -04 och kom fram till ungefär 4s på trean och kanske 3.7 med 2:an+3:an. (SMG i läge 6) Jag tyckte nästan att resultaten blev lite halvdåliga, även om det kanske inte är något optimalt register för denna bil. Fan, min 240 gör ju samma sak på 3.8 sek. :) Mvh Eric | |
|
skulle 4 sec vara dåligt ?! E46 323an gjorde 80-120 på dryga 8 sek. M3an (03'a) på ungf 5 sec (4ans växel) |
|
| Enligt Tyska automotor&sport går 80-120 på 3,1sek med en manuell bil av årsmodell 2005 med 19" hjul | |
|
80-120 på trean är helt fel intervall för en M3. Flåklypa |
|
|
80-120 är ett riktigt skitintervall för alla bilar, men självklart jämförbart mellan olika bilar och inte minst olika förare. Flåklypa |
|
|
Jag gjorde en film på två av våra repor, beklagar för bildkvaliteten. Det är sant att testet kanske gynnar bilar med bra drag i mellanregistret, men det är ändå ett ganska troligt intervall som man kanske skulle råka ut för om man bestämmer sig för att spontan-race:a lite någon gång. Länk Länk Haris_85: 3.1 sekunder är en bra tid. Men jag tycker det är lite konstigt att vi kommer nästan en hel sekund efter detta med samma sorts bil (och fälgar). Så mycket förluster kan det inte var i en SMG. |
|
|
Möjligen passar intervallet ganska bra för 330d, som når maxeffektvarvtalet på tvåan vid 72,6 km/h, medan maxeffektvarvtalet infaller vid 114,3 km/h på trean. 120 km/h på trean medför att motorn varvar 200 rpm över maxeffektvarvtalet. Troligen innebär detta att bilens effektregister passar ganska väl för intervallet 80-120 km/ på trean, varvid man sparar ungefär en halv sekund på att inte behöva växla. Annars är få bilars utväxling vald för att passa just det fartintervallet, vilket gör det till ett "skitintervall". |
|
|
iqbad: Ja 3,1sek är en mycket bra tid, min bil är avställd så jag har inga möjligheter att testa. Rent mekaniskt har inte manuell nån fördel över SMG då det är likadan växellåda förutom att kopplingen sköts med hjälp av hydralik, du har alltså ingen förlust som vid en konvensionell automatlåda. Om testet ditt är nyligen gjort så är det en liten fördel med kall luft då densiteten blir mindre. Jag minns att jag gjorde 100-150 i somras med vanligt tidtagar ur och flygande start, tiden hamnade på ca 4,8sek 3ans växel hela körningen. |
|
|
Jo, det var ca: 10 grader C när provade. Detta ger något högre densitet på luften (vilket jag antar att du menar) än en varm sommardag. Detta borde i så fall ge oss ännu större fördel. Ändå så tar det helt klart närmare 4 sek än 3 med denna bil. En fråga: Vid vilket varvtal har M3 motorn sitt vridmomentsmaximum? |
|
| iqbad: Helt rätt ang. densitet, jag tänkte lite fel. Motorn har sin topp på vridkurvan vid 4900rpm (365nm, fabriks uppgift) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.