AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
23.907

E38.info stulet!

Sida 2 av 2
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Scheckheft//

Men det kan bli ord mot ord. Han kan säga att Du har stulit hans material istället. Vad gör du då?

------
Länk
Länk Det verkar som man kan ta uppgifter och skriva om fraseringen i texten så är det fritt fram. Hmm...
Scheckheft
Hej
Grodan: jag förutsätter att skolan tar sitt ansvar och tar bort materialet. Allt annat är spekulationer och risken är att denna tråd då spårar ur.

Mvh
Scheckheft
E9:Länk
Scheckheft
Hej
Powermac: kan du utveckla ditt resonemang och syftet med dina inlägg?

Mvh
Scheckheft
Hej, hej. ;)

Inget syfte mera än ett konstaterande hur det ligger till. Resonemanget är baserat på punkt 5 texten som jag länkar till. Vågar inte kopiera in texten här då det inte är tillåtet. Självklart så är det inte kul att bli "bestulen" på något, men i denna digitala tidsålder så är ctrl (äpple) c inte långt borta. Så är det...

Scheckheft
Hej
Visst är det lätt att stjäla på nätet, icke desto mindre ett brott.

Mvh
Scheckheft
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
PowerMac:

Jag har läst punkt 5 i texten som du länkade till, men där står ju bl a: "Upphovsrätten gäller på samma sätt på Internet som vid annan publicering".

Hur tolkar du det som att det skulle vara fritt fram?

I vilket fall som helst så borde den här killen dessutom bli straffad för urusel webbdesign ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om man omformulerar en text i egna ord, är det ingen ren stöld av källmaterial men man bör likväl göra en källhänvisning om man inte har tillfört egna tolkningar/analyser.

Rippar man en text rakt av utan att ange källa är det en ren stöld. Kortare stycken kan man ta utan att ha medgivelse från upphovsskaparen, men skall man ta större textstycken måste man givetvis ha tillstånd. Var gränsen för tillstånd går vet jag inte, men inom alla vetenskapliga verk är det stora mängder av den totala textmassan som är rena citat eller källhämtat material (givetvis brukar/skall det göras ordentliga källhänvisningar).

Tror att det är en "snorunge" som gjort det lite väl lätt för sig i sitt skolarbete och bara rippat hemsidans text rakt av och sedan fått beröm av lärarna...
Ett dylikt förfarande i högskolevärlden renderar som sagt i avstängning i de flesta fallen! Bästa vägen att hantera detta fall är nog att gå via skolledningen!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Scheckheft
Hej
Johan B: "snorungen" var 23 när han kopierade texten rakt av, dessutom har han använt bilder av bla mina E38.
Angående webbdesignen: tja, den svarta bakgrunden är gräslig. Lägger upp indexsidan för att visa originalet:
Länk
Håller just nu på att bearbeta/kontrollera allt material och det var så jag hittade den finska sidan.

Mvh
Scheckheft
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Scheckheft//

Det jag menar är att denna vuxna snorunge kan faktiskt säga att det var du som kopierade hans material från början. Kan du bevisa att du var först?
Sådana fall är alltid inte så lätt som det verkar från början tyvärr.

------
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Scheckheft, Har han stulit det rätt av, med bilder, så har du ju stulit bilder av BMW.. ??
Scheckheft
Hej
Grodan: var vänlig och läs mitt första svar till dig. Respektera då att jag ej svarar på detta. Hur jag tänker gå tillväga har jag redan beskrivit i tidigare inlägg.

Mvh
Scheckheft
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Hej igen

Ok, jag hängde inte med först. Förlåt. Hoppas det ordnar sig!

------
Länk
Scheckheft
Hej
Jörgen: i de fall jag har använt andra bilder än mina egna har jag frågat den personen som äger bilden. Ett mödosamt arbete. I de flesta fall fotade jag själv eller fick fotomaterial av bl a Autopowermedlemmar och mina vänner i Tyskland. I slutet av varje kapitel angav jag mina källor. I fallet med broschyrbilderna så ligger dessa på 7er.com.
Det man lätt glömmer bort är hur många nätter man suttit med materialet, kollat källor, dubbelkollat fakta, skickat iväg materialet till medlemmar här för faktagranskning innan publicering. Därför blir jag upprörd när någon bara klipper och klistrar och låtsas att materialet är hans.

God natt på er alla

Mvh
Scheckheft
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Scheckheft,Jag kan förstå din vrede, men
tex bara för att broschyrbilderna ligger på 7er.com ger ju inte dig juridiskrätt att nyttja dem ?
Visst Madonna har fått ok nyttja ABBA's låt, men då kan ju inte U2 säga vi har lånat den av Madonna.
7er.com kanske ha fått OK, eller så har de inte brytt sig.

Mvh Jörgen

Scheckheft
Hej
Jörgen: Jag förstår din synpunkt, har haft kontakt med dem och jag har haft kontakt med BMW angående broschyrmaterialet. Har även frågat BMW om mer broschyrmaterial till E38 men svaret jag fick var att de inte sparade detta. Det broschyrmaterial jag använde för att hämta faktaunderlag till texterna köpte jag i Tyskland, bl a via ebay.
Så, nu avvaktar jag svar från Vasa...

Mvh
Scheckheft
Scheckheft
Hej
Fick nu svar av skolan: hans konto kommer att stängas under veckan. Bra, jag är nöjd :).

Mvh
Scheckheft
Ma
160
Mattias1
745iA-04, safirsvart
Äh checkheft, tar du inte i lite nu! Se det så här istället, killen gillade ditt material, det ska du vara stolt över istället, kul att någon tog över nu när du inte ville hålla på längre!

MVH

Mattias1,

Vad är det som säger att han gillade materialet och inte bara tog första bästa välgjorda arbete? Stöld är stöld. Jag gillar din BMW 745iA, är det verkligen en komplimang för dig att jag då stjäl den ifrån dig? ;)

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
El
311
Elwood
523i Touring
Hehe bra sagt "E38B12" stöld ÄR stöld och vore det "inget att bry sig om" som vissa vill framhäva så vore det inte straffbart. Det var ju inte bara nån liten bild eller fras han kopierat det var ju i stort sett hela skiten...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.