|
|
|
|---|---|
|
Har åter igen drabbats av BMW feber. Har bestämt mig för en 740 e 540. Kan jag få lite goda råd om fram för allt 540:in. Reagerar på att priserna ligger så lågt (40-50000 kr för en -93-95 under 20 000 mil) Verkar det vettigt att kunna få tag i en FRÄSCHARE, med justa fälgar o utrustning som rullar många mil till för den summan???? Ge mig goda råd om det verkar vettigt, och vad som är svaga länkar på denna modell (förutom kulorna i a-lådan, oljebultarna) Vore grymt tacksam för lite tankegångar och erfarenheter. bulan1 | |
|
540 kan du ju hitta med manuell om du är tålmodig, köp hellre en i det högre prissegmentet än tvärt om det lönar sig, 1)Det ska ej vara några missljud varken vid kall eller varm motor 2)Kolla kopplingen 3)rosten! 4)bussningar 5)M.M |
|
|
kolla på förarstolen! är det som en hink då har bilen gåt mer än vad som står på mätaren(enklast att se på skinklädsen), läkage - motor, låda o slutväxel skarvade kabblar till halvljus = el fel drar den snett vid vanlig körning o vid inbromsning vibrationer i ratten vid 70-80 o 100-110km/h - kan berro på bussningar... fler tips nån?... MVH Blyfoten |
|
|
mitsu: vilken budget har du för bilköp? förövrigt så är den manuella en väldigt väldigt trevlig bil som du kommer att få mycket glädje av se bara till att hitta ett BRA ex. Stephan 735I har STENKOLL på 540 e34 han kanske har några tips till dig? Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Mitsu, Alla verkar förorda manuell 540 men det tycker inte jag är självklart. Den är som gjord för automatlåda. Så länge man inte bara planerar att leka med den så förstår jag faktiskt inte syftet med manuell låda. Var jäkligt kräsen bara och kolla inte på de billigaste för oftast får man vad man betalar för. :) |
|
kilroy |
540, oavsett E34 eller E39, lämpar sig ypperligt som manuellt växlad. Automatlåda är bevämt och bra på alla sätt men har man ambitionen att fullt ut utnyttja V8:an så är det inget som slår den manuellt växlade. Enligt min uppfattning är det mekaniska skicket det viktigaste (förutsatt att den inte är rostangripen förstås). Sköter man sina oljebyten på motor/växellåda kan en 540 E34 rulla nästan hur långt som helst. Eftersom bilen är tung så slits framvagnen en del. Bussningar kan vara en svag punkt på långmilare. Jag har haft många bilar...min 540 (manuell 6-växlad låda) är den ojämförligt bästa och slitstarkaste bil jag någonsin ägt. Den är också den billigaste bil jag ägt eftersom underhålls- och reparationskontot blivit osannolikt lågt. Mvh kilroy |
V12 LeMans |
Kan bara hålla med kilroy , den bästa bil jag haft . Saknar väl manuell vxllåda ibland , men njutbar med sportläget på automatlådan(bytt av förra ägaren) . Fixade väghållningen på min i somras , kan rekommenderas om man gillar att köra kurvig väg .(men den är ju absolut ingen sportbil ) Mkt bil för pengarna , om man inte tvunget vill ha en M5 eller Alpina , vilka kostar mer i drift . |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.