|
|
|
|---|---|
|
Tjo kan man byta från delsyntetiskt olja och köra helsynt bara hur som helst? Det som inte går med våld Går oftast med mera våld | |
Jirar |
Har faktiskt också frågat en bilmeck om det,han tyckte inte att man skulle byta. Kör med samma olja som du alltid haft sa han. Men man vet aldrig. Kanske nån annan som vet? |
Axel |
Har du kört på delsyntetisk av bra kvalitet så kan du kör på helsyntetisk direkt. R6 är bäst |
*L.R* |
Pratade med någon som ansåg sig kunnig han sa: Om du ska byta till helsyntet så gör ett byte med filter kör bilen nån vecka byt igen.. Dåfår du ut allt.. han sa att det kan vara lite risk för att den börjar läcka eftersom den helsynt oljan är tunnare.. |
|
Har hört att det här med att syntet är "tunnare" stämmer när oljan är kall, men när oljan har arbetstemperatur är "tunnheten" så gott som densamma. Eftersom jag har svårt att tänka mig att det läcker när bilen står stilla :) Som sagt bara hörsägen, men kanske någon annan vet? /Jörgen |
|
|
Skulle var intressant att veta. Jag har delsyntet i min och enligt min mekaniker så ska jag fortsätta med det. En del andra man pratar med säger att det är helt ok att byta till helsyntet om man haft delsyntet innan. Jag vet inte, men jag tror jag litar på min mekaniker. Min läcker dessutom ett par droppar mellan motor och låda så jag tror inte jag utmanar med att slå på den "tunnare" helsynteten. Mvh. Micke Olsson |
|
|
Går man till helsyntet kan det lösa upp avlagringar som kan sätta igen filtret har jag fått höra. Ingen aning om det stämmer men hört det från trovärdig källa. fyrhjulsdrift är roligast! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Har man ett koncept som funkar varför byta??? Mobil delsyntet och helsyntet har samma specar förutom viskositen.Funkar det bra med delsyntet och bilen har många mil på nacken ingen anledninga att kosta på den dyrara varianten.De dyrare helsynteten är till för nyare bilar med de långa serviceintervaller som 1500 mil och uppåt.Byt hellre oljan lite oftare, kör själv delsyntet men byter ef. 1000 mil max. Tror mer på det än att köra 500 mil till på helsyntet. Verkstadskillarna använder själva delsynteten trots att de har gratis olja oavsett vilken dom väljer. MVH Hasso med 01-optik-9,5 |
|
spelar nog itne så stor roll vilken man använder, bara man kör på samma, ska man trots allt byta ska det ske som någon skrev, med en inkörning. Alltså byta olja efter några hunndra mil igen. Som med allt, är något bytt eller har stått länge så ska det köras in. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
Axel |
Det där med avlagringar gäller bara om man har har kört på billigare olja innan R6 är bäst |
stimpenbmw |
Kan meddela att jag pratat med bmw i malmö och oavsett vad de får in för bil gamal eller ny eller del synstet eller ej så använder de castrol slx 0-30W helsysntet då till alla bilar. besök #bmwpower på dalnet! |
|
vem bryr sig vad verkstan heller i motorn... bevisar väl ingenting.. inte deras bilar varför skulle dom bry sig om det sliter extra på motorn? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Du har delvis rätt dannej, det är inte deras bilar. Men, det är dom som får ta emot klagomål/reklamationer när det händer något så nog bryr dom sig alltid. Vågar påstå att det inte är den helsyntetiska oljan som gör att vissa saker uppstår (i sällsynta fall), oftast beror det på dåligt skött oljeservice tidigare. Då spelar det ingen roll om det är hel/delsyntetisk eller mineral. Alla oljor har renande tillsatser som kan lösa upp gammalt klägg (obs, ej sot), i dom fallen har det hänt att oljekanaler satts igen. Mvh Anders S. |
|
stimpenbmw |
asso jag personligen tycker detta e larv med delsyntet innan eller ej och att helsyntet skulle lös upp smuts etc. Tror ni ej de har smutsupplösare i delsysntet? Och att det skulle vara mer lättflutet e ju bra då det kommer snabbare dit det skall och lättare. Bara för ngt är lättflutet så behöver det ej vara sämmre smörjande. Helsysntet är bättre smörjande än andra oljor. Jag tror alla märkesverkstäder bara använder helsysntet till alla bilar. E på citroen nu och de kör valvoline helsyntet på alla bilar. besök #bmwpower på dalnet! |
Bad_Boy |
Vag kör med delsyntet olja ialf!! Thomas S Icq 42110131 |
stimpenbmw |
happ. där ser man. besök #bmwpower på dalnet! |
|
Viskositetsklassningen är väl samma för både syntet , delsyntet och mineral oljor! Det verkar som en del tror att syntet står för tunnare olja , men det kanske beror på att en del när de byter från mineral till syntet väljer en snabbare viskositet och glömmer begreppen! Det sista bekymmret med att köra billig olja är nog motorslitage(bortsett från igenkoksade oljekanaler) för smornings egenskaperna är det sista en oljeleverantör gör avkall på , men andra additativ åker före tex sådana additativ som mjukgör packboxar etc. Och oljeläckage kommer väldigt tidigt för en del , när andra med samma bil/motor aldrig får problem. Detta påverkas nog lite av körstil. W |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.