|
|
|
|---|---|
|
Hej, Bara en kul grej jag ville dela med mig utav. Kör en 525dA E61 som jag pendlar 10mil med om dagen. Tankade den full 2 veckor sedan och kan nu bekräfta 'riktig' förbrukning blandad körning. Daglig körning innefattar 2 kallstarter och 8 trafikljus. Har även gjort omkörningar samt suttit fast i trafikkö med denna förbrukning. Typ landsväg 70% och 'stadskörning' 30%. Har nu avlagt 105 mil på 70liter (tanken i princip tom nu), vilket ger en riktig förbrukning på 0,66 liter/mil. Har även gjort omkörningar samt suttit fast i trafikkö med denna förbrukning. Tycker det är rätt ok sett till att det är 6 cylindrar som ska jobba, automatlåda som ska växla, samt 1850kg som ska slussas runt i 100km/timmen, samt stanna och stoppa. Men nu ska det tankas upp och gasas lite...då man fick lätta på gasen oftast möjligt för att få ner förbrukningen till o,66 liter/mil. Vid normal körning med tung gasfot drar bilen 0,76 liter/mil. Resultatet blir alltså att jag sparat 10 liter på 2 veckors tid jämfört med normal körning, och att jag idag körde 'gratis' till jobbet. Miljöpartiet hade säkert blivit glada för detta! Tror dock att man kan få ner detta ytterligare. Målet är 0,64 blandad körning, vilket i mitt fall betyder 12 dagar till jobbet och tillbaka på en tank. Men nu ska det tankas upp och gasas lite...då man fick lätta på gasen oftast möjligt för att få ner förbrukningen till o,66 liter/mil. Mvh marineutter | |
|
Så är det med diesel vet du! Dom drar ju mindre l/mil än bensin bilarna men det är rätt lågt ändå! MVH Blyfoten |
|
|
Fått ner min 530d till 0,56 liter/mil fördelat på 65% landsväg och 35% stad. Har dock manuell låda. Hans Olof BMWCS #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Lägsta jag fått är 0,65, just nu ligger den på 1,19 :-( Kortkörningar och mycket kö just nu! usch!! BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Sim; har du fått upp den i över litern. Har väl inte direkt försökt, men fastän man brännt runt på autobahn fullgas o kickdown mest hela tiden har jag som mest 0,85l/mil. Kanske det är att 3 litersm motorn, som ju annars ska dra samma eller tom mindre (enligt BMW) än 2,5 liters, drar mer när man väl fläskar på. 0,56 med manuell låda!!! Tycker personligen att det är otroligt att det går att köra sådana stora bilar med den prestanda som finns o hämta i motorerna kommer ner i runt o,6 liter/mil blandad körning. jag bugar för Herr Otto diesel som verkar ta hela europa med storm nu! Tom hemma så går ju dieselförsäljningen upp! Mycket pga nya skatteregler... Vet ni hur mycket skatten kommer att gå ner för era bilar, 530d?? Mvh JP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.