AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
16.612

vad är en fsi-motor?

Ac
383
Acous
e21 318i -82
se rubrik
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
FSI® är direktinsprutning som ökar vridmoment och effekt hos bensinmotorer, och gör dem ca 15 procent mer ekonomiska samtidigt som avgasutsläppen minskar. Till skillnad mot konventionell insprutning via insugsröret som används i vanliga förgasarmotorer, sprutar FSI®-motorer bränslet direkt i förbränningsrummen. Denna teknik styrs av gasspjället. Systemet ”avgasar” motorn, reducerar värmeförlusterna och ökar därmed effekten samtidigt som bränsleförbrukningen reduceras.
Systemet använder två olika lägen för laddlufttillförsel – skiktad laddning vid delbelastning, och homogen laddning vid full belastning. I läget för skiktad laddning produceras en brännbar bränsle-/luftblandning endast inom en specifik zon kring tändstiftet. Motorstyrningselektroniken övervakar motorbelastningen och anpassar insprutningens tid-, tryck- och kvantitetsparametrar, liksom luftflödet i cylindern via luftinsugningskanalen. Vid full belastning ökar FSI®-systemet såväl kompression som motoreffekt och prestanda
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
För jag antar att det är den motortyp som AUDI och VAG koncernen använder du syftar på.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Hur kan FSI-systemet öka kompressionen?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det kan det inte. Däremot kanske motorn kan klara högre kompressionsförhållande utan skadliga detonationer, om FSI används.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Har ingen aning. Mitt svar grundar sig direkt på informationen som Audi presenterar vad det gäller FSI-teknik.

Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Fast numera har audi skippat den skiktade insprutningen, och kör med vanlig direktinsprutning..... De kallar dock motorerna för FSI fortfarande...
Ac
383
Acous
e21 318i -82
ok, vad häftigt,
Paap Reeder
... således så sitter det både ett tändstift och en insprutare kloss an i förbränningsrummet??
Är det så?

MVH /// Paap R
Borde väll teoretiskt öka kompressionen om man trycker in bränslet i en stängd cylinder? Blir väll då ett övertryck utan att kolven rört på sig? Vilket i sin tur ökar kompressionen? Trycket blir ju högre än den matematiska formeln för motorns mekaniska maxkompression.
Med andra ord kan direktinsprutning reglera kompressionen i förhållande till vilken mängd bränsle som trycks in i cylindern när ventilerna är stängda!

Funderar bara?
Visa användare
307
steffoboy
328coupe` 97a
318is - 88a
325 92a
tacka vet jag vanos

min blog/bil:
Länk
Den pyttelilla mängd bränsle som sprutas in lär ju inte påverka kompressionsförhållandet nämnvärt. Eller?

FP
Nej men påverkar väll kompressionen ändå? Om än i ofantligt liten grad?
No
5.161
Nockenwelle
Vad menar man i så fall med kompressionen. Lämpligast är nog att tala om kompressionsförhållande, dvs hur mycket luften i cyl/förbränningsrum komprimeras, och gastryck. Det första kan mätas som ett ratio, det andra i Pascal.
Det ett FSI-system kan göra är rimligen att i ytterst liten grad öka gastrycket (jämfört med en icke direktinsprutad motor) eftersom bränslet tillförs efter att insugsventilerna stängt. Möjligheterna att fritt reglera mängden bränsle förblir dock starkt begränsad, man kan inte variera förhållandet mellan luft och bensin i särskilt stor grad.
Man kan dock konstatera att Audi för 3,2 FSI motorn uppger ett kompressionsförhållande om 12,5:1. Det är ganska högt och möjligen skulle Audi inte kunna använda så högt förhållande om det inte vore för möjligheterna att styra förbränningen med FSI.
Audis 2,0 Turbo FSI har ett lägre kompressionsförhållande – 10,3:1 – men det kan mycket väl vara högt med tanke på laddtrycket (som jag inte känner till). Trots allt uppges en effekt om 200 hk ur 2 liter, vilket tyder på ett hyfsat laddtryck i alla fall. Dessutom gav tydligen motorn mer än detta enligt Teknikens Världs (?) mätning. Det tyder på att motorn kan laddas hyfsat hårt utan att det blir problem med kompressionsförhållandet.
Jag är på gång att skaffa bruks-/vinterbil, och då kan jag "tyvärr inte hjälpa" det, men det kommer att bli en Audi.

Därför fastnade blicken på denna ämnesrubrik.

Och noterade då att här avhandlas inte NÅGOT som har med BMW att göra....

Jag tycker denna typen av inlägg borde få finnas här, för på detta forum finns väldigt tunga namn, med mycket god kunskap, men även hög klass på både svarsfrekens och språkbruk.

Men... vid något tillfälle har jag lagt ut en fråga, exempelvis som en jämförelse emellan två olika bilar, varav en BMW, och då har dessa blivit borttagna, eftersom de inte handlar om BMW i FÖRSTA hand....

Jag måste ju säga att om de nu skall ha en så konstig regel, så efterföljer de den rätt godtyckligt.

En ny rubrik, "Ej BMW-relaterat" tycker jag borde införas.

Folket här ÄR duktigt, och då vill man ju kunna få del av dess kraft.

Min åsikt...

No
5.161
Nockenwelle
Håller med. Så länge diskussionen i en tråd håller god och trevlig ton behöver den väl inte plockas bort för att den avhandlar något som inte direkt berör BMW. Förresten, vem vet, i framtiden kanske BMW kommer att använda en teknik som liknar FSI.
Finns säkert BMW-trimmare som har testat eller kommer att testa med direktinsprutning. Möjligen skulle tråden isf läggas under trimning osv men det är kanske färre läsare där?
Åter till FSI och kompressionshöjning. Jag har inte gjort nån djupdykning i ämnet men det är ju inte alls säkert att FSI jobbar som en diesel och sprutar in i kompressionsfasen. Det framgår iaf ur en text hos VAG att vid högre varvtal sprutas bränslet in i förbränningsrummet under insugningsfasen, hur det är vid lägre varvtal vet jag inte.

FP
No
5.161
Nockenwelle
Sant, det är inte självklart att insprutningen sker i kompressionsfasen.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Tanken var så här från början med FSI

Insprutningsmustycket sitter i cylinder istället för i insugsröret.

Vi fullast sprutas bensinen in tidig och hinner blanda sig i hela cylindern till lambda 1.0 = optimal förbränning = en vanlig insprutingsmotor.

Vi dellast så sprutar man in bensinen sent under komperssionsfasen mot tändstiftet så det bara är lambda 1.0 just vid gnitstan. Resten av cylindern är mager och motorn uppför sig som en minder motor och spar bensin.

steffoboy -> "tacka vet jag vanos" variabla ventiltider har ju alla bilar idag. Även Volvo.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.