|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har nyligen köpt en 518 -87. Strax efter så kokade den över. Vattenpumpen är nybytt (enligt förra ägaren). Jag har testat termostaten (som är fristående) och den verkar fungera bra. Kylet ser helt och fint ut samt så rinner vattnet fint igenom kylet så det verkar inte vara några stopp längs vägen. Bilen kokar inte över på tomgång utan endast vid körning. När motorn är igång så blir alla slangar som transporterar kylarvattnet varma utan den som går från nederedelen av kylet till termostaten, meddans termostaten blir glödhet. Är det någon som haft ett liknande problem eller har någon aning om vad som kan vara felet? Tack på förhand /Andreas | |
|
Låter som det är en luftbubbla nånstans! Att nedre slangen inte blir varm är ju ett tecken på att termostaten inte öppnar riktigt. Har du provat o lufta? Veåttan: Länk |
|
| Du får ursäkta min okunnighet Veåtta, men hur "luftar" man? Och vad isf skulle ha orsakat en luftbubbla? | |
|
När man tex byter en vattenpump får man en massa luft i kylsystemet. Kika lite på denna länken----> Länk där står det en massa matnyttigt! Mvh Veåttan: Länk |
|
|
Om jag inte är helt ute och cyklar så har jag för mig att högsta punkten är i kylaren/expansionskärlet. = Man behöver inte lufta en 4cyl (jag tror inte det finns något ställe att lufta på). Därimot är det ett måste på 6an och kanske då oxå 8an. PeterB Länk |
|
| Byt termostaten! Verkar ju som att den inte öppnar sig som den ska, så var det i alla fall på min piss volvo 850.. Kokade när man körde över 100 km/h... Termostaten verkade funka då med, men efter byte försvann alla problem... Testa är mitt tips.... | |
| Dom flesta säger att det troligtvis är termostaten. Så jag ska byta den så snart jag kan. Tack så mycket för hjälpen, mycket uppskattat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.