|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Som frågan antyder, är det några problem att sätta på dessa fälgarna på Z3 Coupe? "8x17 tum. Nokian Hakkapeliitta NRW 225/45. Dubbfria vinterdäck inkl. fälgar. Körda en säsong, ca 700 mil. Mycket bra grepp och väldigt tystgående. Suttit på en BMW 328i E46 men passar även till flera märken och modeller. Säljes p.g.a. bilbyte" Mvh K | |
|
Sålänge de inte är en M-Coupe du har så är svaret Ja. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Ja det passar rakt på. | |
|
Tack! Precis vad jag ville höra =) Nä, det är en 2,8. |
|
|
Tjena, Börjar bli dags att tänka på sommar däck nu och jag sitter här och funderar på vilken bredd jag ska köra med. Hur bredda däck passar egentligen på ett par 8 tums fälgar? Helst skulle jag vilja köra med 245 mm bak och 225 mm fram. Skulle det funka bra? Måste jag ändra något på tjockleken på däcken eller kan jag köra vidare med 45 i profil? Tacksam för hjälp =) /K |
|
|
245or borde funka. Ska själv köra med 255or på mina 8,5or. Ska du ha olika bredd på däcken så bör du ha olika profil om du vill att ACS ska fungera (alt. att du kör urkopplat hela sommaren). Här på AP så kan du räkna fram rullomkrets under "Diverse" -> "Lathundar" och bläddra en bit ner. Jag ska köra med 225/40-18 fram som ger: 200.18cm och bak 255/35-18 som ger: 199.71cm alt. 265/35-18 som ger: 201.90 Alla 3 ska fungera med mitt ACS, men tror jag ska välja 255orna för säkerhetsskull. Eller blir 265orna fetare? ;D __ Joakim, Karlstad Z3 2,8 Coupe -99 |
|
|
Har kollat lite och kommit fram till följande: 225/45-17 ger 199,27 Fram 245/40-17 ger 197,22 Bak Det borde funka bra va? Det som oroar mig är risken för ev "ballong" effekt, det är något jag absolut inte vill ha. |
|
|
Jag kör med 225/40-18 fram och 265/35-18 bak. Inga problem med ACS'en. /Fredrik |
|
|
Fredrik M: Hur ser det ut med 265or på 8,5" fälg? Om du nu har det. __ Joakim, Karlstad Z3 2,8 Coupe -99 |
|
|
Se Länk jag hade också sommardäcktankar... /Bo-Erik Länk |
|
|
Förlåt min dåliga koll, men vad är ACS? För mig står det enbart för AC Schnitzer... /Bo-Erik Länk |
|
| Fredrik menar nog ASC:n Antispinn.. ACS är AC Schnitzel ! | |
|
255/35-18 får det bli på mina 8,5"or. Räcker nog gott. :) __ Joakim, Karlstad Z3 2,8 Coupe -99 |
|
|
Så då går det bra att köra med nedan däck på 8" fälg? 225/45-17 ger 199,27 Fram 245/40-17 ger 197,22 Bak ? ? ? |
|
|
Ja, det skall gå bra. Omkrets på org. är 2002 mm och det är tillåtet med +-3,5% av den omkretsen. Har man mer än +-3,5 % så kan ASC börja spöka. Sedan finns ju aspekten bredd, dvs fälgens ET samt fälgbredden. Borde ju inte ta i bilens skärmkant med 245:or om du inte har extremt ET... /Bo-Erik Länk |
|
|
Hej, Tack för alla bra svar. ASC:n måste ju fungera. Det dök dock upp ännu en fråga, ang ET. Hur vet jag vilken ET jag har? Är det hur långt in fälgen sitter på bilen? Tycker det ser ut som fälgen sitter ganska långt ut idag... Kaell: 255:or lär se grymt ut på din bil =) Mvh K |
|
|
Precis! Det är alltså hur mycket fälgen bygger ut. ET-siffran står i regel på fälgens insida, oftast på insidan av någon av ekrarna ant. insida fälgkant. Bygger fälgen väldigt mycket kan däcket ta i skärmkanten. Kan dock inte finnas fälgar som bygger så mycket utan spacers så att 225-profiler tar i skärmkant på våra 2,8:or. Lycka till med köpet! /Bo-Erik Länk |
|
|
Skall nog inte bara några problem med 245:or heller, men där är det nog värt att mäta ut hur mycket du har tillgodo för att vara säker innan köpet. 245:or är alltså 245 mm breda, dvs se vad du har idag - säg 225:or Då bygger 245:or 20 mm mer vilket är 10 mm mer på utsidan - bara att mäta alltså. Jag skall mäta ut detta på min bil i helgen för inköp av sommardäck. Mina fälgar bygger extremt mycket så jag hoppas jag får plats med 245:or men jag är inte säker. Kanske måste ner till 235:or. Man får hålla tummarna helt enkelt. /Bo-Erik Länk |
|
|
Finns det någon här som har en bild på 245/17 profiler på 8" fälg? nyfiken på hur det ser ut, orolig för ev ballong effekt. Tack på förhand =) /K |
|
| lär nog bli rätt mkt ballong effekt! Tycker det är nära ballongeffekt på mina 9" fälgar med 255 däck... | |
|
Ställer då samma fråga men gällande 245/40 alt 255/35-18 på 8" /Bo-Erik Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.