|
|
|
|---|---|
|
Hej, som rubriken ovan säger. Jag har vaknat två mornar i rad av att larmet sätter igång när timern startar motor- och kupévärmare. Vad beror det på? Kupévärmaren är en liten ordinär Defa. Kan det vara så att den bullrar och vibrerar, som gör att larmet aktiveras? Någon som haft liknande problem? | |
|
Värmen gör nog att kupesensorn känner av förändring. Har du den på höga eller låga läget? Prova låga läget isåfall... Eller rikta om kupevärmaren så luften inte blåser upp på kupesensorn som sitter mitt i kupen i taket. Asken |
|
|
Hej, jag har bara ett läge på den och den ligger på passagerarsidans golv. Luften strömmar ut iprincip parallelt med golvet. Jag var lite inne på det di nämner om kupésensorn men det kan inte vara troligt då detta skett vid den tidpunkt då timern startat. Det tar väl en stund innan värmen kommer? |
|
|
Är den korrekt installerad? Vet inte annat isåfall. Lycka till Asken |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Prova att avaktivera kupesensorn en natt så får du väl se om det blir någon skillnad ///MVH Hasso Länk |
|
hammerinvest: Hade samma problem på min E46:a, lösningen var att avaktivera kupesensorn när larmet aktiveras, görs genom att trycka en extra gång efter 1 sek, bekräftas med nytt rött blink. Eller kolla din instruktionsbok om detta inte löser ditt problem! /Lennart Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
|
Har du DEFA Warm UP med en disply inne i bilen så vet jag vad felet är...annars vet jag inte! |
|
| Gör som Bavaria1 säger, då fungerar det | |
|
_martin_, jag har en DEFA Warm-Up med display. Har visserligen inte haft problemet med tjuvtriggat larm, men är nyfiken på vad felet du nämner är? Mvh. /Kjell |
|
|
Hade samma fel jag också med min bil...det är så att det sitter en liten laddare som grenkontakt under huven och den laddaren är kopplad via batteriet! När timern slår till så blir det en strömpik och då går lamet på bilen..larmet är känslig för strömpikar!! Jag åkte till skroten och köpte en enkel grenkontakt som är med till *det vanliga DEFA* kostade 50 kr..och kopplade i den! Visserligen funkar inte dosan i bilen att ställa in då men det gör inget för min del...onödig och känslig funktion ur min synvinkel! Blir några el kablar över nere vid gren kontakten men dom tejpade bara jag ihop där nere! Och sen går det en enkel liten kabel från dosan i bilen till batteriet som jag kopplade bort..för annars så tjuvdrar den ström..kanske inte så faligt mycket men onödigt ändå!! Lycka till.. ///Martin |
|
| _martin_..eltejp o slangklämma brukar ju lösa vissa problem..:=) | |
|
Hammerinvest! Igår så satt mitt larm igång igen fast jag kopplat bort laddaren....skumt!!!! Det måste ha med kupevärmaren att göra..har rivit alla tussar i håret nu utan att lista ut vad det kan vara för fel *suck*! Om du fått någon ytterligare info så kan du ju skriva en rad! //martin |
|
|
_martin_ Jag följde Bavaria1's tips lite längre upp i tråden, klicka på låset en gång till när du låser bilen och du ser den röda lampan lysa med ett kort sken i en sekund ca. Problemet är borta nu. Har dock bilnycklarna med mig i sovrummet utifall att. Hoppas det hjälper dig. |
|
|
Tack för hjälpen...nu funkar det som det ska!! PS! ..hur funkar kupesensorn,vad reagerar den på?? //martin ///BMW 4-ever |
|
|
Hej _martin_: Kupesensorn reagerar på förändring av luftens rörelse, liknande det som en fläkt åstadkommer eller en inslagen ruta. Det är i alla fall så min verkstad förkalrat det hela........ Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
|
Skum verkstad, men inte förvånande. Kupésensorn är en mikrovågssensor med ett svagt radiofält, den känner av om ledande föremål rör sig i detta fältet. Den borde faktiskt inte känna av varmluft osv. Det kan förekomma ultraljudssensorer som reagerar likadant (för rörelser osv) men inte som BMW original. Glassensorn däremot är i princip en mikrofon med ett speciellt filter som regerar på det mycket speciella ljud som uppstår när glasrutan krossas. FP |
|
| Ja ja ska en väktare beskriva allt, Kupesensorn fungerar som så att när ett annat tryck (i luften ) registreras så går larmet detta kan förklara varför vissa larm sätter igång när kupevärmaren sätter igång. Glaskross är som Folke skriver att en viss våglängd som registreras och lramet går, jag har även i min bil att så fort någon som helst ström startar så går larmet d.v.s. om jag sätter igång innerbelysningen som exempel så går larmet. Kan inte så mycket om billarm men det borde fungera på samma sätt som andra larm. och dom kan jag utan och innan :) | |
|
Man brukar inte använda volymdetektorer som reagerar på infraljud av typ tryckförändringar osv i bilar, däremot i vissa större byggnader. Det skulle generera alltför många falsklarm i bilar och inte funka alls i cabbar och öppna bilar. Det gör däremot mikrovågsdetektorer. FP |
|
|
Glömde: Larm som bygger på spänningsfall i elnätet har funnits länge och är enkelt, billigt och bra men funkar inte särskilt bra på vissa nyare bilar där det förekommer system som går in automatiskt ibland, det finns t.ex stereo som kollar av trafikinfo på RDS-systemet med vissa intervall, parkeringsvärmare osv. Detta genererar lätt falsklarm osv. FP |
|
|
Nu börjar jag förstå varför larmet kan gå av kupevärmaren..kliade mig i huvudet ordentligt ett tag där...men men det finns ju förklaringar till det mesta! Tack för all hjälp som finns här! //martin ///BMW 4-ever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.