AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.818

Vilka spridare m.m. till M10 turbo?

ji
25
jimboo
318i -86
325i -84
jo jag har en liten fråga till någon mera kunnig inom området, håller på sätta ihop en M10 1.8 med snurrbo.. har klart för mig demesta.. men ja e verkligt lur på hur jag ska försörja den stackaren med lite extra soppa..
vad är bäst, använda 4 extra spridare lr ska ja använda ett par större spridare bara helt enkelt? typ 340cc, 440cc, 511cc?? lr mindre kanske? å vad kan man använda för soppapump som driver på lite extra?
kommer prova ladda cirkus 0,4-0,5 i början å se så allt lirar fint, men kommer med tiden prova ta den strax över 1 bar..
den e seriöst kompsänkt å helt renoverad å fräsch.. ska nog använda ett smt6 för att prova hålla maskineriet vid liv :)

men som sagt.. någon som har ett bra förslag på hur man ska försörja den med rättvis mängd soppa? har kikat runt lite på andra inlägg, men ja har inte riktigt hittat de ja söker..
JAG HADE EN 318 i förut!! körde k-jet...med mf2?... vissa sa ungefär 200-250 hk..

men jag TYCKTE 180 HK UNGEFÄR.

jag skulle köra 40 delorto i stället..ta ut en 300 hk i én halvmiss,....:)

bättre å köpa ett riktigt sprut i stället.
Franke
I min gamla 318 satt jag i spridare från saab 9000 turbo.
Höjde bränsletrycket lite grann och monterade även två av orginalspridarna från Bmw:n som extra tillskott.
Tryckvakten ställde jag in på 0.5 bar. Inte helt optimalt med det höll ända upp till 1.7 bar med en garett t03 =)
Motorn hade kolvar som var svarvade 2,5 mm och en nedkapad lasbils-IC.
ji
25
jimboo
318i -86
325i -84
hmm de låter ju iochf logiskt..
om ett par spridare orkar föda en 2.3liters turbofyra borde dom väl kunna räcka till åt en 1.8 turbofyra också? hur stora e spridarna från en saab 9000 turbo 2,3 då? kommer ju inte ladda min 318 mycket mer än ett bar när den e färdig.. (siktar på det iaf) men helst vill man ju kunna åka något sånär ekonomiskt med den också..
Franke
Spridarna jag använde var från en 2.0. Tror dom flödar på 214cc.
Hade tyvärr problem när det var kallt ute att stiften blev sura när jag körde med saab spridarna i motorn. Men tänddelarna som satt i den var väl inte allt för fräscha heller. Kan vara värt att prova med en större lmm om du skulle få problem.
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Hur går det med Turbo projektet Franke? Jag har lyckats med att ladda 0,7 bar och det rör väl på sig, men inte så kul som 325 turbo...

Jag kör med Saab 214cc spridare och malpassi och lite högre grundtryck. Surar inte och går fint hela tiden. Nya tänddelar dock.

Länk
Franke
Turboprojektet går sakta just nu. Har fullt upp med renovering av huset nu så jag samlar mest delar för tillfället. Har nästan allt jag behöver nu så det blir till att börja bygga efter jul, då det förhoppningsvis finns plats och tid över.
Såg din film föresten =) Såg riktigt skoj ut !!
ji
25
jimboo
318i -86
325i -84
okej.. tackar för det, då har ja iaf fått en smak på de hela.. ska inhandla nåra sånna spridare av saabdoktorn som bor här i granngården.. å prova med iaf.. kul att veta att man har spridare som "ska" hänga med en bra bit iaf.. ;P
men visst använder man en mapsensor istället för en lmm va?
tänkte stuva dit ett smt6 som sagt, så nog kan man väl använda en mapsensor då?
Franke
Jag körde med en orginal lmm. Bilen var en 87:a.
Att använda en mapsensor har jag ingen koll på alls . Tänkte mer på att du skulle kunna försöka använda dig utav en större modell av lmm om den surar pga av för stora spridare.
ji
25
jimboo
318i -86
325i -84
jajuste okej.. jo jag hade funderat på en lmm från en 535i..
men kikade runt lite å de verkar som man får välja mellan endra mapsensor eller lmm.. beroende på om man ska ha dump man ska ha tydligen? :P
jaja..
ska iaf prova med sånna där saabspridare så får man se vart man hamnar när man e klar ;P

tackar för hjälpen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.