AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.662

Min bil registrerad och såld på en annan

Sida 1 av 2
bi
130
bimmerboy735
750ial -88
735ia -87
524td -86
Som ovan lyder tar jag här nedan upp

12 juli erlägger jag 8000 kr hos en kille i Statoil Norrstrand, Åsele
han o jag skriver under ägarbytet och skickar in.
21 juli står en person i vårgårda som ägare.
16 nov ringer min far till vägverket och frågar vem som skrivit under mitt namn
dom på vägverket säger vi har ingen aning, vi ser inte er sons namn på blanketten, vi har bara registrerat den här bilen med detta namn i Vårgårda.

Så hur kan sånt här få gå till, jag har varken sålt eller skrivit under och bilen står hemma här på gården. När jag blev stoppad förra gången av polis för nykterhetskontroll så frågade dom om jag stulit bilen. Jag sa den är min och jag har köpt den. Nej sa dom det har du inte den står på en i Vårgårda. Eftersom jag då erbjöd dom följa med hem och se på mina kvitton så sa dom ne det är inte nödvändigt ha en trevlig helg du kan åka vidare.

Sen när man ska spåra personen i vårgårda så får man fram gatunamnet men dom kan inte få fram någon med det namnet på 118 118 men i bilregistret kan man få info om hela hans namn som äger min bil nu...

Om han nu tror han kan skicka in på sig själv å ägarpapprerna är i min pärm i ett kassaskåp då ska han lyckas jättebra.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ring upp honom och fråga varför han står som ägare på din bil.

Det är första gången jag hör att någon vill stå som ägare på en bil han/hon inte äger. Har dock hört talas om det omvända många gånger.

Det finns egentligen bara en fördel för honom med att stå som ägare på din bil och det är om han har tillgång till ditt personnummer (vilket han borde ha om han har fått den kopia på ägarbeviset som du skrivit under), då kan han nämligen kolla upp var du bor och komma och ta bilen. Har han fått med en extra nyckel, så är det bara för honom att komma och köra hem bilen när du inte ser på. Eftersom det är hans bil så kan du inte anmäla den stulen eller få ersättning för den.

Sedan kan man fråga sig varför någon skulle vilja göra så.. men det är en helt annan femma. Det finns dock många puckon där ute, all anledning att vara försiktig.

Det finns även många nackdelar för honom att han står som ägare på din bil, kör du och parkerar bilen mitt i city utan att betala och får böter, ja då är det inga som helst problem, det är ägaren som är betalningsskyldig. Betalar han inte dina böter så får han betalningsanmärkning.

Används bilen i brottsliga sammanhang, så får han det tufft. T.ex. om bilen skulle smita från en olycksplats. Då får han lite att förklara.

Det jag vill ha sagt är att du ska vara väldigt försiktig så din bil inte försvinner plötsligt, och du ska ta kontakt med den "ägaren" och kolla läget. Det är möjligt att han också blivit lurad på något vis.

Jag hade inte velat stå som ägare på en bil jag inte förforgade över själv. Det är det få som vill.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Liten fundering. Betalar du försäkring på bilen? Det ska ju inte gå om man inte äger den. Lite mysko verkar det allt vara.

///BMW - Was sonst!
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
JohanE: Klart du kan försäkra en bil som du inte står som ägaren på. T.ex när du köper en bil och ringer in försäkring från och med det datumet ni skrivit på överföringen, då står du ju inte heller som ägare, än.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
fjamsetramsa
Försäkringen träder aldrig i kraft förrän ägarbytet är registrerat..
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Det är inte så att ni har liknande perssonnummer, så när på en siffra som har blivit feltolkad vid maskinell läsning vid ägarbytet?

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
bi
130
bimmerboy735
750ial -88
735ia -87
524td -86
Nä jag ska polisanmäla killen för bedrägeri om han inte hör av sig.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Kontakta honom först!
T.ex. fick en fd. grannes handikappade bror ut för stor pensionsutbetalning vid ett tillfälle just därför att någon slarvat med personnummret, eller var det kontonummret...? Hur som helst, fel kan ju uppstå var som helst och när som helst.
Så kolla innan du anmäler honom.

/Fredrik

Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Att lita på VV uppgifter är inte 100% det görs fel där också.

///MVH Hasso
Länk
Något har gått fel. Ägarbyte går bara att göra med det absolut senaste reg beviset.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Du kan ju inte polisanmäla en annan människa utan att veta att han gjort något fel. Kontakta Vägverket och be dom göra en klok utredning av ägarbytet så får du veta vad som hänt.
El
311
Elwood
523i Touring
Han behöver ju inte polisanmäla personen utan bara händelsen. Sen får ju utredningen visa vem som gjort fel.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Om bilen är registrerad på någon annan så måste den nye ägaren ha tecknat försäkring på bilen eller ställt av den, annars har han en saftig räkning från trafikförsäkringsföreningen att vänta.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Montera startspärr bums!!! om det ej redan finns.

-Never feel sorry for yourself.-
bi
130
bimmerboy735
750ial -88
735ia -87
524td -86
Jag anser att bilen står på mig jag köpte den 12 juli i Åsele 21 juli står den registrerad på en i Vårgårda. Ringde Vägverket idag dom säger samma sak, ja vi har fått in ett papper med ägaruppgifter men ditt namn står inte undertecknad, jag frågade vem som hade bilen senast ja å då nämnde dom mig. Sen får jag inte tag på killen heller. Om det är nu hans bil så skulle jag fått pengar för den eller hur. Ganska lönlöst jag kan inte sälja en bil som inte är min fast jag köpt den för 8000 så är den registerad en vecka senare på en annan person långt ner i södra sverige., man blir ju flyg förbannad
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Ta och åk runt en hel dag i stockholm med bilen när de sätter upp biltullarna så kommer han nog att ta kontakt med dig ska du se.
nazze
du får skicka ett skriftligt brev till vv samt kvitto på att det är din bil.Har varit med om en liknande situation tog nästan 1år innan bilen stog på mig,Kan förövrigt säja att polisen inte kommer att hjälpa dej med detta dom kommer förmodligen att hänvisa dig till vv
nazze
ps:om du har hans person nummer så kan du få fram hans adress här

Länk

det är nog snabbast o lättast om du får tag i personen i fråga

lycka till
nazze
eller ring vv lär ju stå hans adress på ägarbytet
bi
130
bimmerboy735
750ial -88
735ia -87
524td -86
Förr en kvart sen ringde jag till vägverket dom sa dom ha fått signatur av den här killen och min underskrift var slarvigare än den jag har på nuvarande ägare på ägarbytet. Så då har dom kollat upp min namnteckning från andra registrerande byten jag gjort. Och jag fattar inte hur en kille i södra sverige kan få tag i mina ägarbyteshandlingar som sitter i en pärm inne i ett kasskåp. Om jag sålt bilen skulle jag väl få pengar för den, men inte skulle jag skänka bort en bmw gratis till en i södra sverige. Jag fick upplysningar om honom, ringer 118118 säger dom det finns ingen som heter så på den adressen jag uppger hans frus namn det finns ingen som heter så , dom har skyddade telefonnummer båda 2. Det låter mysko hela allt...Jag tror det är någon som varit och rotat i min brevlåda och skrivit under med mitt namn sen skickat ner det i brev till den här i vårgårda som signerat med sitt namn och skickat in till vägverket. Ja skulle få kopia på underskriften av bytet som den här killen i vårgårda skrivit under.
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Borde nog platsa in bra med en polisanmälan. Tror nog att det är bra innan det händer något så att säga. Hur som helst har ju någon gjort en förfalskning, vilket i sin tur bör vara straffbart. Sen har du ju inget att förlora på en anmälan heller.

Sen kan man ju undra varför man gör en sån här sak.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.