AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.696

Bensinförbrukning fullgas

Sida 1 av 2
hu
76
huttyr
540iA -93,motorras
Hej!

Vad drar bilen min 540 -93 Automat när man gas max, ekonomimätaren "försvinner" ju snabbt förbi 3 liters markeringen men var skulle den sluta?
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Nolla färddatorn och ha sedan den "rutan" framme. Det är inge roliga siffror som kommer att uppenbara sig för dig:)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
kilroy
Bensinförbrukningen vid fullgas vill du knappast veta...

Mvh kilroy
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Vad får ni för siffror då ?? 8-9 liter/mil eller nåt ?? Hade vart kul och veta...
Amethyst
I 200kmh ligger min förbrukning på ca 60liter i timmen.

"stora datorn 1000&10 samtidigt sen 1 3ggr sedan s/r" så kommer förbrukning per timme fram.

Mvh Kalle

BOOM BOOM BASS
min m535 e28 drog enligt datan 17l/mil vid fullt pådraqg men din gick juh ruskigt bra, regnade det ute så körde man itne, fick aldrig fäste
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Amethyst! det blir ju ca 3l milen låter inte det mycket?
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
3 liter/mil i 200 blås tycker inte jag låter speciellt mycket...är säkert helt normalt.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
3l/mil i 200blås stämmer inte på långa vägar kan jag säga, inte på en frisk bil iallafall. Min kompis ägde en M3 3,2 -96 som han kronsikt höll fullgas med, vet att han låg 5-10 mil och lödde mellan 220-290km/h, har för mig han snittade runt 250km/h och då drog bilen 1,9l/mil !!!, vilket även hans tidigare golf VR6 också förbrukande.

Jag kan tänka mig att för 8orna+10orna+12orna är det möjligt att få den förbrukningen, men förmodligen inte ens de kommer upp i det, inte vid 200km/h iallafall. Självklart kan man bara ligga och nöta i stan med ständiga fullgasaccelerationer, då är omkring 3l/mil ingen konst.

En normal 2,5liters motor med 150-200hk förbrukar idag 3l/mil momentant precis då man fullgasaccelererar, grymma turbobilar hamnar kring 4-5liter vid lekkörning och kan i vissa fall förbruka kring 10l om vi snackar om bortåt 3siffriga hk-antal, tex dalbäcks golf samt tex hans trimmade Audi A4 1.8T som vid 120km/h förbrukar 0.65l/mil men vid fullgas 11l/mil.

Men sedan beror ju allt på hur mycket bilen varvar vid just 200km/h, mer än effekten egentligen. Min 323tex varvar sjukt lite omkring 4500-5000rpm vid 200Km/h mätarfart vilket resulterar i en förbrukning som inte ligger nämnvärt över 1,5l/mil. JAg vet att mina kompisars gamla mazda 323, 86hk förbrukade ca 1,5l/mil vid 170km/h (toppfart) trots 1,6l motor.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
huttyr, åter till dig fråga så skulle jag tippa på omkring 5l/mil!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Nu får de bli dags för lite grundläggande teori här........

Det finns inget enkelt svar som 3 5 eller 11 liter/mil på din fråga, och anledingen är att det beror på hastigheten.

Om du ger motorn full gas och den ligger på ett visst varvtal så kommer den att uppnå en viss förbrukning / timme som kanske hamnar på 20-60 liter / timme.

Förbrukingnen / tidsenehet är alltså samma hela tiden (vid samma varv)

Hastigheten ökar dock hela tiden (till max), vilket gör att förbrukning i liter / mil kommer att minska samtidigt.

Direkt vid starten rör ju sig bilen inte frammåt all som den drar oändligt många liter / mil.

Vid 100 km/t så rör ju sig bilen halvfort och suger kanske 3-8 l/m

vid 200 km/h så är det samma förbrukning per tid (plattan i mattan) men farten är ju dubbel så nu kanske det landar på 1.5-4 l/m

5 l/m som du säger FRIFART inträffar någonstans vid 50-60km/h på min dubbelturbo. När bilen nått toppfart landar det på ca 1.5 l/m trots fullgas och ca 300 km/h
kilroy
"När bilen nått toppfart landar det på ca 1.5 l/m trots fullgas och ca 300 km/h"...

Vad motsvarar enbart luftmotståndet i förbrukning i hastigheter runt 250 km/h? Till det kommer förbrukningen som krävs, rent mekaniskt, för att driva en bil framåt, en bil som dessutom väger runt 1700-1800 kg...

Vore intressant att veta vilken bilmodell som bara förbrukar 1.5 l/mil vid 300 km/ h...det gäller knappast någon av BMW´s bilar...?

Min f d M5 E39 drog betydligt mer än så vid hastigheter mellan 230 och 290 km/h under konstant höghastighetskörning med perfekta förhållanden (14 plusgrader, hög luftfuktighet). Dessutom nyservad och i perfekt skick.

Mvh kilroy

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Mina glädjesiffror berodde nog på flera saker.

Liten bil, lågt luftmostånd och en motor som inte behövde jobba säskillt hårt för att ligga över 250+ km/h. Det är ju djävligt svårt att ligga det någon längre sträcka pga trafik och så att man får nog inga tillförlitliga värden.

Jag körde dock många mil (ca 10-20 mil nattetid ) i ca 240 km/h och då landade det strax över litern per mil vilket överraskade mig mycket.

Men men. Tillbaka till huvudfrågan i tråden. Så länge du håller gasen i botten så drar bilen minst i liter/mil vid toppfarten

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Detta baserar sig på att bilen inte orkar varva ut på högsta växeln, frågan hur mycket förbrukningen per tidsenhet skiljer sig mellan just startmomentet när den tunga massan (bilen) ska dras iväg och luftmotståndet vid toppfart?

Om man har en bil som orkar varva ut på högsta växeln kommer förbrukningen per tidsenhet kanske att vara liknande hög som när man accelererar från 0 och håller ca 6000rpm vid varje växling. (pga ett högt luftmotstånd)

Slutsats; kan en lågt växlad motorstark bil förbruka mer i 200+km/h där den varvar ut än just vid startögonblicket? jag tror inte det i praktiken då statskörning med hårda accelerationer i stan bevisligen för min 535 lätt innebär 2l milen utan större ansträngning.

JAg vet att när Toyota Supra och Camaro Iroc testades i Automobil 1990 drog bägge ca 3l/mil och jag kan tänka mig att 535an med sin 3,5l motor kan komma upp mot den förbrukningen också vid riktigt riktigt hårdkörning.
I toppfart varvar den ca 5500-5700rpm och jag tror ärligt talat inte den kommer att förbruka mycket över 2l då, kanske 2,5l/mil!

kilroy
"Liten bil, lågt luftmostånd och en motor som inte behövde jobba säskillt hårt för att ligga över 250+ km/h. Det är ju djävligt svårt att ligga det någon längre sträcka pga trafik och så att man får nog inga tillförlitliga värden."

Det är nog väldigt svårt att hitta någon bil öht som klarar detta såvida man inte pratar om extrema konceptbilar med extremt lågt luftmotstånd, extremt låg vikt m m.

Jag är inte speciellt bevandrad i rörelsedynamikens teorier men troligtvis är den momentana förbrukningen vid startögonblicket extremt stor, för att sedan sjunka något under accelerationen, fram till den punkt där luftmotståndet börjar att märkas allt tydligare. Därifrån kommer förbrukningen momentant att öka under hela accelerationsmomentet fram till den punkten där accelerationen upphör, dvs vid bilens toppfart. Då man uppnår toppfart kommer den momentana förbrukningen att lägga sig på ett värde som avgörs av luftmotståndet, bilens vikt samt motorns storlek och konstruktion.

Allt under förutsättning att man ger fullgas under hela förloppet.

Har vi någon rörelsedynamiker på forumet?

Under delar av accelerationsmomentet, framförallt vid start från stillastående och vid fullgasaccelerationer i hastigheter över 200 km/h, kan säkert den momentana förbrukningen uppgå till 10 liter/mil.

Min Dinan S2 är inte törstigare vid konstant fart i 110 än min "gamla" M5 E39
men så fort man ger fullgas så drar den tveklöst lite mer. Det kostar att ta sig från 0-100 drygt en sekund snabbare än en "vanlig" M5 E39 klarar av...

Av någon underlig anledning så är inte bensinförbrukningen det första man tänker på vid fullgasacceleration...):

Mvh kilroy
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag skulle vilja påstå att bilens vikt inte spelar någon roll då accelerationen slutar! Men det gör frontarea/luftmotstånd, utväxling/varvtal, friktionskoefficienten.
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Med tanke på att "luftmotståndskoefficienten" är upphöjd i 2 på ekvationen som beskriver kraften som krävs vid rörelse rakt fram så säger ju det en del om vilken kraft som krävs vid höga hastigheter. Tänk bara på hur det känns när man cyklar, jag läste någonstans att när man cyklar i 40 km/h går 90 % av kraften åt till att forcera luftmotståndet.

" tvätta, tvätta, tvätta.... "
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Precis som FRIFART skriver så spelar inte massan in vid konstant hastighet. I toppfart så kämpar bilen främst mot luftmotståndet.

Att mäta förbrukningen i liter/mil vid acc. är väl kanske inte det bästa sättet. Liter/minut eller timme ger nog värden som är lättare att jämföra.

Mätning av förbrukning i liter/mil vid startögonblicket ger siffror som gör att bilen sannolikt inte kommer många mil på den tanken, ska man hårddra det så är förbrukningen oändligt stor om hastigheten bara är tillräckligt låg.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Såg att C.SVenson blandat in cyklar i tråden så jag spinner vidare på det...

Jag har hört att landsvägscyklister som ligger på "rulle" sparar ca40% energi jämfört med den som ligger först och således tar det mesta av vinden. Vet ej om det siffrorna är så höga men av egen erfarenhet så har jag konstaterat att det är mycket svårt att köra ifrån någon som bara är lite sämre, på plan väg alltså, uppför är det betydligt lättare att knäcka någon utan att själv bli knäckt=)
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
visst är det så att luftmotståndet avgör toppfart och förbrukning vid konstant fart.
kilroy
Det där med att "ligga på rulle" gäller ju i högsta grad också bilar. Alla har vi väl legat bakom någon lastbil och sedan gett oss ut i den oskyddade vänsterfilen för omkörning. Då känner man faktiskt skillnaden i luftmotstånd.

När det gäller uppgifterna om att vikten inte har någon betydelse för förbrukningen så är det kanske så i teorin. I praktiken är det väl ändå så att olika tunga bilar med exakt samma luftmotstånd kräver olika mängd bränsle? Annas har vi väl uppfunnit något som nästan liknar perpetum mobile, dvs en evighetsmaskin? En och samma långtradare lastad med 5 ton resp. 25 ton måste väl dra olika mycket bränsle...?

Dessutom är det väl så i praktiken att för att hålla en "konstant" hastighet så behövs det emellanåt "miniaccelerationer" för att hålla farten uppe? Om man tappar bara 1 promille av gaspådraget vid konstant toppfartskörning så måste ju bilen "miniaccelereras" för att ta igen den förlorade promillen, annars så sjunker ju farten succesivt...och accelerationer kostar bränsle.

Som sagt, jag är ju ingen fysiker direkt...

Mvh kilroy

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.