AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.562

M5vsM3

Sida 1 av 2
Hej
Jag undrar om det är stor skillnad mellan Bmw M5(E34) och M3(E36) ???accs,väghållning,körglädje m.m
Svara nån som vet plzzz
M5 är pure testosteron! Maffia. Den är ju större och tyngreän M3'an så M3'an kanske har ett övertag då det börjar svänga. Jag var M3 freak före jag köpte M5'an, jag är inte M3 freak mera. Men smak och tycke är olika, dock passar M5'an mig bättre än M3.

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
Hells.A.
NOMADS FINLAND
pa
46
pata
M5-95
540iAT-95
M3'an är som en liten geting (pigg och rapp).
M5'an är RÅ, FET, GRYM och BRUTAL!!!!!
M5=Roligare att ha i längden.
Ja
285
Jantte
523iA Touring -99
535i -87

Hej bayerischemotor.

Antar att det var en E36 M3.a som du hade innan...Vad tyckte du om bilen?
Finns det många M5 E34 och M3 E36 i Finland. Har bara sett en M5.a Det var en vit i Åbo för ca 6 år sen. Reg.nr. var MMM-555

Jan
BMWCS #3966
Jantte:

Jag har aldrig haft en M3, Det finns kanske ett 20-30-tal M5'or (E34), samt ett 20-tal M3 (E36). Detta p.g.a. finska bilskatten. Krävs mycket pengar i Finland för en fin bil. Nya M5 och M3 kanske 30-40 bilar totalt. Nästan alla av dom finns i H:fors. Varför det finns så få av de gamla modellerna är att det var ju lågkonjunktur utan like i Finland på början till mitten av 90-talet. En fin M5 årsmodell -89-93 får man pröjsa ca 110-140FIM. Det blir 175.000-225.000SEK! M3 årsmodell -95 går på ca 280.000SEK!
Nya M5'an kostar 750.000FIM med en del extrautrustning ny från BMW det blir 1.200.000SEK!!! Kul att vara bilenthusiast i FINLAND! Jag är mycket i Åbo (bor 110km) söder om Åbo, har aldrig sett en sån där, men om det var för 6 år sen så, förstår man det. M5 E34 är en rätt vanlig bil i Sverige, men jag har 1 gång stått i samma trafikljus som en annan och det var i H:fors i somras, den var avusblå. Annars kan man ibland se en inne i H:fors men jag har en kompis i Åbo som har en 3.8l förutom hans har jag aldrig sett en annan M5E34 i Åbo heller. Källorna om hur många det finns i Finland är inte 100%, jag tror jag tog tag i överkant.

-or else-
Hells.A.
NOMADS FINLAND
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Bayerisch..
Tror du inte man skulle kunna tjäna bra med pengar genom att importera bilar från tyskland till finland??
köper en m5 för ca 80lakan o säljer där för ca 180..
Om det är så som du säger att dem kostar runt 200lakan..

The eye is quicker than the mind..
m3efl
Om man tar o importerar bilar till Finland från Tyskland så får man en fetting bilskatt på bilarna o där går mellanskillnaderna, det kan till och med bli dyrare!!!
Jag vet en snubbe som fick en bil av sin farbror i Tyskland och då han skulle ta den till Finland så fick han betalla skit mycke skatt då han tog hem den, bilen blev tilochmed dyrare då han tog den från Tyskland till Finland än om han hade köpt en likadan hemma hemma.
m3efl:

Det blir mycket dyrare! Om jag tar in en M5 från Tyskland för vi säger 50.000FIM. Sedan kommer skatten på. Finska tullen räknar skatten på Min nyinköpta M5 t.ex -94 på nybilspriset i Finland minus bruksår samt mil. Detta betyder Nybilpriset var -94 på en M5'a ca 600.000 mark. Då vi dragit bort alla år bilen varit i bruk + mil, kommer vi emot en siffra på ca 150.000FIM skatt!!! + Bil 50.000FIM! Ganska vattentätt system för staten.

För ca 15år sedan kunde det löna sig att köpa en ny bil från tyskland, då var det lite mindre bilskatt på att importera. Min pappa importerade -82 en splitterny BMW 735 och han vann ca 200.000mark på det då. Men idag lyckas det inte längre.

Då T.ex BMW eller Volvo säljer sina bilar till bilagenturen i Finland ger bilfabriken 15% rabatt på bilarna. Detta p.g.a. annars skulle bilarna vara ÄNNU dyrare i Finland. Biltillverkarna räknar med att de säljer flera bilar om de är litet billigare. EU har otrolig press och kritik på mitt kära land p.g.a. detta. Och man hoppas verkligen på en lösning. Och skattelättning. Finland är ju för ****** t.o.m. med i EMU och har EURO, men bilarna kostar skjortan.

-or else-
Hells.A.
NOMADS FINLAND
bayerischemotor
Hur många lappar betalar du i försäkring för dina bilar???(M5 o 850R)'
Skulle gissa att det e ganska mycke....
Vad har du för yrke?? (om jag får fråga)
undrar bara p.g.a av dina bilar.
Gu
80
Gum
320 Touring -05
Hej, tänkte bara berätta att det finns finnar som importerar. Dom som gör fn-tjänst men då måste dom ha varit utomlands i 1år(får vara i finland i 72 dagar)o haft bilen utanför EU i ett halvår. Då slipper dom skatten!
Gu
80
Gum
320 Touring -05
M3 M3 M3 men har man familj så går ju M5:)
Gum:

Du har så rätt. Men det har blivit ändringar på det med. Annars kan man också fara till ex. Estland och vid nybilsköp kan du få skattelättnad om du är i estland 1 är varav man får vara 2månader (60dagar) i Finland.

roobe:

Tycker inte mina bilar är nåt speciellt, dock gillar jag dom. Skulle gärna ha en bilpark som Johanns:) Försäkringar, ja du. Dom är billigare i Finland än i Sverige. Tror M5'an ligger på 1500FIM på 3mån allrisk. 80% bonus... Volvon ligger strax under vid ca 1200 per 3månader. Så vad blir det ca6.000 FIM för BMW'n och 4.500 för volvon. Nåt sånt... Har inte så färst bra koll på försäkringarna. Orkar inte kolla om vem som är billigast. Sedan kommer årlig bilskatt på ett par tusen.

Vad jag har för yrke? Egen företagare. Restaurang/disco branchen.

-or else-
Hells.A.
NOMADS FINLAND

///M5

Hur många RIKTIGA motorer (sugmotorer) fins det på marknaden med samma litereffekt och körbarhet?

Hur många av dom går att serva på din lokala märkesverkstad med normal serviceintervall?

Hur många av dom är monterade i en stor maskulin 1.8tons familjebil?

Hur många 1.8tons familjebilar går att köra med som om det vore en gokart?

Hur många familiebilar kan skapa dubbelt så mycket glädje till skälen som världens dyraste SPA?

S38B38

Svar 1, BMW M5 E34:)

-or else-
Hells.A.
NOMADS FINLAND
Kan för övrigt ge ännu ett exempel på bilskatt. Då IT-branchen tog fart köpte 2 (IT-BRÖDER) heter "Rytsölä" varsin Lamborghini Diablo från Tyskland. Finns ingen Lambo återf. i Finland. Bilarna kostade 400.000Dmark i Tyskland st. Då båda bilarna var inregistrerade i Finland hade bilarnas gemensamma pris stigit till 5,2 miljoner FIM! Alltså 2,6miljoner st:) Saftigt.

-or else-
Hells.A.
NOMADS FINLAND
Åkte inte dessa bröder sedermera på ganska saftiga fortkörningsböter? Finland tillämpar ett system där även fortkörningsbotens belopp är relativt årsinkomsten...
Japp, bjoerck det stämmer. Det kom 250.000FIM överhastighets böter. Men värsta böteslappen i världshistorien för överhastighet kom för några månader till en av NOKIA's ledare en gnutt på 600.000FIM. Då åkte han 25km/h för fort med sin HD. :( Sjukt. Finlands politik går ut på att bestraffa dig om du lyckats göra dig rik. På ett eller annat sätt. En studerande i Finland med 0MK inkomst i året får ca 400mk böter om han kör 20-25km/h överhastighet, men minimi bestraffningen är ändå 700mk, det betyder att på böteslappen står det bot = 400mk moms = 300mk. Jättekul.

-or else-
Hells.A.
NOMADS FINLAND
B1
158
B10Biturbo394
Alpina B10 Biturbo -92
BMW M5 3,8 -92
BMW 750ial
Ursprungsfrågan var M3 eller M5?

Solklart svar: E34 Alpina.

M_5
Hej!

Inte prat om prisar. En 96mod M3 kostar i överkänt av 500.000SEK her i Norge. :( 90mod M5 3.6 kostar omkring 270! Därfor har jag flyttat min adress til sverige. :)
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Verkar som att Sverige är rena paradiset för att köpa M bilar! yipee...
Stackars Norrmän som inte får chansen att avnjuta dessa bilar, det måste vara fördjävla frusterande att se en M5 3,6 som står på andra sidan gränsen och bara kostar typ 65000sek och inte kunna göra någonting åt det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.