|
|
|
|---|---|
|
Hej som rubriken lyder så vill jag låsa fast vevaxeln på bilen medans motorn sitter i utan att demontera växellåda m.m.. jag har fått uppgifter om att det tydligen skall finnas ett hål bak på motorn där man kan sätta in en kil som låserfast i svänghjulet. Någon som gjort detta? Samt vad använde ni för att låsa fast den, det är så att jag skall dra åt vevaxelbulten som dras fast med 410nm och undrar därför. mvh Alexander | |
parolof |
lägg i en växel och handbromsen |
| Detta var allt annat än att rekommendera på dom ställen jag frågat runt och vill därför veta hur man låser med hjälp av detta hål och var det sitter? | |
|
Alltså hur man låser svänghjuler med hjälp av nån form av kil i ett hål som leder till kuggkransen typ,. och det är inte nyttigt att dra såpass mycket som 410nm är om man gör som du föreslog. ville förtydliga mig lite. Så ingen som använt sig utav det hålet för att låsa svänghjulet/vevaxeln? |
|
|
Går det inte att tillverka en medbringare med arm, och hål som passar i vevaxels remskivehål? Jag vet inte hur det ser ut på din modell? Nisse |
|
|
tyvärr inte. redan tänkte på det men jag tror absolut inte att nedrekamdrevets krysskil är tillverkad för att så pall för 410nm. detta då remskivan är fastskruvad i kamdrevet som i sintur är låst med krysskil och sedan denna bult som pressar ihop det med med vevaxeln för att dels avlasta kilen. mvh Alex |
|
|
Ja det verkar osäkert, men i min reparationsbok har jag just sett att det visas en medbringare som är fastskruvad med tre skruvar i remskivehålen, men det gäller M20. Kanske kilen bara behöver ta upp halva momentet, resten tas upp i gängfriktionen. Bäst att fråga BMW. Nisse |
|
|
Fel, inte gängfriktionen utan friktionen bakom remskivan mot vevaxeln. Nisse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.