AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.023

Generator strul....

518i slow mobil
Jag vet att laddlampan i kupén lyser om man har dålig laddning, men om den bara lyser svagt då? Den har itne lyst föräns jag monterade en starknapp.... Borde inte ha med saken att göra. Remmen sitter iof löst och generatorn snett.... Någon som har en idé?

E28 är en bra hållbar bil!
Fartblind blyfot...
BMW e28 registret #154
Länk för bilder
Blykälkeraggaren
rikta fästet o spänn remmen så är du nog kvitt både gnisslet o laddförlust...

Ska man ha kul ska man ha sex!!
Bi
92
Bianchi
525iT-92, 525i-88, 540iAT-98
Kolla kolen till generatorn. Sitter på en liten platta med två skruvar på baksidan av generatorn. Vad gäller sned generator så fick jag aldrig min att sitta rakt. Kändes som att staget var för svagt. Går väl an om den inte slirar.
518i slow mobil
Slirar som tusan, men det uppkom som sagt efter jag hade monterat startknapp.... kan det ha med saken att göra?

Fartblind blyfot...
BMW e28 registret #154
Länk för bilder
har du kollat spänningen? så remmen inte bara är för slak?

vet inte riktigt hur det ser ut på din bil,. men nån form av spänningsanordning finns där ju klart.
Blykälkeraggaren
de uppkom inte pga start knappen.......
det är fördet första remmen som ÄR felet så länge dina kol inte har blivit taskiga... men börja med att spänna remmen!

Ska man ha kul ska man ha sex!!
518i slow mobil
Har tyvärr inte möjligthet till en multimeter eller liknannde, finns det ett annat sätt man kan kolla spänningen på? Tror dock på att remmen e slut, kan vrida den ett halvt varv när den e spännd....

Fartblind blyfot...
BMW e28 registret #154
Länk för bilder
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Som tidigare påpekat fixa remmen, taskiga kol ger ingen indikering på laddningslampan utan kan endast mätas med voltmeter eller inspektersas i natura.
Din inkoppling av startknapp kan ha en viss betydelse,
när du slår på tändning så ger du fältspänning till generatorn, som också tänder laddlampan så länge inte generatorn roterar och ger laddning.Kolla av att inkopplingen är korrekt gjord så att du inte har ngr krypspänning via tex några kabelkardeler som spretar ut.Laddnigslampan tänds om generatorns dioder är trasiga samt även när det är fuktigt och smutsigt kring generatorn ,man får krypström mellen den isolerade mittendelen och jord.

MVH
Hasso
med 01-optik-9,5
518i slow mobil
Ok, tog allt från tändnigns låset, så det e ok.... Inga kabelbitar sticker ut... Ska kolla remmen...

Fartblind blyfot...
BMW e28 registret #154
Länk för bilder
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.